שחקן מעו"ף: רפורמת המדדים הבריחה חכמים; הטיפשים ישלמו

כשמכריחים מנהלי השקעות לרכוש מניות שמלכתחילה לא רצו בהן רק משום שהן חלק ממדד, בין אם מדובר על תעודה או קרן, אתה מרוויח בטווח הקצר - ומפסיד בכל השאר

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר הערכנו כי האסטרטגיה הנכונה הינה אוכף כתוב על 1,410 באופציות השבועיות. ואכן הפקיעה הייתה במרחק נגיעה מרמה זו (מה שמכונה בעגה המקצועית, פקיעת סיכה) - 1,412. לא צריך היה להמתין לפקיעה עצמה מאחר ומדי יום גלשנו לכיוון רמה זו, ולכן ניתוח הרווח ראוי שיתייחס לפוטנציאל הסגירה המהירה, שבפועל התממש כבר מיום המחרת.

נכון לכתיבת שורות אלה, מדד המעוף נסחר ברמת 1,435. קשה למצוא אתר או מנתח שאינו מסביר כי הסיבה לקפיצה הינה רפורמת המדדים, ולראיה, כך לגישתם, התנועה מעלה החלה כבר בשלב הנעילה ביום ה' האחרון. איני יודע אם מדובר במשאלת לב להתאוששות הבורסה המקומית המדכדכת או סתם ניתוח שגוי, אבל נתחיל מהלוגיקה הכללית ונמשיך לצד המוסדיים ולצד הציבור במשוואה.

ברמת ההיגיון, אנו מדברים על אותן המניות בחלוקת מדד שונה. עניין זה יכול להוביל לשינוי מהותי אם, נניח, מניות הפארמה שצללו בחודשים האחרונים, היו מאבדות באופן מהותי ממשקלם. בפועל, המניות "הכבדות" נותרו כבדות והמצטרפות החדשות הן לעג לרש.

הרי עוד בגלגולו כמדד ת"א 25, לא היה מסחר ערני באמת בחמש המניות האחרונות במדד, כך שבסך הכול הוספנו עוד 10 מדשדשות מבחינת המחזור. התאמות של תעודות הסל נפרשו על פני חודשיים ומה שטרם בוצע, התקיים בחמישי. עוד ליטושים פה וכאן בימים הקרובים - וזה מאחורינו.

ברמה הפרטנית יותר, כשאתה מכריח מנהלי השקעות לרכוש מניות שמלכתחילה לא רצו בהן רק משום שהן חלק ממדד, בין אם מדובר על תעודה או קרן, אתה מרוויח בטווח הקצר, אך מפסיד את כל מי שהצליח לברוח קודם לכן: קופות גמל וקרנות פנסיה, בתי השקעות, נוסטרו, משקיעים פרטיים ועוד. כל אלה העבירו חלק ניכר מהשקעותיהם אל מעבר לים.

תעודות הסל לבדן רשמו, כתוצאה מרפורמת המדדים, פדיונות והעתקת נכסים בסך 2 מיליארד שקל. ניתן להניח בזהירות כי המספרים של כל המצוינים לעיל גדולים פי כמה וכמה. מי מהם שהעבירו כסף לחו"ל ראו תשואה עודפת מעבר לים, ויהיה לא חכם מבחינתם בלשון המעטה להשיב את הכסף לת"א.

מבחינת הציבור, הבטיחו שהרפורמה היא הסיבה בגינה ת"א משתרכת מאחור, אז זו סיבה לקנות. ואכן,  למרות ירידה של כ-4% בשבועות האחרונים, הקרנות לא הפסיקו לגייס. גם הכותרות הבוקר תורמות את שלהן באפקט הפסיכולוגי, עד שנגיע שוב ל-1,420. כאשר זה יקרה, ובפרק זמן קצר מ"שבועות", שוב נהיה תלויים בחסדי וול סטריט. אם הבורסה שם תתקן, גם אנחנו נצלול.

אז למה בעצם ת"א קופצת 1%? מהטעם הפשוט שמדד ה-s&p זינק 1% בחמישי ושישי ופרץ פעמיים לשיא כל הזמנים, יחד עם הנסד"ק והדאו ובאופן ממשי ומובהק. זה הכל. לא הסבר סקסי וגם לא הסבר מפולפל ומתחכם, אבל האמת היא כזו: אם היינו שבים מהסופ"ש עם ארביטראז' שלילי של כ-1%, איש לא היה מדבר היום על הרפורמה.

זו למעשה הגישה של שחקני המעוף לשבוע הקרוב: שום דבר לא השתנה, לכן אין סיבה לעלייה חדה או לתיקון דרמטי. משכך, ניתן לצפות לירידה מהרמה הנוכחית, 1,435, לסביבות 1,425 לכל הפחות. אני לא מנסה לתזמן תקרה או תחתית מאחר שלא צריך, כתיבת CALL 1430 וכתיבת PUT 1420 מניבה 1,000 שקל ודי בירידה לסביבות 1,430-31 בכדי להתחיל ולדבר בתשואה דו-ספרתית. יתכן שזה יתרחש היום וייתכן רק בהמשך השבוע, אבל גם אם נמשיך קדימה ללא תיקונים, הפיכת ה-PUT משבועי לחודשי תגדיל את טווח ההגנה בעוד 5 נקודות.

מלה ביחס לשינויי המדדים בעיני שחקני המעוף. כשקבוצה לא מצליחה לנצח, היא מחליפה את המאמן. אם זה לא עוזר, מביאים עוד אחד אחר ואם גם זה לא עוזר - מביאים כמה שחקני חיזוק ומקווים לטוב. הבורסה עשתה את כל הצעדים האלה ולא הצליחה, אז עכשיו היא משנה את חוקי המשחק: כיצד נוכיח בסוף שנה כי חלה התאוששות במחזורי המסחר? פשוט מאוד, נכפה מספר פעמים בשנה התאמות שיובלו למחזורים מפלצתיים, דוגמת ה-8 מיליארד שקל ביום ה'. נוסיף לכך מדדים חדשים ומחייבים דוגמת הבלו-צ'יפ, וככה יצרנו ממוצע הולך ועולה.

הבעיה עם ממוצע היא שאפשר לטבוע בבריכה שגובהה הממוצע 20 סנטימטר. לכן, חוץ מיחסי ציבור, אין כאן שום דבר ושיכול באמת להשפיע על העניין בשוק המקומי. 

שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.