אושר: רכבת קלה בין חיפה לנצרת ונצרת עילית ב-6 מיליארד שקל

במסגרת הפרויקט יפעלו בקו 32 רכבות חשמליות, שייסעו במהירות של עד 100 קמ"ש במסלול הבין-עירוני

הדמיה של רכבת קלה מחיפה לנצרת  / RDV Systems
הדמיה של רכבת קלה מחיפה לנצרת / RDV Systems

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות אביגדור יצחקי, אישרה אתמול (ב') את תוכנית התשתית הלאומית (תת"ל) 56 שיזם משרד התחבורה, להקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת ונצרת עילית. התוכנית עוברת לאישור הממשלה ולאחר מכן תועבר לתכנון מפורט. על-פי חוק ההסדרים ל-2017-2018, אומדן משרד התחבורה לעלות הפרויקט הוא 5.9 מיליארד שקל. מועד הפעלת הקו צפוי ל-2023.

קו הרכבת הקלה חיפה-נצרת יימתח לאורך 43 ק"מ, מהם 36 ק"מ בתוואי בין-עירוני ו-7 ק"מ בתוואי עירוני. במקטעים הבין-עירוניים ייבנו תשע תחנות ושישה חניוני חנה וסע, בעוד שלאורך התוואי העירוני ימוקמו שמונה תחנות ושלושה חניוני חנה וסע. הפרויקט יכלול גם גשרים, מנהרות ומתקנים הנדרשים עבור תפעול המסילה והרכבת הקלה, דוגמת מתחם לחניה וטיפול ברכבות ותחנות לאספקת חשמל.

במסגרת הפרויקט יפעלו בקו 32 רכבות חשמליות, שייסעו במהירות של עד 100 קמ"ש במסלול הבין-עירוני, לעומת 60 קמ"ש ברכבות קלות רגילות כל רכבת היא קרון אחד באורך 52 מטרים, שיכול להסיע 300 נוסעים, 170 מהם בעמידה.

מסלול  הרכבת קלה מחיפה לנצרת  / RDV Systems
 מסלול הרכבת קלה מחיפה לנצרת / RDV Systems

התוואי יתחיל בתחנה מרכזית המפרץ, משם יעלה במקביל לכביש עוקף קריות עד מחלף קריית אתא צפון, ומשם יפנה מזרחה לכיוון נצרת דרך שפרעם, ביר אל מכסור, צומת המוביל, ציפורי, צומת ריינה-משהד, ומשם לנצרת עילית ולנצרת דרך קריית הממשלה, עד לסיומו בצומת המוסכים.

התחנות הבין עירוניות יוקמו במרכזית המפרץ, צומת וולקן, דרום קרית אתא, מרכז התחבורה קרית אתא, גבעת טל, שפרעם, יפתחאל, פאתי צפון נצרת ובריינה-משהד. התחנות העירוניות ייבנו בנצרת עילית ובנצרת.

על-פי חוק ההסדרים, חברת יפה נוף שפיתחה עד כה את התוכניות לקו, תעביר את המושכות לחברת חוצה ישראל, שתנהל בשם המדינה את הפרויקט. חוצה ישראל תוציא את המכרזים לביצוע הקו ותפוקח על-ידי צוות בין-משרדי בראשות מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ובהשתתפות נציגים מאגפי התקציבים והחשב הכללי באוצר. הצוות ידווח לשר התחבורה, ישראל כץ.

שר התחבורה והמודיעין כץ בירך על החלטת הות"ל, וציין כי הרכבת הקלה, שהוכרזה כפרויקט לאומי, תשרת את התושבים לאורך התוואי למטרופולין חיפה. לדבריו, המיזם החשוב יחזק את חיפה כבירת צפון הארץ.

בהודעת מינהל התכנון נמסר מטעם מתכננת הות"ל, נאוה אלינסקי, כי "התוכנית צפויה להקל על עומסי התחבורה באזור ולשפר את נגישותם של תושבי נצרת, נצרת עילית והישובים לאורך דרך מס' 79 לחיפה. כמו כן, התוכנית תאפשר שירות תחבורתי איכותי לשכונות החדשות של קרית אתא המקודמות כיום בותמ"ל, ותקשר אל האתרים התיירותיים בנצרת". אלינסקי הוסיפה כי לתוכנית חשיבות רבה בהיותה תשתית תחבורתית תומכת לפיתוח יחידות הדיור באזור חיפה ונצרת.

עוד נכתב בהודעה כי "התוכנית שומרת על השטחים הפתוחים ועושה שימוש מיטבי בתשתיות הקיימות. כמו כן, הטכנולוגיה שנבחרה היא שיטת ה-Tram-Train, המאפשרת נסיעה במקטעים בינעירוניים ועירוניים כאחד, ללא צורך בהחלפת מערכת הסעה".