שנה חיובית ללאומי קארד; שכר של 2.5 מיליון ש' למנכ"ל הפורש

הרוויחה 184 מיליון שקל ב-2016 על אף עלייה בהפסדי אשראי ובתשלומים לבנק לאומי ■ העלייה בהפרשות: גם בשל עלייה בלווים שנקלעו לקשיים

לאומי קארד סוגרת שנה חיובית של צמיחה בפעילות. יחד עם זאת, עלייה בחלק מסעיפי ההוצאות, ובראשם ההפרשות להפסדי אשראי, הביאה לכך שהרווח הנקי צמח רק בכ-2.2%, ל-184 מיליון שקל. מחזור השימוש בכרטיסי האשראי של החברה מקבוצת בנק לאומי צמח ביותר מ-9% ל-74 מיליארד שקל, ואילו ההכנסות עלו בקרוב ל-7% לרמה של 1.13 מיליארד שקל.

לאומי קארד, שהיא השחקן הגדול ביותר בתחום ההלוואות מבין חברות כרטיסי האשראי, המשיכה להגדיל גם אשתקד את התיק. היקף ההלוואות של החברה חצה ב-2016 את רף ה-4 מיליארד שקל, והגיע ל-4.42 מיליארד שקל, עלייה של מעל ל-20%. הריבית הממוצעת בתיק ההלוואות עמדה על 6.2%. חלק מרכזי מהלוואות החברה הן למימון רכישת רכב, הנחשבות מחד בעלות סיכון נמוך אך גם בעלות רווחיות נמוכה. יחד עם זאת, לפי הערכות, לאומי קארד לא צפויה לבצע שינוי מהותי בתיאבון הסיכון שלה בפעילות זו.

לצמיחה בפעילות ההלוואות היה גם מחיר, בדמות העלייה בהפרשות להפסדי אשראי. היקף ההפרשות עמד על 37 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת 2015. העלייה נובעת מהעלייה בתיק ההלוואות, ומהנחיות רגולטוריות להגדלת הפרשות. סיבה נוספת היא ירידה בגבייה - כלומר יותר הלוואות שנקלעו לקשיים.

מה שעוד הכביד על שורת הרווח הוא עלייה בתשלומים לבנקים, שזינקו בכ-20% ל-101 מיליון שקל. עלייה זו נובעת ממתווה שנקבע בין לאומי קארד ללאומי, להעלאת היקף התשלומים שמעבירה החברה לבנק. זאת ועוד, לאומי קארד מתמודדת החל מהרבעון הרביעי של 2016 גם עם העלאת עמלות מצד ויזה, בעקבות שינויים בתעריפי העמלות שביצע ארגון כרטיסי האשראי לאחר שמיזג לתוכו את ויזה אירופה.

"נמקד את הצמיחה גם בתחום ההלוואות, ובתחום כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים, לאור השינויים הדרמטיים שצפויים בעולם הכרטיסים הבנקאיים", אמר ל"גלובס" רון פאינרו, מנכ"ל לאומי קארד.

במסגרת חוק שטרום, שנכנס באחרונה לתוקף, אמור בנק לאומי למכור את לאומי קארד בתוך שלוש שנים. נוסף על כך כולל החוק שינויים נוספים, שישפיעו על פעילות החברה. "השנה הזו תהיה שנת התארגנות, וייתכן שאף שנת מכירה של החברה. אנחנו עושים השנה חשיבה עמוקה לשאלות איפה אנחנו רוצים להיות, ומהן נקודות החוזקה שלנו", אמר פאינרו.

במסגרת פרסום הדוחות, התפרסמה גם רשימת בעלי השכר הגבוה. פאינרו, שנכנס לתפקידו באוגוסט, אינו מופיע ברשימה. מי שנמצא בה הוא המנכ"ל לשעבר חגי הלר, עם עלות שכר של 2.52 מיליון שקל.

תוצאות לאומי קארד 2-17
 תוצאות לאומי קארד 2-17