האם חוקי לעקוב אחרי אישה רק בשל "חזותה האסיאתית"?

ביה"ד לעבודה השיב בשלילה על שאלה זו ומתח ביקורת על פקחי משרד הפנים ■ השופט דורי ספיבק: "התייחסות שונה אל אדם רק בשל צבע עורו או חזותו פוגעת בזכויות היסוד שלו לשוויון ולכבוד"

עובדת זרה / צילום: איל יצהר
עובדת זרה / צילום: איל יצהר

האם פקחים של משרד הפנים רשאים לעקוב אחר אישה המהלכת ברחוב, לצורך אכיפת האיסור על העסקת עובדים זרים ללא היתר עבודה, רק בגלל ש"חזותה אסיאתית"?

בית הדין לעבודה בתל-אביב השיב בשלילה על שאלה זו, תוך שהוא מזכה שני בני זוג מעבירה של העסקת אישה בעבודות בית ללא היתר. זאת, לאחר שהפקחים עקבו אחר אותה אישה, שהילכה לה לתומה ברחוב, ובדרך זו מצאו שהיא נכנסה לדירה מסוימת בתל-אביב. בהמשך הם צפו מהרחוב וראו אותה עוסקת בעבודות בית (תולה שטיח על מרפסת הבית).

השופט דורי ספיבק מסתמך בפסק דינו, בין היתר, על פסקי דין מזכים נוספים מן השנים האחרונות שעסקו באי-החוקיות הגלומה ב"אפיון גזעי" (Racial Profiling). 

לדברי השופט, "בהיעדר חשד ספציפי המבוסס על מידע מודיעיני או אחר, החוק אינו מסמיך פקח לעקוב, לצורך אכיפת הוראותיו, אחרי אדם שמסתובב לו לתומו ברחוב, רק משום שיש לו 'חזות אסיאתית'.

"אזכיר בקשר לכך את המובן מאליו, והוא שיש במדינת ישראל אזרחים לא מעטים שהם בעלי 'חזות אסיאתית', זרים לא מעטים בעלי 'חזות אסיאתית' שהם בעלי אשרות עבודה בישראל השוהים בישראל כדין וגם תיירים בעלי 'חזות אסיאתית'. כל אלה זכאים להסתובב בחופשיות ברחובות הערים ולנוע בחופשיות בכבישי הארץ, בלי להיות נתונים לחשש וחשד בלתי פוסק שמא מאן דהו עוקב אחריהם וחושד בהם שהם מעורבים בפעילות בלתי חוקית, רק בשל צבע עורם וחזותם".

ספיבק הוסיף כי "אף שבעיניי הדברים הם בבחינת המובן מאליו, לא מיותר לחזור ולהזכיר כאן כי התייחסות שונה אל אדם רק בשל צבע עורו או חזותו פוגעת בזכויות היסוד החוקתיות שלו לשוויון ולכבוד".