קרן נוי במו"מ לרכישת החזקות תהל בחברת כוכב אגירה שאובה

שווי העסקה: מעל 100 מיליון שקל ■ לאחרונה דווח על מגעים למכירת כמחצית מהחזקות תהל בפרויקט תחנת הכוח בכוכב הירדן תמורת 45-60 מיליון שקל

פיני כהן גיל-עד בושביץ ורן שלח / צילום: סיון פרג
פיני כהן גיל-עד בושביץ ורן שלח / צילום: סיון פרג

קרן נוי, המתמחה בהשקעות בתשתיות ובאנרגיה, מנהלת משא-ומתן מתקדם לרכישת כלל החזקות תהל בחברת כוכב אגירה שאובה, המקימה תחנת כוח בכוכב הירדן - כך נודע ל"גלובס". בחודש שעבר דיווחה קרדן אן.וי , בעלת השליטה בתהל, כי האחרונה מנהלת משא-ומתן למכירת 49% מהחזקותיה בכוכב (כלומר, 19.8% ממניות הפרויקט) לידי קרן נוי תמורת 45-60 מיליון שקל.

כעת מתברר כי הצדדים מרחיבים את העסקה ביניהם ל-40.5% ממניות הפרויקט, כשהתמורה שתקבל תהל אמורה לצמוח בהתאם לסכום של מעל 100 מיליון שקל. השלמת העסקה מותנית בקבלת שורת אישורים לפרויקט. בין לבין, דווח כי רשות החשמל לא תגדיל את מכסת החשמל המיוצר בתחנות הידרו-אלקטריות כל עוד לא הושגה הסגירה הפיננסית בפרויקט האגירה השאובה כאמור.

חברת כוכב אגירה שאובה קיבלה בפברואר 2014 רישיון מותנה להקמת תחנת כוח לייצור חשמל בהספק מותקן של 340 מגה-וואט בטכנולוגיית אגירה שאובה. תוקף הרישיון הוא לשש שנים - עד לסוף פברואר 2020. עלות הקמת הפרויקט נאמדת ב-1.7 מיליארד שקל, ומלבד תהל מחזיקים בכוכב אגירה שאובה גם קבוצת האצ'יסטון ווטר (40.5%) וחברת טריפל אר (19%).

לקרן נוי יש אופציה לרכישת מניות טריפל אר, כך שהיא יכולה להגדיל את חלקה בפרויקט ל-60%.

באפריל 2016 חתמה כוכב אגירה שאובה על הסכם עקרונות עם קונסורציום המשותף לחברות סינוהיידרו הסינית ואלסטום הצרפתית להקמת הפרויקט במתכונת של תכנון, רכש ובנייה. במקביל, נחתם הסכם עקרונות נוסף עם אלסטום, לתפעול ותחזוקה של הפרויקט במשך 18 שנים ובתמורה ל-16 מיליון שקל בשנה. את הקמת הפרויקט יממנו הבנקים הפועלים ולאומי, והיא אמורה להסתיים ב-2021.

פרויקטים של אנרגיה שאובה הם למעשה תחנות כוח הידרו-אלקטריות, שבהן נפילת מים מגובה מניעה טורבינות המייצרות חשמל. המתקן מאפשר ייצור חשמל בשעות שבהן צריכת החשמל נמצאת בשיאה, באמצעות שאיבת מים ממאגר במפלס נמוך למאגר מים במפלס גבוה. בשעות שפל של צריכת חשמל, כמו שעות הלילה, קיימת משאבה שמעלה מים מהמאגר התחתון למאגר העליון באמצעות טורבינות (מעין גלגל ענק). בשעות שבהן קיים שיא ביקוש לחשמל, נופלים המים כלפי מטה ומניעים טורבינות המניעות גנרטורים המפיקים אנרגיה חשמלית.

קרן נוי, בראשותם של היו"ר פיני כהן והמנכ"לים רן שלח וגיל-עד בושביץ, התחילה לפעול במאי 2011 וביצעה כמה גיוסי הון מוצלחים משורת גופים מוסדיים גדולים. הקרן לוקחת חלק בשורת פרויקטים תשתיתיים מובילים בישראל.