האירו היציג המשיך לאבד גובה וירד בכ-0.8% ל-3.9 שקלים

האירו בשפל מול השקל שלא נראה מאז 2001 ■ הדולר היציג נותר ללא שינוי ב-3.7 שקלים ■ אקסלנס: ייסוף השקל עשוי להיבלם ואף להתהפך בתוך חודשים ■ למדריך השקעה בפורקס

אירו / צילום: רויטרס
אירו / צילום: רויטרס

האירו המשיך לאבד גובה היום (ג') ושערו היציג נקבע בירידה של כ-0.8% ל-3.9 שקלים, שפל שלא נראה מאז שנת 2001. הדולר היציג נקבע ללא שינוי ברמה של 3.7 שקלים.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מתייחס בסקירתו השבועית להמשך התחזקות השקל מול המטבעות המובילים ומעריך כי "בתוך מספר חודשים הציפיות לפערי הריביות בין ישראל לארה"ב ואירופה ייפתחו עוד, מה שיוכל לבלום את הייסוף האדיר של השקל ואפילו להפוך את הקערה על פיה".

לדבריו, "אמנם הלחצים מהחשבון השוטף ימשיכו לתמוך בהתחזקות השקל, אבל פערי הריבית שייפתחו מול הריבית האמריקאית בעקבות התחממות של הכלכלה בארה"ב, ישנו את מאזן הכוחות. ככלל, העולם נראה היום יותר אינפלציוני, מלבד ישראל, כך שבנק ישראל יוכל להשאיר את הריבית פה נמוכה עוד שנים לפני שהאינפלציה תידבק בשוק המקומי".

לדברי חברון, "העוצמה של השקל היא לא רק מול הדולר אלא מול הסל, ולכן מאוד חשוב להעריך מה יקרה לאירו. המטבע האירופי סובל היום מתמחור חסר, הרבה בעקבות החשש מתחזקות של לה פן, שמאיימת לקרוע את צרפת מהאיחוד ובעצם להוביל לפירוקו. בשלב הזה אני מעריך שאין הרבה שהיו רוצים להמר על תוצאות הבחירות בצרפת, אבל מיד אחרי שהסיכון הזה יעבור, האירו צפוי להתחזק משמעותית".

ביחס לשוק המניות אומר חברון כי "הציפיות סביב מדיניות טראמפ מניעות את השווקים ואנחנו מעריכים שהוא לא יאכזב בתקופה הקרובה. הוא אכן צפוי להכריז על תוכנית מסיבית אך ייתכן שימצא קשיים בביצועה של התוכנית ואז השוק יתחיל לחשוש". עוד מעריכים באקסלנס כי שוק המניות באירופה נראה אחד האטרקטיביים להשקעה מבין מדינות המערב.

בכל הנוגע לסקטורים מעריכים באקסלנס כי "מלבד עליית התשואות וצפי לעליית ריבית, גם הצפי לעלייה ברווחים שתגיע מתוכנית המס של טראמפ מספקת רוח גבית מאוד משמעותית לסקטור הבנקים. הפחתה בשיעור המס של כ-0.2% תיטיב בהרבה עם סקטור הפיננסים לעומת סקטורים אחרים, כי הוא זוכה להרבה פחות הפחתות מס מהאחרים. סקטור הטכנולוגיה גם הוא צפוי ליהנות מתוכניתו של טראמפ, בעיקר מהטבת המס החד פעמית למחזירי נזילות אל תוך ארה"ב".

ביחס למחירי הסחורות מעריך חברון כי " הראלי בסחורות יימשך כל עוד סין לא תוריד הילוך - ונראה שהיא בכלל לא בכיוון".