אושר: תוספת זכויות בנייה בשכירות לטווח ארוך בקרקע פרטית

החקיקה שאושרה תעניק 15% תוספת בנייה למשקיעים שישכירו לטווח ארוך או ימכרו במחיר הנמוך ב-20% ממחיר השוק רבע מהדירות ■ "הדרך לתמרץ יזמים עוברת דרך תמרוץ כספי ודרך עידוד באמצעות זכויות בנייה"

רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי
רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעתו של ח"כ רועי פולקמן (כולנו) לפיה ועדות מקומיות יוסמכו לאשר תוספות בנייה של 15% למגרשים פרטיים, כאשר רבע מהפרויקט יוקצה להשכרה ל-20 במחיר הנמוך ב- 20% ממחיר השוק, או למכירת רבע מהדירות במחיר נמוך ב-20% ממחיר השוק. הדירות יוקצו לזכאים ותנאי הסף לזכאות ייקבעו על ידי הממשלה. משרד הבינוי והשיכון ינפיק תעודת זכאות למי שנמצא זכאי לפי תנאי הסף.

ח"כ רועי פולקמן: "היום קשה מאוד לעודד יזמים על קרקע פרטית לבנות דיור להשכרה מוזלת בשל בעיות כדאיות. הדרך לתמרץ יזמים עוברת דרך תמרוץ כספי ודרך עידוד באמצעות זכויות בנייה. כך לדוגמא בפרויקטים אותם מייעדת המדינה לשכירות ארוכת טווח, מחירי הקרקע ליחידת בנייה נסגרים במחיר נמוך משמעותית ממחיר השוק וזאת בתמורה למגבלות החלות על הקרקע למשך 20 שנה".

נושא השכירות לטווח ארוך הוא חלק מדרכי הממשלה לאפשר לזוגות צעירים להתמודד עם מחירי הדיור הגבוהים. ניסיונות עבר לעודד משקיעים באמצעות הטבות מס כשלו. כיום, פועלת חברה ממשלתית "דירה להשכיר" המשווקת לחברות קרקעות להשכרה לטווח ארוך, כאשר מחיר הזכיה במכרז נמוך משמעותית ממחיר השוק. זאת בתמורה למגבלה החלה על הקרקע.

במכרזי "דירה להשכיר" רבע מהדירות מושכרות לזכאים במחיר נמוך ב-20% ממחיר השוק והיתר במחיר השוק. היתרון המשמעותי של התנהלות זאת מכיוונן של השוכרים הוא יציבות במקום המגורים.

עד כה איכלסה חברת דירה להשכיר 273 דירות להשכרה לטווח ארוך בפרויקט גליל ים הרצליה, אותו ביצעה אפריקה ישראל. בכוונת החברה לייצר אלפי יחידות נוספות בשנים הקרובות, כאשר שיווקי היחידות להשכרה יהיו במסגרת הותמ"ל, שם יוקצו 30% מהדירות להשכרה.

"עד היום רשויות מקומיות שרצו לעודד בנייה בשכירות מוזלת לבני המקום ולצעירים בכלל לא יכלו לתמרץ יזמים לעשות זאת וכעת הדבר יתאפשר. מהיום שידעו כל הצעירים כי יש בידם את הכוח לפנות אל הרשויות בכלל, ולרשויות באזורי הביקוש בפרט, ולקדם פרויקטים של דיור בשכירות ארוכת טווח, בניהול מלא ובמחירים הוגנים כפי שנהוג בעולם", הוסיף פולקמן.