למרות צילומי ההתעללות: משרד החקלאות סגר התיק נגד דבאח

התיק נסגר בשל "היעדר ראיות" - זאת על אף שבתחקיר מצולם מבית המטבחיים דבאח נראים עגלים תלויים באוויר לאחר שחיטה כשהם עודם בחיים, וכן נראים עובדים המטיחים עגלים על שערי ברזל ומכים אותם, בין היתר בשוקרים חשמליים

 בית המטבחיים דבאח/ צילום:דוברות אנונימוס
בית המטבחיים דבאח/ צילום:דוברות אנונימוס

 

משרד החקלאות הורה לסגור את תיק חקירת ההתעללות בבעלי חיים בבית המטבחיים דבאח ולא להגיש כתבי אישום בפרשה בנימוק של "היעדר ראיות". זאת, על אף שבתחקיר מצולם מבית המטבחיים שנחשף במחצית 2015, נראים עגלים תלויים באוויר לאחר שחיטה כשהם עודם בחיים, וכן נראים עובדים המטיחים בעלי חיים על שערי ברזל ומכים עגלים בראשם, בין היתר בשוקרים חשמליים.

הארגונים "אנונימוס למען בעלי חיים" ו"תנו לחיות לחיות" הודיעו כי יערערו על סגירת התיק.

ההחלטה - עליה חתומה היועצת המשפטית של משרד החקלאות, עו"ד אפרת אביאני - צורפה למסמך שהגישה הפרקליטות לבג"ץ במסגרת תגובה לעתירה המבקשת להשעות את פעילות בית המטבחיים עד סיום החקירה, שהגישו עמותות "תנו לחיות לחיות" ו"אנונימוס".

עו"ד אביאני נימקה את החלטתה ב"היעדר ראיות מספיקות לאישום" - זאת למרות צילומים שהגישו ארגוני בעלי החיים למשרד החקלאות, צילומים ממצלמות האבטחה שהושגו במסגרת החקירה וכן דוח סיור שביצע משרד החקלאות במקום שמעיד על ליקויים רבים והפרות של נוהלי צער בעלי חיים

מהודעת הפרקליטות עולה כי כמה מהעובדים בדבאח פוטרו, אך לא נחקרו כל חשודים בפרשה.

עו"ד אביאני ציינה בהחלטה כי שימוש בשוקרים חשמליים נגד בעלי החיים הוא "לגיטימי בנסיבות מסוימות", זאת למרות שבסרטון ניתן לצפות, בין היתר, בעובד מחשמל פרה בעיניה שוב ושוב מבלי שיש לה יכולת לזוז.

לגבי עגלים שנצפו חיים לאחר שנשחטו, בחלק מהמקרים אף עומדים על רגליהם ומנסים להימלט, וזאת בניגוד לחוק צער בעלי חיים - עו"ד אביאני ציינהנ כי לא מדובר בעבירה על החוק מאחר וחוק צער בעלי חיים לא חל על חיות מאכל. גם למקרים בהם נראו עובדים מטיחים בעלי חיים על שער ברזל, התייחסה אביאני וקבעה כי "המקרים שתועדו של שימוש בכוח כלפי בעלי החיים אינם חמורים".

במכתב ששיגר עו"ד יוסי וולפסון, היועץ המשפטי של עמותת "תנו לחיות לחיות" ו"אנונימוס", לעו"ד אביאני, ציין וולפסון: "קיבלתי בתדהמה את ההחלטה על סגירת התיק ועל כך שבמשך שנה וחצי מפתיחת התיק ועד סגירתו לא נחקר ולו חשוד אחד. האמנם תליית בעל חיים חי באוויר לאחר שבוצעה בו שחיטה נופלת בגדר חריג לחוק צער בעלי חיים? זו פרשנות שלא עולה בקנה אחד עם לשון החוק ולא עם תכליתו. חסרות גם המילים לתאר את קביעותייך כי מעשים נוספים שנעשו בבעלי החיים במקום אינם עולים לכדי התעללות או אינם חמורים. האם צפית באותו חומר מצולם בו צפיתי אני?".

עו"ד וולפסון הוסיף כי "סגירת התיק מחוסר ראיות - כאשר העבירות מתועדות במצלמות של בית המטבחיים עצמו, ונציגי בית המטבחיים מודים באותנטיות של הצילומים שנעשו בידי הארגון האוסטרלי - היא פרדוקסלית. מדובר באחד המקרים החמורים של בהתעללות בבעלי חיים שנחשף בישראל בשנים האחרונות. האחראים לו היו אמורים להיעצר במקום ולהיות גם בשעה זו מאחורי סורג ובריח. טיפולכם במקרה זה גובל בחיפוי על עבריינים".

יש לציין כי לאחר חשיפת פרשת "אדום אדום", במסגרתה נצפו עובדים מבצעים עבירות דומות לאלה שבוצעו בדבאח, מצאו לנכון במשרד החקלאות להגיש כתבי אישום נגד עובדי "אדום אדום". משרד החקלאות אף גיבש טיוטת נהלים לגבי הטיפול בבעלי חיים בבתי מטבחיים, אך טיוטה זו הבשילה עד היום. בכוונת העמותות לפעול לפתיחת התיק מחדש כנגד דבאח ולהביא להגשת קובלנה פלילית נגד המעורבים.

התחקיר המצולם בבית המטבחיים דבאח נחשף לראשונה בחדשות ערוץ 2, והוא בוצע במסגרת שיתוף-פעולה בין צוות החקירות של עמותת "אנונימוס" לבין הארגון האוסטרלי Animals Australia.