השופטת רות רונן: בשלה לתת החלטה בתיק מכירת כלל ביטוח

מתקרב לסיום המאבק המשפטי בין אי.די.בי פתוח לבין הממונה על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר, סביב יישום המתווה למכירת מניות השליטה בחברת כלל ביטוח בבורסה

רות רונן / צלם: איל יצהר
רות רונן / צלם: איל יצהר

מתקרב לסיום המאבק המשפטי בין אי.די.בי פתוח לבין הממונה על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר, סביב יישום המתווה למכירת מניות השליטה (51%) בחברת כלל ביטוח בבורסה. בדיון שהתקיים היום (ד') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב אצל השופטת רות רונן, אמרה השופטת מיד עם כניסתה לאולם הדיונים כי היא בשלה לתת החלטה בתיק.

"קרו שני דברים מאז הדיון הקודם", אמרה השופטת רונן. "התקבל פסק הדין של בית המשפט העליון בנוגע לבג"ץ שהוגש, חלף זמן של חצי שנה מאז הדיון הקודם, וגם הסתיים הליך גילוי המסמכים - ככה שאני בשלה לתת החלטה".

בתגובה אמר בא-כוחה של סלינגר, עו"ד ליאב וינבאום, מפרקליטות מחוז תל-אביב כי "גם אנחנו בשלים לקבל את החלטת בית המשפט".

עם זאת, בא-כוחה של אי.די.בי, עו"ד פיני רובין ממשרד גורניצקי ושות', אמר דווקא כי הוא בשל לשלב חקירת העדים בתיק, בגלל ש"ישנם דברים שכדאי שבית המשפט יתחדד אליהם".

עו"ד רובין, שמייצג את אי.די.בי יחד עם עו"ד כפיר ידגר ממשרדו, המשיך והעלה נושאים רבים שהוא היה מעוניין לחקור עליהם את משה טרי, הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח אותו מינתה סלינגר. אלא שהשופטת דחתה נושא אחר נושא, בטענה כי הדברים ברורים ומובנים, וגם נמצאים במסמכים שכבר הגישו הצדדים בעבר לבית המשפט.

"אני לא רואה כיצד התשובות של הנאמן ישפיעו על ההחלטה שלי. איני יודעת עדיין כיצד אחליט, אבל אני כן יודעת את ראשי הפרקים של ההחלטה", הדגישה השופטת.

בשל כך פסקה השופטת, בתום דיון קצר יחסית של כשעה בלבד, כי הצדדים יוכלו להגיש בתוך חודש את סיכומי הטענות שלהם בכתב, ובעיקר להוסיף מידע שטרם נמסר בבקשות הקודמות. עוד הדגישה השופטת כי היא תפרסם את פסק הדין זמן לא רב לאחר הגשת המידע הנוסף.

התנגשות המשפטית בין הצדדים החלה לפני כשנה, כאשר סלינגר הודיעה לאי.די.בי כי הורתה לנאמן טרי להתחיל ביישום המתווה למכירת מניות השליטה לציבור, עקב כישלונה של אי.די.בי למצוא רוכשים למניות. על-פי אותו מתווה, עליו הסכימו הצדדים בעבר, אמור הנאמן טרי למכור את מניות השליטה במנות - 5% ממניות כלל ביטוח מדי 4 חודשים.

על-פי הנחיית סלינגר, הנאמן אמור היה להתחיל במכירת המניות כבר במאי אשתקד, אולם בעקבות איומים מצדה של אי.די.בי, שתראה בו אחראית לנזקים שייגרמו לה כתוצאה מיישום המתווה, פנה הנאמן לבית המשפט בבקשה לקבלת הוראות.

בהמשך נפתח עימות נוסף בי אי.די.בי לסלינגר, כאשר החברה הנפיקה אג"ח מסדרה חדשה (י"א) עם שיעבוד על מניות כלל ביטוח שמוחזקות בידי הנאמן, ואילו סלינגר התנגדה לכך בתוקף, בטענה כי מהלך כזה יפריע למימוש מתווה המכירה.

בתגובה הגישה אי.די.בי עתירה לבג"ץ כנגד החלטת סלינגר, ובחודש שעבר דחה בג"ץ את העתירה וקבע כי החוק מתיר לאי.די.בי לשעבד עד 5% בלבד מהמניות, כאשר 3.92% מהן כבר משועבדות כיום לחברת מנורה מבטחים.

בפסק הדין שפרסם בג"ץ בחודש שעבר, תיארו השופטים שתי פשרות שהציעו לצדדים - אחת בדיון בספטמבר והשנייה בדיון בתחילת ינואר - ואת החלטת אי.די.בי שלא להיענות להן בשל סירובה לוותר על ההליך המתקיים בקשר לקיום המתווה אצל השופטת רונן בבית המשפט המחוזי.

בדיון בינואר, למשל, ביקשו שופטי בג"ץ לקבוע במסגרת הפשרה גם את מועד תחילת יישומו של המתווה (נקודת זמן מסוימת בין אפריל 2017 לינואר 2018). ואולם אי.די.בי התנגדה לכך, והרושם שהתקבל היה שבבג"ץ לא אהבו זאת.

השופטת, כאמור, הזכירה היום בדיון את פסק הדין של בג"ץ, ולאור הכתוב בו צפויה החלטתה לקבוע מועד קרוב לתחילת יישום המתווה. עם זאת, ההחלטה לא תתקבל לפני סוף חודש מארס, כך שבפועל אי.די.בי כבר השיגה דחייה שנה במועד תחילת יישום המתווה.

מבט על מניית כלל ביטוח  מגלה כי לפני שנה בדיוק עמד מחירה על 44.81 שקל, לעומת כ-57 שקל כיום. כך שמדובר על תוספת של 27% לשווי החברה, שעומד היום על כ-3.17 מיליארד שקל (כלל ביטוח לא חילקה דיבידנדים בשנה האחרונה).

יש לציין כי בהשוואה למחיר מניית כלל ביטוח בספטמבר, כאשר נערך הדיון הקודם אצל השופטת רונן, מדובר על תוספת של 47% למחיר המניה, שנסחרה אז בפחות מ-39 שקל.

לבקשת השופטת מסר בא-כוח הנאמן, עו"ד שוני אלבק ממשרד פישר-בכר-חן, כי נכון להיום משקף שווי השוק של כלל ביטוח מכפיל של 0.76 על ההון העצמי שלה בסוף ספטמבר. עם זאת, כלל ביטוח כבר דיווחה החודש כי היא צופה לרשום רווח כולל (לאחר מס) של 400-500 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2016, כך שבפועל נסחרת החברה כיום לפי מכפיל הון של 0.67-0.69.