פרשת התשלומים המושחתים: טבע מעבה את הצוות המשפטי

בעקבות שרשרת ההסתבכויות של חברת התרופות טבע: עו"ד אלקס הרטמן יצטרף לצוות המשפטי המייצג את החברה

ענקית התרופות טבע מעבה את הצוות המשפטי המייצג אותה בפרשת התשלומים המושחתים לכאורה, ששילמו חברות-בנות שלה באוקראינה, במקסיקו וברוסיה. החברה גייסה את עו"ד אלקס הרטמן, שותף בכיר במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ, לצוות המשפטי המייצג אותה בכל ההליכים המשפטיים האזרחיים המתנהלים נגדה, לרבות בהליכים המשפטיים בנוגע לתשלומים המושחתים לכאורה וההסדר של טבע עם הרשויות האמריקאיות.

הנהלת חברת טבע פנתה להרטמן לאחרונה בבקשה כי יצטרף לעורכי הדין ממשרד עורכי הדין טולצ'ינסקי שטרן מרציאנו כהן לויצקי, המייצגים את החברה בהליכים המשפטיים בישראל באופן שוטף.

הפרת החוק האמריקאי

לפני כ-3 חודשים, ב-15 בנובמבר 2016, דיווחה טבע לבורסה כי היא הפרישה סכום-עתק, של כחצי מיליארד דולר, לטובת הסדר צפוי עם משרד המשפטים האמריקאי ועם רשות ניירות ערך האמריקאית, בשל חקירות הקשורות להפרת החוק האמריקאי למניעת מעשי שחיתות במדינות זרות (FCPA).

ההפרשה בטבע בוצעה לאחר שהחברה גילתה כי ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו נמצאו "שיטות עבודה ועסקאות מסוימות שעלולות להוות הפרה של חוק FCPA ו/או של החוק המקומי".

ב-22 בדצמבר 2016 נחתם ההסדר, שבמסגרתו טבע התחייבה לשלם לרשויות האמריקאיות כ-519 מיליון דולר, בגין החשד להפרת החוק האמריקאי. במסגרת הסדר זה הוגשו באותו יום בארצות-הברית שני כתבי אישום מפורטים נגד טבע ונגד החברה-הבת שבבעלותה המלאה, "טבע רוסיה", בעניין אירועי השחיתות.

ההליכים המשפטיים המרכזיים המתנהלים בימים אלה נגד טבע, שאליהם מצטרף עו"ד הרטמן, עוסקים בפרשה זו. אחד מההליכים הוא הבקשה לאישור תביעה נגזרת, בהיקף 519 מיליון דולר, שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות, בעלת מניות בטבע, נגד טבע ונגד חברי דירקטוריון החברה בתקופה הרלוונטית, ובהם חיים הורביץ, שלמה ינאי, דן זיסקינד ופיליפ פרוסט.

עוד נתבע הוא משרד רואי החשבון קסלמן וקסלמן. לטענת החברה (רבקה טכנולוגיות), באמצעות עורכי הדין רם דקל, אוהד אנטמן ומיכאל פטרמן, "המשיבים, נושאי משרה בטבע (בעבר ובהווה), נושאים באחריות במעשה ובמחדל לכך שטבע הפרה את החוק האמריקאי. על כן, עליהם לפצות את טבע בכל הנזקים שנגרמו לה".

לפי התביעה, "הנזקים כוללים את הקנס ששולם לרשויות באמריקה, את הפגיעה העצומה במוניטין של החברה, את ההוצאות הכבדות ששילמה המשיבה על עורכי דין ורואי חשבון לצורך הטיפול המקצועי מול הרשויות האמריקאיות, ואת הפגיעה שנגרמה לחברה כתוצאה משינוים ארגוניים ומהפסקת הפעילות של החברה במספר מדינות".

הליך נוסף שנפתח נגד טבע בגין אותה פרשה, הוגש על-ידי עו"ד שלומי טלמור. טלמור הגיש בקשה לגילוי מסמכים טרם הגשת תביעה נגזרת נגד טבע סביב אותה מסכת עובדתית ובטענות דומות. יצוין כי לאחרונה איחד בית המשפט העליון את שתי הבקשות וקבע כי הן יידונו במשותף במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

עו"ד הרטמן, ראש מחלקת ליטיגציה בינלאומית במשרד הורוביץ, מתמחה במשפט אזרחי-מסחרי ובדיני בנקאות וליטיגציה אזרחית. בעבר שימש הרטמן ככונס נכסים על מניותיו של איש העסקים גד זאבי בחברת בזק, ובמסגרת זו חילק 4.5 מיליארד שקל לנושים ולבעלי החברה.

עו"ד אלקס הרטמן סירב להגיב לידיעה.