נזקי מזג האוויר: מחיר שמן הזית מזנק - וצפוי לעלות עוד

מזג האוויר פגע ביבולי הזית באיטליה ובספרד, יצרניות שמן הזית הגדולות בעולם, והדבר הקפיץ את מחיריו בעולם כולו ■ הנפגעת הגדולה היא בריטניה, בגלל קריסת הליש"ט: "שמן הזית הופך למותרות"

מסיק זיתים בספרד / צילום: רויטרס
מסיק זיתים בספרד / צילום: רויטרס

תחילה היה מחסור בקישואים ובחצילים, לאחר מכן נעלמה חסת אייסברג ממדפי חנויות המכולת באירופה, וכעת מזג האוויר ההפכפך בספרד ובאיטליה - היצרניות הגדולות בעולם - מכה בשוקי שמן הזית בעולם כולו, והמצב צפוי להידרדר. מחירי שמן זית כתית מעולה באיטליה נסקו בכ-30% מאז אוקטובר, והגיעו ל-5.75 אירו (6.15 דולרים) לק"ג, בעוד שהעלויות בספרד קפצו ב-10%, לדברי מועצת הזית הבינלאומית במדריד. על פי תחזיותיה של חברת האנליסטים הבריטית מינטק, ייתכנו עליות נוספות.

הזינוק במחירי שמן הזית מורגש באופן חריף בבריטניה. בשל קריסת הליש"ט בתגובה לברקזיט, העפיל מחיר שמן הזית לרמה הגבוהה ביותר בשבע השנים האחרונות.

השף ג'יימי אוליבר כבר הודיע על סגירת שש ממסעדותיו האיטלקיות ברחבי המדינה, לאחר שהתרסקות המטבע הבריטי הקפיצה את העלויות. "שמן הזית יקר, וגורלו נמצא בידי הטבע", אמר אוליבר. "השמן הטוב באמת שווה כל אגורה. אתה גובה את מחיר השמן בכמויות של כף אחת, ממש כמו כבד אווז או קוויאר".

השף בן טיש, שמנהל את Salt Yard, מסעדת טאפאס ספרדית ואיטלקית במרכז לונדון, אומר כי בדרך כלל הוא קונה 100 ליטר שמן זית בשבוע כדי לטפטף אותו על הלחמים האפויים בפחם, להכין רוטב איולי משום ושמן זית, ולהכין תערובת פולנטה. מחיר השמן זינק ב-13% ל-26 ליש"ט (32.70 דולר) עבור חמישה ליטרים, לעומת 23 ליש"ט בשלושת החודשים האחרונים.

המחירים גם הפכו לתנודתיים יותר בגלל מזג האוויר ההפכפך בשנים האחרונות, ובעונה הנוכחית צפוי הייצור העולמי להתכווץ ב-8%, לדברי מינטק.

בשל מזג האוויר החם והלח באיטליה, התרבו זבובי הפרי והחיידקים, וכרמי הזיתים נפגעו. תפוקת שמן הזית של איטליה צפויה לצנוח בעונה הנוכחית ב-50%. תפוקתה של יוון צפויה להיחתך ב-25% בעונה הנוכחית, בשל גלי החום שפקדו את המדינה באביב האחרון. השיטפונות באזור אנדלוסיה, שבו גדלים מרבית עצי הזית בספרד, הרסו את היבול.

במקביל, גובר הביקוש בסין ובשווקים מתעוררים אחרים. היצרנים הספרדים נאלצו להשתמש במלאי שלהם כדי לספק את הזמנות היצוא, כולל יצוא לארה"ב.

ארה"ב מייבאת יותר מ-300 אלף טונות שמן זית בשנה, ויותר ממחצית מכמות זו מגיעה מאיטליה ומספרד. עד כה נהנו הצרכנים האמריקאים ממחירים נמוכים הודות להתחזקות הדולר.

ג'ייקוב קנדי, הבעלים של המסעדה האיטלקית הפופולרית Bocca di Lupo בלונדון, אומר כי היבואנים שמהם הוא קונה ספגו את מרבית העלות, אך הוא אינו מצליח להשיג את המותג הרגיל שלו. השף האיטלקי פרנצ'סקו מזאי, המנהל את Sartoria באזור מייפייר בלונדון, מספר כי נאלץ להעלות את המחירים. "שמן הזית הופך למותרות", הוא אומר.