סנאפצ'ט (כנראה) בדרך להנפקה

האם ההחלטה לסרב לצוקרברג תשתלם למייסדי החברה?

סנאפצ'ט / צילום: בלומברג
סנאפצ'ט / צילום: בלומברג

החגיגה התקשורתית סביב הנפקתה המתקרבת של סנאפ, החברה האם של מותג מסרוני הווידאו סנאפצ'ט, ספגה השבוע מקלחת צוננת למדי מהמגזין היוקרתי "בארונ'ס". בשורה התחתונה של מאמר ארוך קבע המגזין, כי ההנפקה הצפויה של סנאפ היא אירוע שמומלץ להימנע ממנו. לפחות ככל שהדבר נוגע למי שלא יזכו לקנות מניות במכרז המוסדי שיתבצע לקראת רישום המניה למסחר ציבורי בבורסה.

מה שקרה למניה של טוויטר , בהנפקה מדוברת לא פחות לפני כ-3 שנים - עלייה של למעלה מ-70% במחיר המניה ביום הראשון למסחר ומאוחר יותר התרסקות אל מתחת למחיר ההנפקה בגלל אכזבה מתוצאותיה העסקיות - עלול, לדעת "בארונ'ס", לחזור על עצמו גם במקרה של סנאפ - חברה עם מאפיינים דומים, אולי אפילו קצת יותר מפחידים.

כל משקיע בר-דעת לא יוכל להתעלם מקצב שריפת המזומנים של סנאפ, הנובע בעיקר מההוצאות האדירות עליהן דיווחה החברה על שיווק וצמיחה, מול המודל העסקי שלה שעוד לא הוכח ולא עמד במבחן המציאות לאורך זמן.

כי חברה שהפסידה למעלה מחצי מיליארד דולר בשנה החולפת וקצב ההפסדים שלה ברבעון האחרון אפילו התגבר לכדי 169 מיליון דולר (קצב שנתי של כ-700 מיליון דולר, אם לא יחול שיפור משמעותי בהכנסות) מחייבת משקיעים להאמין באחת משתי אפשרויות: או שלחברה יש מודל עסקי מעשי, שיאפשר לה לעבור מהר מאוד מהפסד לרווח משמעותי ובכך להצדיק את הערכות השווי האסטרונומיות המעמידות אותה על מעל ל-20 מיליארד דולר בעת ההנפקה המתקרבת; או שהתהליך הנוכחי אותו סנאפ עוברת נועד בעצם להגביר את תיאבון הרוכשות הפוטנציאליות, גוגל ופייסבוק, עד למצב של תחרות ביניהן ורכישת סנאפ בסמוך להנפקה, אפילו לפני שהיא תהפוך להיות ציבורית.

משקיעים ציניים וספקנים בוול סטריט

כזכור, מתישהו בשנת 2013, הציע מארק צוקרברג למייסד סנאפצ'ט איוון שפיגל למכור את החברה שלו לפייסבוק ב-3 מיליארד דולר. כל אחד משני המייסדים של סנאפצ'ט היה משלשל לכיסו כ-750 מיליון דולר ברכישה ההיא, אילו הייתה מתבצעת. צוקרברג איים על המייסדים של חברת המסרונים הצעירה שאם לא ימכרו לו את הסטארט-אפ שלהם הוא יפתח אפליקציה זהה וישתמש בכוח המחץ של פייסבוק כדי למחוק אותם. אבל הם החליטו להמשיך ולבנות חברה עצמאית משמעותית, למרות ההצעה המפתה מאוד ולמרות האיומים המפחידים למדי.

והנה, עברו להן כ-3.5 שנים והתרחישים האפשריים לגבי גורלה של סנאפצ'ט לא השתנו יותר מדי, פרט למספרים ולמכפלות בעסקת רכישה אפשרית: אם תתבצע ההנפקה הציבורית, צפוי ערכה של סנאפ להגיע לפי 7 מהמחיר בו נקב צוקרברג, אם לא הרבה יותר מזה. כל אחד משני היזמים של סנאפ יהיה שווה, לפחות על הנייר, קרוב ל-2 מיליארד דולר, כלומר גם באופן אישי ההמתנה הזו של מספר שנים היטיבה עימם.

אבל, גם הסכנות צמחו בהתאם. פייסבוק אכן השיקה - דרך אינסטגרם - שירות מסרונים מתחרה לסנאפצ'ט ועלות התחרות האכזרית הזו באה לידי ביטוי בהפסדים של מאות מיליוני דולרים ובמודל עסקי רעוע למדי, לפחות נכון לעכשיו.

כל זה מוביל למסקנה המתבקשת, שאם תגיע הצעה מפתה מכיוונן של פייסבוק או גוגל עוד לפני ההנפקה הציבורית, הפעם בעלי המניות של סנאפצ'ט לא יסרבו. ציניקנים יאמרו שלקונה הפוטנציאלית עדיף לחכות כמה חודשים עד לאחר נסיקתה הצפויה של סנאפצ'ט כחברה ציבורית ולאחר מכן התרסקותה הבלתי נמנעת.

המחיר יהיה נוח יותר והיזמים יגלו מן הסתם התנגדות רפה יותר להשתלטות בתרחיש פסימי שכזה. אבל, בגלל שיש שתי רוכשות פוטנציאליות בעלות כיסים עמוקים ביותר, גוגל ופייסבוק, ייתכן מאוד שאף אחת מהן לא תרצה להסתכן בנפילתה של סנאפצ'ט בחיקה של המתחרה. ולכן, שוב, אנחנו חוזרים לתסריט הסביר מאוד של רכישתה של הנסיכה התורנית של עולם הרשתות החברתיות עוד לפני שתאלץ לעמוד במבחן המשקיעים הציניים, הספקנים והמאוד תובעניים של וול סטריט.

אילו הייתי עומד במקומם של יזמי סנאפצ'ט ובעלי המניות שלה ומקבל הצעת רכישה בשבועות הקרובים, אני יודע כיצד הייתי מגיב לה. ומה אתכם? 

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.