היצוא הישראלי גדל: "המגמה מלמדת שהמשבר מאחורינו"

מכון היצוא: בניטרול הירידות החדות ביצוא הרכיבים האלקטרוניים בעקבות העבודות באינטל קריית גת, היצוא זינק ב-9% בחודשים נובמבר-ינואר

סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר
סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר

נתונים שפרסם היום (ד') מכון היצוא מצביעים על המשך מגמת ההתאוששות של יצוא הסחורות מישראל בחודשים נובמבר 2016-ינואר 2017. בתקופה זו גדל יצוא הסחורות (ללא יהלומים) מישראל בשיעור דולרי של כ-2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והוא הסתכם ב-12.3 מיליארד דולר. בניטרול הירידות החדות בשלושת החודשים האחרונים ביצוא הרכיבים האלקטרוניים, כלל היצוא הישראלי זינק ב-9%.

במכון היצוא רואים בנתונים הללו סימן נוסף להתאוששות היצוא הישראלי אחרי תקופה ממושכת של קיפאון וירידות, שהחלה בשנת 2012. במכון אומרים כי מגמת ההתאוששות מתקיימת חרף ירידות חדות ביצוא הרכיבים האלקטרוניים מישראל, שהסתכם בשלושת החודשים האחרונים בכ-980 מיליון דולר בלבד - ירידה של 43% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה מוסברת ב"אירוע טכני-לוגיסטי" שהוביל להאטה - העבודות לשדרוג המפעל המרכזי של ענקית השבבים האמריקאית אינטל בקריית גת, שבמסגרתן מוקם קו ייצור חדיש ומתקדם.

"זו ירידה לטובת עלייה שתבוא בהמשך, ולפיכך אין סיבה להתרגש מהנתון הזה", אמר בשיחה עם "גלובס" הכלכלן הראשי של מכון היצוא, שאולי כצנלסון. "להערכתנו כבר במהלך השנה הנוכחית נראה התאוששות ביצוא של רכיבים אלקטרוניים" הוסיף.

מלאכת השדרוג של מפעל אינטל בקריית גת צפויה להסתיים לקראת סוף השנה, אז הענקית האמריקאית תפתח את קו הייצור החדש, שעל פי הערכות ייצרו בו פרוסות סיליקון בגודל 17 ננומטר. על פי הערכות בתעשייה, היצוא של החברה מישראל יגדל באופן משמעותי מתחילת שנת 2018.

זינוק של 46% ביצוא ציוד רפואי

העלייה ביצוא הסחורות בחודשים האחרונים מצטרפת לנתוני היצוא המתייחסים לחודשים יולי- אוקטובר 2016, שהצביעו על עלייה של 1.8%. לפי מכון היצוא, בשלושת החודשים האחרונים המגמה נמשכה, וענפי היצוא המרכזיים הרחיבו את נפח הפעילות שלהם באופן משמעותי: יצוא התרופות גדל בתקופה זו בשיעור של 8% והסתכם בכ-2 מיליארד דולר, יצוא הציוד האלקטרוני, המחשוב והמכשירים האופטיים לרפואה זינק בשיעור חד של 46% והסתכם ב-2.8 מיליארד דולר, יצוא המכונות והציוד (כולל מכונות בתחום האגרו-טכנולוגיה, אנרגיה מתחדשת, מערכות השקיה, רובוטיקה, מזון ודפוס) עלה בשלושת החודשים האחרונים ב-28% להיקף של 1.6 מיליארד דולר.

יצוא מוצרי הגומי והפלסטיק גדל בשיעור של 3.5% והסתכם בכ-475 מיליון דולר, יצוא הציוד החשמלי עלה ב-4% והסתכם ב-305 מיליון דולר ויצוא מזון ומשקלות הסתכם באותה תקופה בכ-270 מיליון דולר, לאחר שרשם עלייה של 4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

באותה תקופה חלה התאוששות גם ביצוא היהלומים מישראל, שהסתכם בכ-1.9 מיליארד דולר לאחר שהענף רשם עלייה בשיעור של 15%. לפי מכון היצוא, יצוא הסחורות בחודשים נובמבר-ינואר האחרונים הסתכם כלל יצוא הסחורות, כולל יהלומים, ב-14.2 מיליארד דולר.

בסוף דצמבר האחרון פרסם מכון היצוא את התחזית שלו ל-2017, ולפיה היצוא הישראלי יגדל בשנה זו בשיעור של 6%, וזאת בהתבסס על מצב השווקים בעולם שמגלים סימני התאוששות. לדברי כצנלסון, "הכלכלה העולמית מתאוששת, כבר אפשר לראות זאת במספרים, ולכן צפויה לנו שנה טובה ביצוא: אנחנו רואים מגמה חיובית בשווקים, כמו התייצבות האירו מול הדולר, לאחר שבשנה שעברה היחלשות המטבע האירופי השפיעה על היקפי היצוא. גם סקרים שעשינו בחודשים האחרונים מול מנהלי רכש בחברות מלמדים על אופטימיות מצדם על המצב שמתהווה בשווקים".

במסגרת אחד הסקרים שעשה מכון היצוא נשאלו מנהלי הרכש בחברות המייצאות על ההשפעה של תוצאות הבחירות בארה"ב ובחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות על יחסי הסחר המתקיימים בין ארה"ב לישראל. לדברי כצנלסון, "אין חשש ממשי בקרב החברות מבחירתו של טראמפ ויש גם שמעריכים שבחירה זו תהיה טובה ליצוא הישראלי. לפי חלק מהגישות, דווקא הקשחת מדיניות הסחר של ארה"ב עם חלק מהמדינות תיטיב עם ישראל ותוביל להגברה ולהידוק היחסים בנושא זה. אנחנו מעודדים מכך שהנתונים תומכים בתחזית היצוא שלנו, ומכך שלראשונה משנת 2012 ניכרת מגמת גידול ביצוא: זה לא דשדוש ולא דריכה במקום - אלא מגמה שמלמדת על כך שהמשבר בשוקי העולם מאחורינו".

מגמת התאוששות ביצוא הסחורות
 מגמת התאוששות ביצוא הסחורות