יונל כהן מכר את חלקו באיילון בתשואה של כ-12% בשנה וחצי

לוי רחמני, שרכש את מניות כהן באיילון תמורת 108 מיליון שקל, מחזיק כעת בכ-85% ממניות הקבוצה שייסד ■ השניים נפרדו על רקע אי-הבנות ביניהם

יונל כהן, לוי רחמני/ צילומים: תמר מצפי ואיל יצהר
יונל כהן, לוי רחמני/ צילומים: תמר מצפי ואיל יצהר

השותפות בין לוי רחמני ליונל כהן בקבוצת הביטוח איילון הגיעה אמש לסיומה, לאחר כשנה וחצי בלבד, בהתאם לדיווח שנמסר על-ידי איילון בתחילת דצמבר האחרון. הפרידה התרחשה על פי הערכות בשוק, על רקע חוסר הסכמה בנוגע לאופן הניהול של קבוצת הביטוח איילון. רחמני מימש אתמול את אופציית ה"קול" שכהן העניק לו, ורכש מידיו 22% ממניות איילון בתמורה לכ-108מיליון שקל. בעקבות הרכישה הגדיל רחמני את חלקו בקבוצה שייסד, ושאותה הוא מוביל, מ-64.4% ל-86.4%.

ההודעה מדצמבר שלפיה יממש רחמני את אופציית הרכישה של מניות יונל כהן לא התקבלה בהפתעה, שכן קדמה לה התפטרות של יונל כהן מתפקיד יו"ר איילון  ביטוח. כהן רכש 22% ממניות קבוצת הביטוח כשנה בלבד קודם שעזב את תפקידו, בתמורה לתשלום של כ-96 מיליון שקל, כך שבתוך כשנה וחצי הניבה לו ההשקעה תשואה נאה של כ-12.2% (המשקפת תשואה שנתית נאה של כ-8%), במיוחד בימים של ריבית אפסית.

מדובר מבחינת כהן בסיבוב קצר, לא אסטרטגי, אך רווחי באיילון, לאחר שנכנס להחזקה בה במהלך 2015 לפי שווי של כ-438 מיליון שקל ויצא ממנה לפי שווי של כ-486 מיליון שקל. אם הצדדים היו מחכים עם מימוש האופציה לביצוע הפרידה לדצמבר 2017 - חלון ההזדמנויות השני שרחמני וכהן קבעו ביניהם לצורכי ההיפרדות - היה שווי איילון עומד על כ-527 מיליון שקל. איילון נסחרת כיום בשווי של 548 מיליון שקל, לאחר שמנייתה טיפסה מתחילת השנה בכ-12%.

לאחר העסקה נותר כהן בעל מניות מרכזי בחברת הדיור המוגן הציבורית בית הזהב ובבית ההשקעות תמיר פישמן. כהן, 56, עשה דרך ארוכה ומוצלחת בענף הביטוח. הוא החל את דרכו בסוף שנות ה-80, והתחנה הראשונה החשובה שלו הייתה בסוכנות הביטוח מבטח שמיר, שם הפך לבן טיפוחיו של בעליה, מאיר שמיר. כאשר קנתה מגדל את הסוכנות ואיחדה אותה עם סימון את ויזל ב-2001, היה יונל חלק מהעסקה, וכשמכר את חלקו בסוכנות הפך לראשונה לבעל הון.

בשנים שבאו לאחר מכן הוא המשיך לשמש בתפקידי ניהול בכירים במגדל, ובמהלך 2008 מונה למנכ"ל הקבוצה. בסוף 2013, לאחר שמגדל עברה משליטת ג'נרלי האיטלקית לשליטת שלמה אליהו, כהן פרש מתפקיד מנכ"ל הקבוצה.

בשנים 2006-2013, שברובן שימש כמנכ"ל מגדל, המשיך כהן לצבור הון ניכר, ועלות העסקתו הסתכמה בכ-45 מיליון שקל באותן שנים. עד למינויו כמשנה למנכ"ל מגדל ב-2006, כהן לא היה שכיר בקבוצה, אלא העניק לה שירותי ניהול באמצעות חברות פרטיות שבבעלותו. במסגרת זו הוא ביצע לא מעט השקעות פרטיות, והפך לבעל הון שמוערך בעשרות רבות של מיליוני שקלים.