בזכות החמקן: רכש של כ-4 מיליארד שקל מהחברות הישראליות

היקף הרכש של לוקהיד מרטין, המייצרת ומפתחת את מטוס הקרב המתקדם F-35, מהחברות הישראליות זינק ב-33% במהלך 2016

מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין
מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין

מאז שנת 2010, שבה חתם משרד הביטחון על העסקה הראשונה מתוך שלוש לרכש של 50 מטוסי קרב חמקניים מסוג F-35, קיימה המפתחת והיצרנית האמריקאית לוקהיד מרטין רכש גומלין בהיקף כולל של יותר ממיליארד דולר מהחברות הביטחוניות בישראל. כך דיווח היום (א') מינהל הרכש של משרד הביטחון.

שני מטוסי החמקן הראשונים מבין 50 מטוסים שישראל הזמינה מארה"ב נחתו בארץ בדצמבר האחרון, ואספקת שאר המטוסים תיעשה במהלך השנים הקרובות - כך שחיל האוויר יחזיק שתי בטייסות מלאות של F-35 המכונים בשם "אדיר".

מהנתונים שמסר היום משרד הביטחון עולה, כי במהלך 2016 הרחיבה לוקהיד מרטין את החוזים המסחריים שלה עם חלק מהחברות הישראליות שמעורבות באספקה של רכיבים ומערכות הקשורים למטוס הקרב. כך, אשתקד זינק היקף הרכש שלה בחברות הביטחוניות מישראל בכ-33% ביחס ל-2015, והזמנותיה מהן הסתכמו באותה שנה ב-258 מיליון דולר.

החלק העיקרי מההזמנות בעסקה, בהיקף של 206 מיליון דולר, נרשמו לזכותה של החברה המשותפת של אלביט מערכות  ורוקוול קולינס האמריקאית. מדובר בהזמנות של קסדות טייס ייעודיות למטוסי ה-F-35 והן משמשות את כל חיל האוויר בעולם המצטיידים במטוסים אלה. שתי החברות מתחלקות ביניהן ברווחים ממכירת הקסדות באופן שווה.

חברה אחרת שבבעלות אלביט מערכות היא סאיקלון שפועלת בכרמיאל, ועוסקת ביצור של חלקי גוף למטוס המתקדם. מנתוני מינהל הרכש במשרד הביטחון, סאיקלון הגדילה אשתקד את החוזים עם לוקהיד מרטין ב-16.6 מיליון דולר.

הזמנות נוספות התקבלו מתדיראן שבבעלות אלביט מערכות, המספקת מגברי רדיו למטוס. עוד הזמנות של תתי-מערכות התקבלו אשתקד גם מסימיגון, שמפתחת תכנית סימולציה למטוס; כבירן וחברת גלבוע, המייצרות רכיבים שמוטמעים במערכותיו של מטוס הקרב החמקני; התעשייה האווירית, שמייצרת את כנפי המטוס קיבלה אשתקד הזמנות של כנפיים בהיקף של כ-26 מיליון דולר - זאת מתוקף הסכם מסגרת שנחתם בעבר ולפיו התע"א תייצר עבור לוקהיד מרטין מעל 800 זוגות כנפיים בקו יצור חדשני ומתקדם שהקימה במתחם שלה בלוד.

"היקף שיתוף הפעולה התעשייתי בין לוקהיד מרטין לתעשיות הישראליות מהשנה האחרונה ממחיש את הפוטנציאל הגדול שגלום בעסקה זו לכלכלה הישראלית", אמר היום ראש מינהל הרכש, אבי דדון.

 

עוד עסקת F-35 בדרך?

במהלך השנה הקרובה תוכרע השאלה אם תתקיים עסקת חמקנים נוספת, כדי שבאמצע העשור הבא תחזיק בטייסת שלישית של מטוסי F-35. על רקע הדיונים בשאלה זו, עומדת אפשרות אחרת לרכש טייסת של מטוסי F-15 מתקדמים מתוצרת בואינג - המסוגלים לשאת כמויות גדולות יותר של טילים ופצצות ממטוסי האדיר, אך נעדרי יכולות חמקנות ממערכות מכ"ם.

לקראת הכרעה בנושא, חברת לוקהיד מרטין צפויה להציע לישראל מחיר נמוך יותר למטוסי החמקן, ביחס למחירים שקבעה בסבבים הקודמים שביצעה. בעסקאות הקודמות ישראל שילמה על מטוס חמקן אחד כ-110 מיליון דולר, ועם ירידת המחירים שמובילה החברה מחירו של מטוס עתיד לצנוח עד כדי 85 מיליון דולר.

בחודש האחרון התחייבה מנכ"לית לוקהיד מרטין, מרילין יוסון, בפני נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי החברה תוריד את מחיר מטוסי ה F-35, וזאת לאחר שטראמפ ביקר בעבר בחריפות את המחיר הגבוה של תכנית זו, הנחשבת לתכנית הנשק היקרה בהיסטוריה.