חיפה כימיקלים הפסיקה אספקת אמוניה; "ישפיע על יוקר המחיה"

חיפה כימיקלים, שמפעילה את מכל האמוניה במפרץ חיפה, צפויה להגיש מחר ערעור על החלטת ביהמ"ש לעניינים מינהליים המורה לה לרוקן את המכל בתוך 10 ימים ולא למלא אותו מחדש

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

חיפה כימיקלים, שמפעילה את מיכל האמוניה במפרץ חיפה, צפויה להגיש מחר (ד') ערעור על החלטת שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה, ג'אדה בסול, מתחילת השבוע - המורה לה לרוקן את המיכל בתוך 10 ימים ולא למלא אותו מחדש.

את הערעור עתיד להגיש היועץ המשפטי של החברה, עו"ד יוסי בנקל, אך היום עדיין לא היה ברור לאיזו ערכאה יוגש הערעור. זאת, בזמן שבבית המשפט העליון כבר מתקיים הליך הקשור ליחסים שבין חיפה כימיקלים לבין עיריית חיפה, בעקבות סירוב של האחרון לתת לה היתר בנייה.

בעת קבלת ההחלטה של השופטת בסול ביום א', היה מיכל האמוניה מלא והכיל כ-12 אלף טון של חומר. חיפה כימיקלים עושה שימוש ב-65% מהאמוניה המאוחסנת במכל לפעילות הייצור השוטפת שלה ועוד 35% היא מעבירה לחברת דשנים של כימיקלים לישראל (כיל), שמשתמשת בחלק מהכמות וחלק אחר ממנה, נמכר על ידה לענפי התעשייה השונים במשק.

זמן קצר לאחר החלטת בית המשפט הודיעה חיפה כימיקלים כי יש בכוונתה לכבד את ההחלטה במלואה - וכעת היא צורכת את האמוניה שבמיכל במסגרת פעילות הייצור שלה ולא מתכוונת למלא אותו מחדש. גורמים בתעשייה העריכו כי משך תקופת ריקון המיכל יהיה יותר מ-10 ימים וצפוי להימשך כשבועיים-שלושה. הגורמים אמרו כי "אין דרך אחראית אחרת כדי לרוקן את המיכל".

עוד בין החברות שמקבלות מחיפה כימיקלים אמוניה, אם כי בכמות קטנה, נמצאת בז"ן שבחיפה - שעושה בחומר שימוש להפחתת פליטות של מזהמים במסגרת תהליכי הייצור. היום נודע כי בעקבות עצירת אספקת האמוניה אליה, בז"ן החלה להשתמש בחומרים חלופיים המאפשרים לה להמשיך לפעול במתכונת רגילה.

עם זאת, גורמים בתעשייה הזהירו כי הפסקת אספקת האמוניה למשק תוביל לשיבוש פעילות הייצור בעשרות מפעלים ברחבי הארץ, בהם חברות כימיה ופרמצבטיקה, חברות מזון, חברות ביטחוניות ועוד. זאת, בשל נחיצות האמוניה בתהליכי קירור. חומר זה נדרש גם במערכת הבריאות ומשמש לקירור בחדרי ניתוח: "בישראל לפחות כ-100 מפעלים שהם צרכנים של אמוניה", אמר גורם בתעשייה: "בטווח הבינוני והארוך אפשר יהיה לייבא אמוניה במכלים קטנים - אבל בפירוש המחיר יעלה וישליך על יוקר המחיה, שכן מדובר בחומר נחוץ למגוון רחב של תעשיות, בין השאר לתעשיות המזון".

חלופה אפשרית לסגירת מכל האמוניה בחיפה היא יבוא של החומרים באמצעות מכלים קטנים - אולם מדובר בתהליך שעשוי להימשך מספר שבועות וגורמים בתעשייה מזהירים כי הדבר יוביל לייקור האמוניה באופן משמעותי.

ההחלטה של השופטת בסול ניתנה בעקבות בקשה שהגישה בשבוע שעבר עיריית חיפה לסגור את המכל - וזאת על רקע פרסום של דוח מיוחד שחיברו מומחים, לפיו כחצי מיליון איש יהיו חשופים לסכנה בתרחיש של דליפה או תקלה במכל או במקרה של פגיעה באחת האניות המובילות אמוניה לחיפה. "עיינתי היטב בדוח והתמונה שעולה ממנו מדירה שינה מעיני כל המעיין בו", כתבה השופטת בהחלטתה: "הנתונים שעולים מהדוח, לרבות סקירת המצב במתקנים דומים שפעלו במדינות אחרות בעולם, הנתונים הפיזיים של המכל, הסיכון של עייפות החומר, האופרציה של העברת האמוניה הנוזלית מהספינה למכל מדי חודש בכמויות אדירות - אף היא מהווה סיכון לא מבוטל שלא ניתן להתעלם ממנו".