ברן מקימה פרויקט ענק ברוסיה; המניה טסה 55% מתחילת השנה

חברת ההנדסה תשמש קבלן ראשי בהקמת מפעל לייצור קרטון מזרחית למוסקבה ■ עלות הפרויקט צפויה להיות כ-1.6 מיליארד שקל

לקראת סיום המסחר ביום חמישי, עדכנה חברת ההנדסה והתשתיות ברן על פרויקט ענק, בהיקף של כ-760 מיליון שקל שהיא צפויה להקים ברוסיה. מנייתה, שהגיבה בקפיצה של 7% והיום (א') המשיכה במגמה חיובית מתונה, משלימה זינוק של כ-55% מתחילת השנה ומתמקמת כאחת מ-10 המניות הבולטות בבורסה מתחילת 2017.

למרות זאת, שוויה של ברן , העומד על כ-100 מיליון שקל, רחוק ב-50% מזה לפיו נסחרה לפני שלוש שנים, על רקע תקופה עסקית מאתגרת, בעיקר בפעילות בישראל, ורחוקה בכמעט 90% מרמת השיא בה נסחרה לקראת סוף שנת 2007. בעלי השליטה בברן הם אלכסנדר נסיס והיו"ר מאיר דור.

כאמור, ברן עדכנה ביום חמישי האחרון כי חתמה על הסכם להקמת מפעל תעשייתי במרכז רוסיה באמצעות החברה הבת ICM, המהווה את הפרויקט הגדול ביותר של החברה הבת מאז הקמתה, ואשר בו היא צפויה לבצע עבודות של קבלן ראשי. מדובר בפרויקט להקמת מפעל לייצור קרטון, הממוקם כ-1,200 ק"מ מזרחית למוסקבה.

התמורה עבור ברן, שתוענק לה בהתאם לאבני דרך, נקבעה ברובלים רוסיים, וההשקעה בפרויקט כולו מוערכת בכ-1.6 מיליארד שקל (יותר מ-25 מיליארד רובלים רוסיים). העבודות להקמת המפעל צפויות להחל באופן מיידי, ומתוכננות להימשך עד סוף חודש יולי 2019. בברן מציינים כי במהלך ביצוע הפרויקט ועד השלמתו תשלומי הביניים לברן יהוו יותר מ-90% מסך התמורה, ואת היתרה, של כ-7.5% מהתמורה, תקבל ברן עם ההשלמה.

בהסכם בין הצדדים "נקבעו מנגנונים מקובלים של פיצויים מוסכמים במקרה של איחורים בביצוע, והגבלת אחריות לנזק ישיר בלבד ובהיקף של עד 12% בלבד מתמורת הפרויקט", ולמזמין הפרויקט אפשרות לסיים את העבודות של ברן בכל עת, "בכפוף לתשלום בגין העבודות שבוצעו".

עדכון ראשון לגבי פרויקט זה פרסמה ברן בחודש נובמבר האחרון, אז דיווחה כי חתמה על מזכר הבנות להקמת המפעל, בהיקף תמורה שהוערכה על-ידה בכ-180 מיליון דולר.

אחרי הקשיים: בונה על רוסיה

ICM נוסדה ב-2006 בשותפות של ברן עם אחד מבעלי השליטה בה - נסיס, במטרה להרחיב את פעילות הקבוצה בשוק הרוסי ובמדינות חבר העמים לשעבר. בפועל, עיקר פעילותה של ICM הייתה בפרויקטים הקשורים לנסיס ולחברות בבעלותו, ובשנה שעברה הועברה הבעלות המלאה על החברה הבת לברן.

לאחר מכן, ברן, שקיימה בתקופה האחרונה תהליכי התייעלות וצמצום עלויות שוטפות במטרה לשפר את תוצאותיה הכספיות, "סימנה" את רוסיה כאחד משוקי היעד המרכזיים שלה וציינה כי היא פועלת "הן בישראל והן מחוץ לישראל לשם השגת התקדמות חיובית בהיתכנות יציאה לפועל של כמה פרויקטים בהיקף משמעותי. רוסיה היא מדינת היעד הראשונה במסגרת פיתוח עסקי זה".

כאמור, ברן חוותה בשנים האחרונות תקופה עסקית מאתגרת, בעיקר בהשפעת פעילותה בישראל בפרויקטים שנעצרו או בוטלו והסבו לה נזקים.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2016, החברה המשיכה להציג הפסדים משמעותיים, שהצטברו ל-20 מיליון שקל, המצטרפים להפסדים בסך 105 מיליון שקל שהצטברו בשלוש השנים הקודמות (2013-2015). בתשעת החודשים הראשונים של 2016 נרשמה צמיחה של כ-30% בהכנסות ברן, שהסתכמו ב-435 מיליון שקל, בעיקר בזכות הפעילות בישראל.

גם בחודש שעבר ריכזה מניית ברן עניין, אז בעקבות הודעת החברה על "פניות ראשוניות ולא מחייבות מצד גורמים שונים המגלים התעניינות בהשקעה בחברה", שבעקבותיהן הוסמכה ההנהלה לבחון אפשרות של הכנסת משקיע חדש לחברה. זאת, לפי הודעתה אז, כדי "לגוון ולחזק את צורכי החברה ואת אפשרויות החברה וחברות הבת שלה מבחינה אסטרטגית ופיננסית, בין היתר, לצורך הרחבת פעילותן בביצוע פרויקטים קיימים ופוטנציאליים".

ברן עוסקת במגוון פעילויות הקשורות למתן שירותים ופתרונות הנדסיים וניהוליים בפרויקטים בתחומים של תכנון, הנדסה, תקשורת, תחבורה, אנרגיה ופיתוח, טיפול במים ובאשפה והולכת מים. בסוף 2015 העסיקה החברה 1,120 עובדים.