הוכרז סכסוך עבודה של המנופאים בענף הבנייה

הסכסוך חל על כ-1,200 מנופאים ומפעילי עגורן צריח ■ "זהו סכסוך עבודה ראשון מסוגו בהיסטוריה של מדינת ישראל שדרש אומץ רב, בייחוד לאור התנהלותה של התאחדות בוני הארץ ובחסות כושר ההרתעה האפסי של רשויות החוק"

בנייה חדשה / צילום: תמר מצפי
בנייה חדשה / צילום: תמר מצפי

אחרי הדיון הסוער בוועדת העבודה של הכנסת בתחילת השבוע, ואחרי הודעת ההתפטרות הקולקטיבית של מאות מנופאים עלה היום (ד') מאבק המנופאים מדרגה, כאשר ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בענף הבניין. סכסוך העבודה חל על כ-1,200 מנופאים ומפעילי עגורן צריח הפרוסים באלפי אתרי הבנייה ברחבי הארץ. נציין כי באם המשבר לא ייפתר תוך שבועיים, והמנופאים ישביתו את העבודה, מדובר במהלך משמעותי מאוד בענף הבנייה שעשוי לגרום לעצירת העבודה באתרי בנייה שונים ברחבי הארץ.

הרקע לסכסוך העבודה הוא מבוי סתום במשא ומתן המתנהל מזה כחצי שנה מול התאחדות בוני הארץ, להסדרת מכלול תנאי העסקתם של המנופאים, לרבות נושא הבטיחות של העובדים, במסגרת הסכם קיבוצי.

בדיון שנערך בועדת העבודה ביום א', דיון שהתקיים לאחר האיום של המנופאים בהתפטרות קולקטיבית, העלו המנופאים טענות קשות מול המעסיקים וטענו לתנאי עבודה בלתי אפשריים ובעיות בטיחותיות שזוכות להתעלמות.

"היינו כאן בוועדה לפני כמה חודשים. וקראנו לכם לעזור. ניסינו ליצור קשר עם כל מיני גורמים. וגילינו שיש בעיה, יש סחבת, מחלקות משפטיות. הגענו לנקודת קצה, אנחנו במקום שאי אפשר לרדת ממנו. אנחנו מתמודדים מול שקרים של המעסיקים. מאשרים מנופים לא תקינים ולא בטיחותיים ללא סמכות", כך אמר בועדה רועי ווינשטיין, דובר איגוד מפעילי עגורני צריח, ומנופאי בעצמו. יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר בדיון: "התחום הזה הוא תחום מוזנח. עד היום אף שר לא לקח אחריות על התחום החשוב הזה שלא מטופל. מדובר בתחום פרוע, עם סכנות בטיחות ותנאי עבודה ירודים".

ועד הפעולה של המנופאים מסר היום לאחר ההודעה על סכסוך העבודה כי: "זהו סכסוך עבודה ראשון מסוגו בהיסטוריה של מדינת ישראל שדרש אומץ רב מצד ההסתדרות החדשה, בייחוד לאור התנהלותה של התאחדות בוני הארץ ובחסות כושר ההרתעה האפסי של רשויות החוק".

 

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, אמר: "תנאי ההעסקה של המנופאים קשים מנשוא, האכיפה בתחום מצד המדינה חסרה עד לא קיימת וכבר באה לידי ביטוי באובדן חיי אדם. אם לא די בכך לאחרונה אף נפגע שכרם של המנופאים ע"י חברות כוח האדם בתחום. לא נותרה בידינו ברירה אלא לנקוט בצעדים ארגוניים על מנת להגן על העובדים".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, מסר בתגובה להכרזת סכסוך העבודה היום כי: "ההתאחדות חתמה לפני שנים רבות עם ההסתדרות הכללית על הסכם קיבוצי ייחודי שמגן על זכויות כלל עובדי ענף הבנייה באופן יוצא דופן למשק הישראלי. ההסכם נולד מתוך רצון שלנו, בוני הארץ, חברי ההתאחדות להבטיח זכויות אלה לכל העובדים בענף ללא הבדל. בתהליך טבעי ומדורג שופר ההסכם והוספו לו לאורך השנים תוספות שהתאימו אותו לשינויים שעברו על הענף. בשבועות האחרונים אנו מקיימים דיונים עם נציגי ההסתדרות החדשה, המייצגת את העובדים, לצורך הוספת חלק חדש להסכם הקיבוצי שירחיב את מחויבות הקבלנים והעובדים העוסקים בבנייה ועבודות הנדסה גם בנושאי בטיחות בעבודה".

שר העבודה והרווחה חיים כץ התייחס אף הוא להכרזת סכסוך העבודה בענף הבניין ואמר היום כי: ״אני מחזק את ידי העובדים והתגייסותה של ההסתדרות לטובת שיפור תנאי עבודתם של המנופאים ועובדי הבניין. עם קבלת סמכויות העבודה לפני מספר חודשים, נדהמתי לגלות את ממדי האנדרלמוסיה ששוררת בענף הבניה, היעדר על תנאי תנאי עבודה, מחסור חמור בתקנות בטיחות ובעיקר אי הרתעה בקרב יזמים ואדישות לנושא הבטיחות.

"אני לא מוכן שעובדים יסכנו את חייהם. הנחתי את אנשי מנהל הבטיחות לקדם הטלת עיצומים אישיים שיפגעו בכיס של יזמים שלא ידאגו לשלום עובדיהם, לצד תקנות שיסדירו את נושא הבטיחות באתרי הבניה ושכלול אמצעי האכיפה.
"נדאג ליצור סטנדרט שיקשה על זיוף רשיון מנופאים ונפעל ליצירת מאגר ממוחשב לבדיקת תקינות המנופים ועגורנאים מורשים בכל אתרי הבנייה, והיה ויתברר שהחברה מעסיקה מישהו שהוא לא במאגר - הקבלן ישא באחריות״.