מסתמן: שותפויות הגז יחתמו הערב על המימון לפיתוח לוויתן

(עדכון) - היום חל המועד האחרון לביטול הלוואת ענק של 1.5 מיליארד דולר שהשיגו דלק ואבנר לפיתוח שדה הגז ■ גורמים בתעשייה מעריכים שבקשת דחייה מהבנקים מגלמת סיכון גבוה יותר מלקיחת ההלוואה

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

היום חל המועד האחרון שבו יכולות דלק קידוחים ואבנר לבטל את מכתב ההתחייבות שהעבירו ל-JP מורגן ו-HSBC, ללקיחת מימון בגובה 1.5-1.75 מיליארד דולר לשם פיתוח שדה הגז לוויתן. שותפויות הגז ציפו שנובל תכריז על השגת מימון לפיתוח השדה בין אמצע דצמבר לאמצע ינואר, אך מכיוון שהשותפה האמריקאית (39.66%) עדיין מתמהמהת נוצרה אי-ודאות.

בפני השותפויות עומדת בחירה בין חתימה על ההסכם הסופי ללקיחת ההלוואה ובין בקשה לדחות את המועד האחרון לביטול מכתב ההתחייבות. משיחות עם גורמים בתעשייה עולה כי חתימה על המימון עשויה להיות האפשרות המסוכנת פחות, משום שהאפשרות השנייה עלולה לגרום להרעה בתנאי המימון ואף לביטולו בתסריט קיצון.

מאידך, לקיחת ההלוואה בפועל תאפשר להחזירה לבנקים המממנים במידת הצורך, גם אם הדבר יהיה כרוך בקנס. על רקע זה נראה כי מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר, יוסי אבו, והמשנה למנכ"ל לענייני כספים, יוסי גבורה, יחתמו הערב או מאוחר לתוך הלילה על הסכם הלוואה סופי מול נציגי הבנקים בישראל.

לפני שבועיים נחשף כי נובל אנרג'י מעכבת מזה חודשיים את הודעה על מימון פיתוח השדה, בשל חשש ליציבות העסקה לאספקת 45 BCM גז טבעי לחברת החשמל הירדנית על פני 15 שנה. ממשלות ישראל וירדן ניהלו באחרונה מגעים לסגירת הסכם מסגרת מדיני לעסקה, מבלי למסור פרטים על תוכנו.

על פי ההערכות, נובל חוששת ממצב שבו מתנגדי ההסכם עם ישראל יפוצצו את צינורות הגז בירדן, בדומה למה שהתרחש בצינור שהוביל גז ממצרים לישראל בתחילת העשור. כמו כן דווח כי שר האנרגיה, יובל שטייניץ, העביר לממשלת ירדן מכתב התחייבות לאספקה סדירה של הגז גם בתסריט של מחסור במשק הישראלי. דיווח זה הוכחש.

בשבוע שעבר פרסמה נובל אנרג'י את הדוחות הכספיים שלה ל-2016, ובמסגרתם דווח על תוכנית ההשקעות של החברה ל-2017, שבה הוקצו 550 מיליון דולר לפיתוח לוויתן. יו"ר ומנכ"ל החברה דיוויד סטובר צוטט בדוחות כאומר "יש לנו הזדמנות אדירה בפרויקט לוויתן לחופי ישראל. ב-2017 הצוותים שלנו יתחילו בפיתוח הפרויקט, במטרה להזרים את הגז מהשדה ב-2019".