עלות שכרו של ארז ויגודמן בטבע ב-2016: כ-20 מיליון שקל

5 בכירים בטבע זכו אשתקד לתגמול מצרפי של כ-25 מיליון דולר ■ מחיר הקריסה במניה: עובדי טבע מימשו אשתקד אופציות של החברה ב-5 מיליון דולר בלבד, לעומת מימושים בהיקף של 120 מיליון דולר ב-2015

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

חברת טבע פרסמה אמש (ד') את הדוחות המלאים שלה לשנת 2016 ומהם עולה כי חמשת המנהלים הבכירים בחברה זכו אשתקד לשכר מצרפי של 24.8 מיליון דולר, מתוכו רכיב הוני של כ-13.4 מיליון דולר. מתוך חמישה המנהלים הללו, שניים כבר אינם עובדים בחברה (סיגי אולסון, מנכ"ל חטיבת הגנריקה שפרש לפני מספר חודשים והסמנכ"ל המשפטי ריצ'רד אגוזי שנפטר במפתיע במהלך השנה). מנהל אחד פרש לאחרונה - זהו ארז ויגודמן המנכ"ל.

הפיצויים שקיבלו העוזבים דחקו מן הטבלה את סמנכ"ל הכספים אייל דשא אשר בדרך כלל מופיע בה. צריך לציין כי הבונוסים של מנהלי טבע מוצמדים בעיקר לתוצאות המדווחות על בסיס Non-GAAP של החברה, שהיו השנה טובות משמעותית מתוצאות ה-GAAP, בשל ריבוי המחיקות אשתקד.

מנכ"ל טבע הפורש, ארז ויגודמן, שהודח בשבוע שעבר על רקע רכישות כושלות ויקרות שהוביל ואובדן אמון השוק בחברה עקב אי עמידתה בתחזיותיה, ויתר על בונוס המזומן שלו ב-2016 ולכן היה בעל השכר השלישי בגודלו בחברה. ויגודמן זכה לתגמול של כ-5.3 מיליון דולר (מתוכו שכר בסיס של 2.3 מיליון דולר והיתרה רכיב הוני). ב-2015 הרוויח ויגודמן שכר בעלות של 5.7 מיליון דולר, מתוכו 2.2 מיליון דולר שכר בסיס וסכום דומה בגין בונוס עבור תוצאות החברה באותה השנה. ויגודמן צפוי לקבל מטבע עוד כ-3 מיליון דולר פיצויי פיטורין.

ד"ר מייקל היידן, האחראי על הפעילות האינובטיבית בטבע, קיבל שכר בעלות של 5.5 מיליון דולר (מתוכו רכיב הוני של 2.2 מיליון דולר). ד"ר קרלו נוטריסטפני, מנהל התפעול הגלובאלי של החברה, הרוויח 3.9 מיליון דולר (מתוכו רכיב הוני של כ-2 מיליון דולר).

הקריסה במניית טבע   בשנה החולפת (כמעט 50%) גרמה לכך שב-2016 מימשו עובדי טבע (כ-57 אלף עובדים, מהם 6.9 אלף בישראל) אופציות של החברה ב-5 מיליון דולר בלבד, זאת לעומת מימושים בהיקף של 120 מיליון דולר ב-2015. ירידה במחיר המניה המקשה על העובדים לממש את האופציות עלולה לפגוע במצבת כח האדם.

הדוח כולל פירוט סיכונים בפניהם צפויה לעמוד החברה בשנים הקרובות, והסיכון המוביל על פיו הוא התלות הגוברת של החברה בתחום הגנריקה. ב-2016 היוותה הפעילות הגנרית 55% מהכנסות החברה, וב-2017 היא צפויה להוות שני שלישית לערך מהכנסות החברה, כך על פי הדוח. תחזיות טבע אף אינן לוקחות בחשבון תחרות גנרית לקופקסון ב-2017.

הרווחיות של שוק הגנריקה היא נמוכה משמעותית משל הפעילות האינובטיבית של החברה, 48% רווח גולמי לעומת 87% לפעילות האינובטיבית. כמו כן, שוק הגנריקה נתון היום ללחץ מחירים ותחרות גוברת.

טבע פרסמה השבוע את תוצאותיה ל-2016 - אחת השנים הקשות בתולדותיה. טבע עמדה בתחזית המעודכנת ל-2016, שפרסמה יחד עם דוחות הרבעון השלישי, וכן אישררה את התחזית המעודכנת ל-2017. אשרור התחזיות היווה הקלה עבור השוק, שחשש כי החברה עלולה לנצל את תהליך חילופי המנכ"לים בה כדי להוריד שוב את התחזיות ל-2017.

מניית טבע המשיכה לעלות אמש בנאסד"ק וכבר רחוקה 13% מהשפל אליה הגיעה טרם הפרסום הראשון של נתוני הדוח השנתי ביום שני האחרון. העליות נובעות ככל הנראה מכך שהחברה אשררה את התחזיות ל-2017 ואת הערכתה כי לא תיכנס תחרות גנרית לקופרקסון ב-2017 (רוב האנליסטים ממדלים תחרות כזו במודלים שלהם, אך בכל זאת הערכה כזו מצד החברה נותנת תקווה מסויימת).

כמו כן, הדוחות מקנים יותר וודאות לגבי המחיקות שביצעה החברה. טבע מחקה בדוחות השנתיים ל-2016 סכום של 2.5 מיליארד דולר מעל לציפיות השוק. בין היתר מחקה 900 מיליון דולר על רקע רכישת חברת רימסה המקסיקנית, רכישה שהחברה הודתה שהייתה כישלון, בהיקף של 2.3 מיליארד דולר. מה לגבי יתר הסכום? טבע ציינה כי זיהתה את הבעיות של רימסה וכעת פועלת להחזיר את החברה לפעילות ייצור ולקבל מחדש אישורים למוצריה. כך שנראה שטבע מאמינה שלא כל ההשקעה אבודה.

את טבע מוביל כעת ד"ר יצחק פטרבורג, לשעבר יו"ר הדירקטוריון, שמונה לתפקיד המנכ"ל זמני בעקבות הדחתו של המנכ"ל ארז ויגודמן לפני כשבוע.