הרפורמה ביצוא הביטחוני: החמרת הפיקוח ואגרה על שיווק

משרד הביטחון יציג מחר בדיון בכנסת חלקים מהרפורמה המתגבשת בנושא היצוא הביטחוני ■ על הפרק: חברה שתבקש רישיון שיווק של מערכת נשק - תשלם אגרה של 200 שקל על כל בקשה

רחלי חן / צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון
רחלי חן / צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

ראש האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון, רחלי חן, תציג מחר (ב') לחברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת חלקים מהרפורמה המתגבשת בנושא היצוא הביטחוני.

הרפורמה, שמשרד הביטחון מנסה לקדם כבר תקופה ארוכה אמורה להסדיר סוגיות הקשורות לפטור שיינתן ליצואנים ביטחוניים מרישיונות שיווק של אמצעים בלתי מסווגים לארה"ב; פטור מקבלת רישיונות יצוא זמניים לצורך השתתפות בתערוכה ביטחונית; עדכונים והקלות בצו ציוד לחימה ועוד.

בדיונים שעתידים להיערך בתקופה הקרובה בוועדת החוץ והביטחון במסגרת קידום הרפורמה בנושא, צפוי משרד הביטחון לבקש את אישור הוועדה לשינוי של תקנות קיימות באופן שיאפשר לאפ"י לגבות אגרה מיצואנים ביטחוניים על כל בקשה לקבלת רישיון לשיווק מערכת נשק.

כיום בקשות כאלה מוגשות למשרד הביטחון מתוקף חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני. לפי התוכנית של משרד הביטחון, חברה שתבקש רישיון שיווק של מערכת נשק - תשלם אגרה של 200 שקל על כל בקשה ואם מדובר בבקשה לשווק את המערכת בקרב מספר לקוחות או מדינות בו-זמנית, היא תשלם על כל אחת אגרה בנפרד.

במקביל, כפי שדווח כבר לפני כשנה ב"גלובס", משרד הביטחון מקדם תוכנית לשינוי חקיקה באופן שיאפשר לו להגדיל משמעותית את הקנסות המוטלים על חברות ביטחוניות המפרות את חוק היצוא הביטחוני ממיליון שקל כיום ל 3 מיליון שקל לחברה שמוגדרת גדולה. זאת, כדי להרתיע חברות גדולות מלעבור על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני. בנוסף, משרד הביטחון מנסה לקדם גם סנקציות אישיות כלפי מנכ"לים סמנכ"לים ועובדים בכירים נוספים בחברות ביטחוניות שנמצא כי הפרו את חוק היצוא הביטחוני. מדובר בסנקציות בהיקף של מאות אלפי שקלים. סוגיה זו עדיין נמצאת בהתדיינות בין משרד הביטחון לבין התעשיינים.

ראש מחלקת הדיפנס והסייבר במשרד עורכי הדין מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם טל ושות', עו"ד יובל ששון, אמר היום (א') ל"גלובס" בהתייחס למהלך כי: "בחלוף כעשור מאז החלתו של חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני יש לברך את משרד הביטחון על היוזמה לעדכון התקנות. בחלק מההצעות שמונחות לאישורה של ועדת החוץ והביטחון יש משום הקלה על היצואנים ותיקון של עיוותים. אולם, בחלק אחר מהתיקונים יש הכבדה על היצואנים: בסופו של יום אם יאומצו התקנות כמות שהן יישאר משטר הפיקוח בישראל מהמכבידים ומהמחמירים הקיימים בעולם ויש לקוות כי התהליך בוועדת החוץ והביטחון יוביל להקלה אמיתית ברגולציה תוך שמירה על האינטרסים של ישראל. את ההצהרות המושמעות חדשות לבקרים על הצורך בהקלת הרגולציה הגיע הזמן ליישם ולא רק להשמיע יש לוודא שהפגיעה ביצואנים תהיה מוגבלת אך ורק להכרחי ולנחוץ ביותר".