האם הפרקליטות עשתה לרות דוד הנחות בכתב האישום?

עדויות במשפט פרקליטת מחוז ת"א לשעבר ושותפתו למשרד של עו"ד רונאל פישר: "עו"ד פישר סיפר לי שהוא עשה הרבה דברים עם רותי - הוא כינה את זה 'גנבנו סוסים יחד'"

רונאל פישר ועו"ד רות דוד/ צילום: ליאור מזרחי
רונאל פישר ועו"ד רות דוד/ צילום: ליאור מזרחי

ככל שמתקדם המשפט של פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר רות דוד ושל עו"ד רונאל פישר, מתרבות התמיהות סביב התנהלותה של דוד בעת ששימשה בתפקיד וההחלטה להעמידה לדין בגין אישומים קלים יחסית, כמו שיבוש הליכי חקירה ו"קבלת נכסים שהושגו בפשע", ולא בגין שוחד.

בעזרת עדויות שונות, ובהן של עד המדינה ערן מלכה, שכבר מרצה עונש מאסר, ושל שוקי משעול, שהיה ממונה על מע"מ תל-אביב ונמנה עם "קבוצת ה-15" שביקשה לחשוף שחיתויות ברשות המסים, "גלובס" מנסה להתחקות אחר פעילותה הבעייתית של דוד.

החזון של נתניהו, המכשול של רוב

"בנימין נתניהו אמר לי בערך בשנת 2000, אתה יודע, בשביל לשלוט במדינה אתה צריך שלושה מינויים שיהיו אנשים שלך - ראש שב"כ, ראש אגף חקירות במשטרה ונציב מס הכנסה", סיפר לא מזמן עוזי ארד, מי שכיהן כראש המועצה לביטחון לאומי ונחשב מקורב לנתניהו, בתוכנית הטלוויזיה "עובדה".

ואכן, כשנתניהו התמנה לשר האוצר בממשלת אריק שרון, בתחילת 2003, הוא פעל למימוש לפחות חלק אחד בנוסחה שלו: הוא הוביל מהלך לאיחוד נציבות מס הכנסה ויחידת מכס-מע"מ לגוף אחד עם כוח וסמכויות נרחבות, בשם רשות המסים. בראש הרשות הוא התכוון להעמיד את מקורבו, איתן רוב.

אבל מעשה שטן, בדיוק בתקופה שבה בישל נתניהו את הקמת רשות המסים בראשות רוב, התגלגלו שני עניינים אחרים, שרק מאוחר יותר יתגלה הקשר ביניהם. האחד הוא התגבשות היחסים המיוחדים בין פרקליטת מחוז תל-אביב אז, רות דוד, לעו"ד רונאל פישר. הפרקליט שיווק ללקוחותיו את היחסים ביניהם כאמצעי להשגת עסקות והסדרים מיטיבים, ואחרי פרישתה של דוד מהפרקליטות, בתחילת 2011, הפכו השניים לשותפים במשרד.

העניין האחר שהחל להתגלגל באותה תקופה הוא התארגנות "קבוצת ה-15" ביחידת החקירות המרכזית של מכס-מע"מ. חוקרים ואנשי ביקורת שמאסו בפרשות השחיתות ברשות המסים בכלל וביחידת החקירות בפרט יצאו בחריפות נגד מפקד היחידה רפי עמיאל ונגד סגנו שמואל גונן, וגם נגד בכירים באגף מכס-מע"מ, כולל רוב. שלושה בכירים הובילו את הקבוצה: שוקי משעול, שהיה ממונה על מע"מ תל-אביב, עו"ד חיים שצ'ופק, שהיה מנהל מדור חקירות ביחידת החקירות, ורפי רותם, שהיה קצין המודיעין של היחידה.

התלונה של אנשי הקבוצה הגיעה לטיפולה של דוד, וביולי 2003 היא העבירה אותה לחקירת מפלג הונאה במחוז. שם הופקד על הטיפול בה רפ"ק אריה אידלמן. עד מהרה נודע לצמרת אגף מכס-מע"מ, בראשות רוב, על החקירה שבאותו זמן היתה עלולה לסכל את המהלך של נתניהו להקמת רשות מסים מאוחדת, וכעבור כמה שבועות, בצעד שנראה כמו תגובה מתוכננת, הגיעה ליאח"ה סדרת מכתבי תלונה נגד משעול, הבכיר ביותר בקבוצה. נטען בהם שהוא מפעיל רשת של סחיטת שוחד מעסקים ביפו ונעזר ב"שירותי גבייה" של חלק מחברי הקבוצה.

כך נוצר בתחילת 2004 מצב מוזר: מצד אחד רפ"ק אידלמן חוקר את תלונות חברי הקבוצה ומצד אחר מנהלת ביאח"ה תנ"צ מירי גולן חקירה סמויה נגד משעול וחבריו. אף שרפ"ק אידלמן כינה את התיק "כבד משקל", דוד וראש אגף חקירות אז משה מזרחי לא אישרו לו להפעיל אמצעי חקירה מיוחדים בחקירת התלונות של קבוצת ה-15, והתיק נסגר לבסוף כך: ביום חמישי 8.7.04 הגיע תיק החקירה למשרדים של דוד וסגנה ואז מנחם מזרחי (כיום שופט שלום), וביום א' 11.7.04 רות דוד סגרה את התיק.

לעומת זאת, דוד כן אישרה הפעלת אמצעים כאלה בחקירה של יאח"ה נגד משעול - אמצעים הכוללים מעקב והאזנות וצילומי סתר, גם בחדרו שבמשרדי מע"מ. למרבה האירוניה, מה שנתפס במצלמה הוא בעל חשיבות מיוחדת בתיק המתנהל כעת נגד פישר ונגדה: בסוף יוני 2004 הגיע עו"ד פישר למשרדו של משעול באמתלה מסוימת וסיפר לו על יחסיו הקרובים עם דוד. פישר אף אמר למשעול שהוא יכול להסדיר כל עניין אצל דוד, ושיפנה אליו אם הוא צריך הסדרה כזאת.

ההצעה של דוד, הרשעת משעול

שבועות אחדים לאחר סגירת התיק בתלונה של קבוצת ה-15, התממש חזונו של נתניהו להקמת רשות המסים, בראשות רוב, אבל הפרשה לא דעכה. בנובמבר 2004 החליט רוב להדיח את רותם מתפקידו, ורותם מצדו החל במסע נגד דוד, הפרקליטות והמשטרה - מסע שבמהלכו נהרסו חייו. הוא קיבל באיחור מעמד של חושף שחיתות, אבל גם הורשע לאחרונה בגין "העלבת עובד ציבור" בשורה של מקרים.

החקירה הסמויה נגד משעול נמשכה, ובמארס 2005 הוא נעצר בחשדות כבדים של שוחד. כעבור חודש, עו"ד פישר פנה למשעול והציע לו לטפל בתיק.

משעול הציע שפישר יטפל בנושא השעייתו בבית הדין לעבודה. באוגוסט 2005, כך העיד משעול בתלונותיו במשטרה, בעדות בבית המשפט ובתקשורת, הציע פישר למשעול "לשלם 20 אלף ירוק לרותי" כדי שתסגור את התיק הפלילי הצפוי בפרשה. משעול סירב וניתק קשר עם פישר.

בנובמבר באותה שנה, דוד, שהיתה מעורבת בתיק משעול באופן אישי מפתיחת החקירה נגדו, ערכה לו שימוע והציעה לא להגיש כתב אישום פלילי אם יפרוש מרצון מרשות המסים. משעול סירב, ובמארס 2006 הגישה נגדו דוד כתב אישום בגין הפרת אמונים. במרכז האישומים: 542 שקל שקיבל משעול כהחזר עודף של דמי ביטוח רכב, ופגיעה בסודיות בשיחה עם אחד המודיעים שלו.

משעול ביקש לקבל גישה להקלטות האזנות הסתר שנעשו במשרדו, ובהן גם ההקלטה של אותה פגישה עם פישר שבה סיפר על קשריו עם דוד, אבל השופטת דניאלה שריזלי, יוצאת יאח"ה ובוגרת פרקליטות מחוז תל-אביב, קיבלה את עמדת הפרקליטות של דוד וסירבה לאפשר לו גישה להאזנות.

משעול ערער על ההחלטה ושופט המחוזי דוד רוזן התיר את מתן החומר, אלא שאז הפרקליטות חזרה לשריזלי, השופטת שישבה בתיק, וטענה שלא מדובר בחומרי חקירה הנוגעים לאישומים. שריזלי קיבלה את עמדת הפרקליטות. דוד היתה מעורבת באופן אישי בתיק וגם לגבי טענותיו של משעול בנוגע לחוקיות האזנות הסתר. משעול הורשע לבסוף בתיק.

דוד הגיבה על טענותיו של משעול בתוכנית "עובדה" ששודה ב-17.11.14 ואמרה: "בטענות שהועלו אין כל ממש. אין לי מידע או קשר לדברים שקרו או לא קרו בין שוקי משעול לאחרים. שוקי משעול הורשע בדין, וההיגיון הפשוט הוא כי לו אכן היתה מוצעת לו דרך למלט את עצמו, הוא היה חוטף אותה".

 

רוזן מבקש לבדוק, מה יעשה למברגר?

משעול, באמצעות עו"ד מנחם רובינשטיין, ממשיך להילחם על שמו הטוב. הוא עתר לבג"ץ ופנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לחקור מחדש את פעולות דוד כפרקליטת המחוז ולהעמידה לדין בעבירות של שוחד, בין השאר על יסוד העדויות של עדי המדינה בתיק מח"ש וקשריה עם פישר. רפי רותם, שהוכר על ידי מבקר המדינה יוסף שפירא כחושף שחיתות, הוביל את המחאה של חברי הקבוצה נגד ההחלטה של דוד לסגור את תיק התלונה שלהם, אבל הערעור עליה נדחה ב-2006 על ידי מי שהיה אז המשנה לפרקליט המדינה, יהושע (שוקי) למברגר.

מאוחר יותר התלונן רותם ומסר הודעות במח"ש, בתקופה שבה סגן המפקד היה אחיו של שוקי, שלמה (מומי) למברגר, שמונה ב-2014 לפרקליט מחוז תל-אביב.

הילה גרסטל, שהיתה נציבת הביקורת על הפרקליטות ורשויות התביעה, ביקשה אף היא לבדוק את אופן הטיפול של פרקליטות מחוז תל-אביב בתיק התלונה שנסגר על ידי דוד, ובתיק נגד משעול. פנייתה למומי למברגר לא נענתה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה לעכב את התשובה. לבסוף פרשה גרסטל בעקבות מסע נגדה שניהלה הפרקליטות. גם הנציב החדש, שופט המחוזי בדימוס דוד רוזן, ביקש לאחרונה לבדוק את תיק התלונה שנסגר בתוך יומיים. למברגר מונה בשבוע שעבר למשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, וכעת ממתינים לתשובה.

לא רק ההתנהלות בפרשת התלונה של קבוצת ה-15 מטרידה, אלא גם מה שנראה כחוסר התמודדות של היועצים המשפטיים לממשלה עם מה שעולה מעדותו של רפ"ק ערן מלכה, לשעבר קצין ביחידת להב 433, בפרשת רונאל פישר.

ההקלות שנתן היועמ"ש

פישר, כזכור, נאשם בכך שניהל רשת של שוחד בתמורה למידע מתוך חקירות מתנהלות ולסגירת תיקים פליליים. מלכה, שהורשע בהדלפת פרטים רגישים מחקירות לפישר תמורת מאות אלפי שקלים, ומרצה 8 שנות מאסר, הפך לעד מדינה בפרשה.

בין היתר מעורבים בפרשה גם יאיר ביטון, בעל השליטה בחברת הבנייה ב.יאיר, המואשם במתן שוחד בתמורה למידע מתוך חקירה מתנהלת, וכמובן דוד, שהפכה ב-2011 לשותפתו של פישר למשרד עורכי הדין.

בעדותו סיפר מלכה בין השאר על מתנות יקרות שניתנו לדוד, על ההתרברבות של פישר בקשריו עם פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, שאפשרו לו להשיג הקלות בתיקים שייצג ועל המעורבות שלה בקומבינה עם אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד.

החקירה בפרשה נעשתה במחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) במשרד המשפטים, ובסופה היועץ המשפטי הקודם, יהודה וינשטיין, שהתארח בזמנו אצל פישר על היאכטה ולא מידר את עצמו מהתיק, אישר להגיש נגד דוד כתב אישום בגין שיבוש הליכי משפט בפרשת הקבלן ביטון.

לגבי תקופת כהונתה כפרקליטת מחוז, היועמ"ש הנוכחי, אביחי מנדלבליט, החליט לגנוז את התיק. מנדלבליט למעשה קיבל את המלצת וינשטיין, שלפיה אין ראיות המצדיקות העמדה לדין באשמת שוחד, ובסעיף המרמה והפרת אמונים חלה התיישנות. אלא שלאור העדויות על התנהלותה, ההחלטה הזאת בהחלט ראויה לבדיקה.

העדות של ערן מלכה: "רותי פנתה אליי ואמרה, אנחנו לא מוותרים, מדובר פה בהרבה מאוד כסף"

ב-19.5.15, אחרי שחתם מלכה על הסכם עד מדינה ואחרי שהוגש כתב האישום נגד דוד, פישר ואחרים, נתן מלכה עדות משלימה, שחלקים ממנה מובאים כאן:

"אני מכיר את רות דוד כפרקליטת מחוז תל-אביב. יצא לי לעבוד מולה במסגרת עבודתי במשטרה. בסוף שנת 2012, כשיחסיי עם רונאל פישר נהיו ממש חבריים, רונאל סיפר לי שהוא ורותי חברים מאוד טובים ומתכוונים גם להיות שותפים. תוך כדי התקדמות היחסים ביני לבין רונאל, סיפר לי רונאל שהוא עשה הרבה דברים עם רותי - הוא כינה את זה 'גנבנו סוסים יחד', וככל שהעמיק הקשר ביני לבינו הוא סיפר לי יותר ויותר פרטים.

"רונאל סיפר לי שאת הבית שלו בצהלה הוא קנה בזכות הקשרים שלו עם רותי. לשאלתי למה הכוונה הוא סיפר לי על הרבה תיקים שהוא קיבל בהם הקלות בדמות ענישה מקלה, הסדרים מקילים, גניזות ללא ראיות והתערבויות כאלה ואחרות של רותי בחקירות המלוות בפרקליטות שלה.

"מדובר ברמה של אמירות, בלי לרדת לפרטי התיקים, למעט שני תיקים: האחד - או ראש עיריית פ"ת או ראש עיריית רחובות נכון לשנת 2009-2010 לדעתי, שרונאל אמר לי שהוא ורותי קיבלו שם מיליון שקל ורותי גנזה את התיק מחוסר ראיות. רונאל סיפר לי שהיא עשתה את זה בצורה מאוד חכמה אחרי שהיא מינתה פרקליט שייתן לה חוות דעת שאין ראיות והיא למעשה אימצה את ההמלצה.

"תיק נוסף של ראש עיר או סגן ראש עיר... אני לא יודע איזה כי רונאל לא אמר לי שם... התיק באורח פלא נגנז מחוסר ראיות. שם אותו סיפור - עזרה של רותי שהיתה פרקליטת מחוז. לדבריו של רונאל, רק בתיק ההוא של המיליון שקל רותי לקחה כסף. לשאלתך, חצי-חצי. בשאר הדברים רותי לא רצתה כסף אלא עזרה לו 'בשם החברות', אבל מעת לעת הוא היה קונה לה מתנות יקרות ערך שברובן נרכשו ע"י יאיר ביטון בחו"ל - יאיר ידע כמובן שזה בשביל רותי - למשל תיק של לואי ויטון, שעון מאוד יקר, משקפי שמש מאוד יקרים. זה הסגנון פחות או יותר. מדובר על פריטים שכל אחד מהם עולה אלפי דולרים".

בהמשך, מלכה מתאר פגישה עם דוד, עם פישר ועם עדת המדינה ע', מזכירתו של פישר, ומספר: "היית מצפה שאם זה לא יהיה נכון רותי תקום ותגיד, 'שטויות, זה לא נכון', אבל היא לא אמרה. כנ"ל לגבי שוקי משעול. אותו סיפור - רונאל ורותי אמרו 'תראו איך עזרנו לו ואיך הוא התלכלך', משהו כזה. באותה פגישה עלו הסיפורים של המתנות שרותי קיבלה, ורותי אמרה, 'אם אני אחקר אני אגיד שאת כל המתנות קיבלתי במסיבת הפרידה שלי מהפרקליטות ולא כשהייתי בתפקיד עצמו'. זאת אומרת שאם נחקור אותה על זה היא תגיד, 'נכון, יאיר ביטון הביא לי את המתנות, אבל לא הייתי כבר פרקליטת מחוז. לשאלתך, אני שמעתי את הדברים באוזניי. ישבנו רותי, רונאל ואני. גם אני וגם רונאל סיפרנו כל אחד בתורו על מה נחקרנו במח"ש וניתחנו דבר-דבר".

מלכה סיפר גם על פגישה בביתו של פישר ב-29.4.2014, שהתקיימה חודשיים לפני הקומבינה עם אלון חסן, שמצדו טמן מלכודת לפישר והביא למעצרו של הפרקליט עם מזוודת כסף:

"רונאל אמר לי, 'מה אנחנו עושים עם חסן, חבל לפספס, מלא כסף'. אני, כמו שהסברתי גם בחקירה, התחננתי אליו שיעזוב את זה ויניח לזה ולא יתעסק עם זה. השתמשתי במונח 'זה מדיר שינה מעיניי'. אני זוכר את זה. הייתי בטוח שרותי תהיה הקול השפוי בסיפור וקרה בדיוק ההפך. רותי פנתה אליי בנוכחות כולם ואמרה לי, 'מה פתאום? אנחנו לא מוותרים, מדובר פה בהרבה מאוד כסף.

"אמרתי לה, 'רותי, תניחי לזה בבקשה'. מיכל, אשתו של רונאל, ראתה שאני ממש במצוקה ואמרה לרונאל שאם זה מדיר שינה מעיניי אולי שיקשיבו לי. היא אמרה את זה ממקום של דאגה ולא הבינה במה מדובר. היא לא מעורה בסיפור, אבל היתה מאוד רגישה אליי וראתה שלא טוב לי עם זה.

"יאיר ביטון קם בלי להבין את הסיפור יותר מדי, ושואל את רונאל: 'מה זה הרבה כסף? על כמה כסף מדובר?'. רונאל ענה, '100 אלף דולר'. יאיר אמר לו ולרותי, 'אני אתן לכם 100 אלף דולר ותעזבו אותו - אם לא מתאים אז לא מתאים'. ביטון כאילו הגן עליי וזאת היתה סיטואציה מאוד מוזרה. ואז רותי אמרה משהו כמו 'בשום פנים ואופן. חבל, זה תיק גדול שגם חשוב למשרד וגם יש פה הרבה כסף'".

שבועות אחדים לאחר מכן, בעימות במח"ש בין מלכה לדוד, היא אמרה תחילה שאינה זוכרת את הפגישה:

דוד: "לא היתה שום שיחה שדובר בה על חסן. או שערן טועה או שהוא מחרטט".

חוקר: "רות, האם לביטון יש סיבה להגיד ולאשר חלק מהדברים שנאמרו?"

דוד: "לא ידעתי על החקירה הסמויה".

חוקר: "ערן, האם רות משקרת?"

מלכה: "זה מה שהיה לצערי".

חוקר: "רות, האם היית שותפה בקומבינה שעשו לחסן במלואה או שרק ידעת שערן מספק מידע על מועד הפרוץ" (חקירה גלויה ומעצר - מ"ל)?

דוד: "על הקומבינה ידעתי בדיעבד. על כך שיש חקירה סמויה על חסן לא ידעתי".

פישר מייצג, הנחקר מרוויח: שני מקרים לפחות ראויים לבדיקה

ישנם לפחות שני מקרים שבהם ראוי היה לבדוק את מעורבותה של רות דוד כפרקליטת מחוז תל-אביב. האחד נוגע לחקירה שהתנהלה נגד ראש עיריית רמלה יואל לביא. כפי שפורסם ב"גלובס", בלהב 433 נערכה בתחילת 2009 חקירה נגד לביא בנוגע לקשרים עם אנשי עסקים, והתגבשה המלצה במשטרה להעמידו לדין. בהמשך שכרה עיריית רמלה את שירותיו של עו"ד רונאל פישר לענייני התחבורה המסילתית, אף שהעיריה העסיקה בעניין זה גם את עו"ד רועי בר (שהעיד בעניין אחר על הצעה שקיבל מפישר לסגירת התיק נגדו תמורת 2 מיליון דולר ולאחרונה הורשע בפרשת הטבות בענייני נדל"ן). חוקרים ביאח"ה מסרו למתלונן נגד לביא, מבקר עיריית רמלה אז שמעון זיסין, שהפרקליטות מנעה הפעלת האזנות ללביא, ושמה של דוד הוזכר בהקשר זה.

צירוף מקרים אחר שנסיבותיו הצדיקו לפחות בדיקה ראשונית: אחד מבכירי חברת חשמל, אבי ארניה, הואשם בהפרת אמונים במסכת של רכישות ציוד חשודות. אלא שבמארס 2005 הודיעה הפרקליטות באמצעות דוד לוועד העובדים על ביטול כתב האישום נגד ארניה. שבועות אחדים לאחר מכן פורסם שפישר מייצג את ועד עובדי חברת חשמל במחאה נגד התבטאות מעליבה של שר האוצר נתניהו.

על מה התלוננו קבוצת ה-15 ברשות המסים?

חברי קבוצת ה-15 מתחו ביקורת על שורה של עניינים ברשות המסים, שעיקריהם פורסמו ב"גלובס" לאורך השנים. אלה כמה מהתלונות העיקריות:

מעורבותו של קובי בן גור ביוזמה לחקירה הרסנית שנחזתה כמפוברקת נגד חברת אלוג, כדי שלקוחותיו יזכו במכרז (הפרשה נחשפה ב"מעריב" על ידי קלמן ליבסקינד)

הקלת מס של כמיליארד ורבע שקל לנוחי דנקנר ברכישת סלקום

בלימת חקירות נגד אנשי עסקים, לדוגמה בפרשת החשד לחשבוניות פיקטיביות בחברת גיבור ספורט שבשליטת איתן אלדר

ויתור של מיליונים לדודי אפל בפרשת קרקעות מושב גינתון

רצח מקור מודיעיני שזהותו נחשפה על ידי גורם ביחידת החקירות, אשר העיד על כך שמבריחי מכולה עם קשרים לליכוד קיבלו את המכולה אחרי טלפון ללשכת שר האוצר

היחס המיוחד לעסקני כדורסל המקורבים לאיתן רוב, לדוגמה אבנר קופל

הפחתת מס לחברת דובק

טיוח פרשה חמורה של הטרדה מינית של נישומה

קשרים של בכיר ביחידה עם משפחות פשע ובלימת חקירות ופשיטות על עסקי זנות והימורים של משפחות פשע, כפי שאישר לימים בעדות בבית המשפט קצין המשטרה רפ"ק אייל פאר

טענת חברי הקבוצה היתה ועודנה שהחקירות שדרשו לנהל בעניינים אלה נבלמו או טויחו, ושהחשודים זכו למעטה הגנה. עם זאת, ראויה לציון העובדה הבאה: אלה שהוזכרו בתלונותיהם של קבוצת ה-15 אמנם חמקו מהחשדות שעליהם הצביעו חברי הקבוצה, אבל בסופו של דבר חלק ניכר מהם נחשפו או הורשעו ונאסרו בעניינים אחרים. הנה רשימה חלקית: נוחי דנקנר, בפרשת הנפקת החברים; בן גור הורשע במתן שוחד לג'קי מצא ולאחרונה הואשם בהתחזות לחולה אלצהיימר; איתן אלדר מסיים תקופת מאסר על הרצת מניות; איתן רוב הוזכר בדוח מבקר המדינה כמי שפעל בניגוד עניינים במינהלת הליגה לכדורסל וקיבל טובות הנאה בצורת כרטיסים למשחקי מכבי תל-אביב; אבנר קופל הורשע לאחרונה בזיוף וקבלת דבר במרמה בפרשה של התחמקות ממסים; ודודי אפל הורשע בשוחד לבכירים בעיריות וברשות מקרקעי ישראל וישב בכלא.