כחלון: "יש להכות במתעללים בקשישים עד שהיד תכאב"

(עדכון) - הבעלים של בית האבות "נאות כיפת הזהב", בו תועדה התעללות בקשישים סיעודיים, הסכים להתפטר מתפקיד המנכ"ל, אך משרד הבריאות דורש את פיטורי כל שדרת הניהול ■ שר האוצר: לא יחסרו תקציבים לפיקוח והרתעה

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

אבי רודרמן, הבעלים של בית האבות "נאות כיפת הזהב", בו תועדה התעללות חוזרת ושיטתית בקשישים סיעודיים, הודיע היום (ב') כי הוא "מקבל את ההמלצה" של משרד הבריאות למנות מנכ"ל חדש למוסד. רודרמן שימש בעצמו כמנכ"ל עד היום, כך שרודרמן מפטר למעשה את רודרמן.

"לאור הנסיבות ועל-מנת להחזיר את אמון המשפחות בבית האבות ובצוות הסיעודי המטפל, החלטנו לצאת להליך לאיתור מנהל חדש לבית האבות - מנהל שימשיך לעבוד בתיאום ושקיפות מלאים עם משרד הבריאות", מסר רודרמן באמצעות משרד יחסי הציבור ששכר.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי ראשי משרד הבריאות אינם מתכוונים להסתפק במינוי מנכ"ל חדש, והם דורשים מבית האבות לפטר את כל שדרת הניהול במוסד, הכוללת בין היתר את האחות הראשית ואת המנהלים הרפואיים. זאת, כמובן, בנוסף למטפלים שתועדו מתעללים בקשישים ומצויים כעת בחקירת משטרה.

בבית האבות הבהירו ל"גלובס" כי דרישת משרד הבריאות לפיטורי שדרת ההנהלה טרם הועברה אליהם, וכי לפי שעה הכוונה היא למנות כאמור מנכ"ל חדש.

עוד מסרו בבית האבות כי שר הבריאות יעקב ליצמן וצמרת משרדו סיירו אמש (א') במוסד ונפגשו עם מטופלים ועם בני משפחותיהם באופן חופשי ונחשפו לכלל פעילות המוסד באופן שקוף. 

התעללות בקשיש כפי ששודר בתחקיר חדשות 2 צילום מסך
 התעללות בקשיש כפי ששודר בתחקיר חדשות 2 צילום מסך

נזכיר כי מדובר בבית אבות פרטי, שמספק שירותים למשרד הבריאות בהתאם לקריטריונים של מכרז הסיעוד המרכזי שפורסם לפני מספר שנים.

על-פי המכרז, המדינה מתקצבת מוסדות סיעודיים על-פי תעריף של עד 400 שקל ליום, והמוסד מחויב לעמוד בסטנדרטים שנקבעו. המשמעות היא שלמשרד הבריאות אין סמכות להורות על פיטורי אנשי צוות, אולם הוא יכל לבקש זאת כתנאי להמשך ההתקשרות, אם נמצאה הפרה מהותית בתנאי המכרז.

בינתיים, במשרד הבריאות הבהירו ל"גלובס" כי הם בודקים גם את עצמם, זאת לאור הטענה שהשמיע בחדשות ערוץ 2 המטפל שתיעד את ההתעללות, לפיה הצוות במוסד היה מקבל התרעה של יומיים לפני ביקורת-פתע של משרד הבריאות. כך, בשעה שבמשרד החלו לבדוק את המועדים בהם ביצעו במוסד ביקורת - ראש מנהל הרפואה במשרד, ד"ר ורד עזרא, שיגרה לכל בעלי התפקידים הרלוונטיים במטה ובלשכות הבריאות המחוזיות הבהרה על כך שיידוע מראש על ביקורת-פתע מהווה עבירת משמעת.

גם שר הבריאות יעקב ליצמן לא ניסה להתחמק היום מאחריות, לאחר שאמר בראיון לגלי צה"ל: "נכשלנו". 

כחלון: לא יחסרו תקציבים

שר האוצר, משה כחלון, אמר היום בפתח ישיבת סיעת "כולנו" כי "כמו כל עם ישראל, גם אני וחבריי הזדעזענו מהפרסומים על הפגיעה בקשישים. כבד את אביך ואמך זה ציווי. אני מודיע לכם כשר האוצר של מדינת ישראל: לא יחסרו תקציבים כדי לייצר פיקוח והרתעה.

"אני פונה גם לגורמי החקירה ואפילו לגורמים השיפוטיים - צריך להכות במתעללים עד שהיד תכאב. כשצפיתי בטלוויזיה, דמיינתי כאילו האיש הזה מכה את אמא. זה בלתי נסבל. גם המנהיגים וגם השופטים צריכים להתייחס כאילו הייתה זו אמא שלהם. חובתנו לגדוע את התופעה הזו, ואנחנו נעשה את זה". 

ח"כ איציק שמולי מסר בתגובה לדברי כחלון: "אחרי שהוסיפו רק 31 שקל לקצבת הקשישים, אולי כדאי לוודא שהאמירות תואמות את מה שקורה בשטח. הצורך הדחוף ביותר כרגע הוא רפורמה בסיעוד שמצריכה תוספת תקציב, ולפי השר ליצמן, מי שמתנגד לכך הוא האוצר בראשות כחלון. לא ניתן לפתור את הבעיות בסיעוד רק בתוספת של שני מפקחים".