ריקול ענק לסודהסטרים בארה"ב: "הבקבוקים עלולים להתפוצץ"

נציבות הבטיחות הודיעה כי כ-51 אלף בקבוקי מילוי שמשווקת סודהסטרים בארה"ב ועוד 7,600 בקבוקים שהיא משווקת בקנדה "עלולים להתפוצץ תחת לחץ ולגרום לפציעה חמורה" ■ סודהסטרים: "הפרסום מתייחס לריקול מצומצם שהוכרז לפני חודשיים"

סודה סטרים סודהסטרים / צלם: בלומברג
סודה סטרים סודהסטרים / צלם: בלומברג

חברת סודהסטרים, יצרנית מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים, הכריזה אתמול (ג') על ריקול (קריאה להחזרה של מוצר), לאחר שהנציבות הממונה על בטיחות מוצרים בארה"ב פרסמה הודעה לפיה על החברה לבצע ריקול ל-51 אלף בקבוקי מילוי שהיא משווקת בארה"ב ועוד כ-7,600 בקנדה, מכיוון שקיימת סכנת היפגעות מפיצוץ הבקבוקים בעת שימוש במערכת.

בהודעת הנציבות צוין עוד כי רק בקבוקים שתאריך התפוגה שלהם הוא אפריל 2020 נכללים בדרישת הריקול. הנציבות קוראת לצרכנים להפסיק באופן מיידי את השימוש בבקבוקים אלה ולפנות לחברה לצורך קבלת זיכוי. מניית סודהסטרים  , הנסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב, הגיבה להודעה בירידה מתונה של 1.6% בתל-אביב היום (ד'). זאת לאחר שזינקה בקרוב ל-200% בשנה האחרונה ושוויה של החברה הגיע לכ-3.6 מיליארד שקל.

מסודהסטרים נמסר כי "הפרסום מתייחס לריקול מצומצם שהוכרז לפני חודשיים באופן וולנטרי על-ידי החברה כצעד של אבטחת איכות. כמות מצומצמת של בקבוקים המסומנים כמתאימים למדיח כלים, בעלי גוון כחלחל ותאריך תפוגה ספציפי של 04/2020 הוסרו לחלוטין מהמדפים. סודהסטרים מייצרת עשרות מיליוני בקבוקים בשנה ומקפידה הקפדה יתרה על איכות מוצריה ובטיחות השימוש בהם".

על רקע השיפור הדרמטי בתוצאות החברה, החלו כלכלני בית ההשקעות אי.בי.אי לסקר את מנייתה בהמלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 56.5 דולר למניה, גבוה ב-21% ממחירה אמש עם סגירת המסחר בארה"ב.

האנליסט לירן לובלין אומר כי הטרנד הבריאות העולמי מצביע על מעבר מתמיד של צרכנים מהמשקאות הממותקים לשתיית מים, כאשר מרבית הצרכנים עוברים למים מוגזים. "עיקר הגידול בצריכה של המים המוגזים, מגיע דווקא על חשבון המשקאות הדיאטטיים ומגובה במחקרים בארה"ב ובאירופה אודות הנזקים שנגרמים בעקבות השימוש בממתיקים מלאכותיים. מכוני מחקר מצביעים על מעבר של כ-2.5 מיליארד דולר בשנה ממשקאות ממותקים/דיאטטיים למים מוגזים".

שילוב בין המפנה האסטרטגי של סודהסטרים לשינוי בטעמי השוק, הוביל לכך שנכון להיום סודהסטרים היא בעלת המכירות הגדולות ביותר של מים מוגזים במונחי ליטרים לבתים.

עוד הוא מציין כי השיפור בביצועי החברה ב-2016, היה תוצאה של העבודה האסטרטגית שביצעה הנהלתה למתג מחדש את סודה כחברת המים המוגזים הגדולה בעולם. "אנו סבורים כי הפוטנציאל הגלום בשוק הענק של המים המוגזים, ימשיך לדחוף קדימה את החברה והטרנדים הבריאותיים בעולם רק יילכו ויגברו. נקודת הזמן הנוכחית היא קריטית לסודהסטרים, שתנסה לחדור לכמה שיותר בתים ולייצר נאמנות של הלקוחות רגע לפני שתחרות אמיתית תגיע".

לדברי לובלין, "על אף הקפיצה במחיר המניה, אנו סבורים כי לא נכון יהיה לתת לנתון זה להרתיע את המשקיעים. סודהסטרים רחוקה ממיצוי הצמיחה הגלומה בשוק המים המוגזים, והמניה מתומחרת בחסר אל מול שוויה הכלכלי. בנוסף, אנו סבורים כי המניה תהנה ממומנטום חיובי הנובע מחשיפה משמעותית יותר לשוק הישראלי ובנקודת הזמן הנוכחית מהווה פוטנציאל השקעה מצוין".