טראמפ נסוג מ"חוק השירותים" של אובמה למען הטרנסג'נדרים

ממשל הנשיא החדש הודיע על ביטול ההנחיה הפדרלית לפיה תלמידים טרנסג'נדרים יוכלו להשתמש בתאי שירותים של מוסדות לימוד לפי מגדר ולא לפי מין ■ בהודעה נמסר כי המדיניות תהיה תלויה במדינות השונות

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

ממשל נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ נסוג מן ההנחיה הפדרלית של ממשל הנשיא הקודם, ברק אובמה, בנוגע לשימוש של תלמידים טרנסג'נדרים בשירותים ובמלתחות, שזכה לכינוי "חוק השירותים". בהודעה משותפת של משרדי המשפטים והחינוך הלילה (ה') הודיעו שר המשפטים ג'ף סשנס ושרת החינוך בטסי דבוס כי מעתה ואילך, המדיניות בנוגע לתאי השירותים והמלתחות במוסדות החינוך ברחבי ארצות-הברית תהיה תלויה במדינות השונות ובבתי הספר השונים, ולא תטופל ברמה הפדרלית.

הנשיא לשעבר אובמה הנחה במאי 2016 את בתי הספר בכל רחבי ארצות-הברית לאפשר לתלמידים בבתי ספר ואוניברסיטאות להשתמש במלתחות ושירותים במוסדות בהתאם לזהות המגדרית שלהם, ואף איים כי מוסדות שלא יצייתו לכך לא יזכו למימון פדרלי. ההחלטה מהלילה לשנות את המדיניות הקודמת, מבהירה כי הממשל לא מתכוון להתערב בסוגיה ומשאיר לכל מדינה לקבוע בעצמה את המדיניות שלה בנושא.

נראה כי המהלך מקודם על ידי שר המשפטים השמרן סשנס מאלבמה, ולא מדובר ביוזמה של הנשיא טראמפ, שהנושא לא נמצא בראש סדר העדיפויות שלו. בעבר הביע טראמפ תמיכה עקרונית בזכותם של טרנסג'נדרים להשתמש בתאי שירותים בהתאם לזהות המגדרית שלהם, אך אמר כי הדבר יהיה תלוי מדינה. בעת הקמפיין לנשיאות ארצות-הברית נשאל טראמפ אם היה מאפשר לידוענית האמריקאית והטרנסג'נדרית קייטלין ג'נר להשתמש באיזה תא שירותים שתרצה במגדלי טראמפ, וזה השיב בחיוב.

שרת החינוך דבוס כתבה בהודעתה: "אנחנו אחראים להגן על כל הסטודנטים באמריקה, ולהבטיח שהם יוכלו ללמוד ולשגשג בסביבה מוגנת. זה לא בתחום האחריות הפדרלי, אלא חובה מוסרית. בהנחייתי, המחלקה לזכויות האזרח תחקור כל טענה לאפליה, בריונות או הטרדה נגד אלה החשופים לה ביותר". לדבריה, "הסוגיה הזו תיפתר באופן המיטבי ברמה המקומית והארצית. בתי ספר וקהילות יכולים למצוא, ובמקרים רבים בעבר כבר מצאו, פתרונות שמגנים על כל הסטודנטים".

בהודעת שר המשפטים סשנס נכתב כי "חובתו של משרד המשפטים לאכוף את החוק. ההנחיות הקודמות לא הכילו מספיק מידע משפטי או הנחיות שעלו בקנה אחד עם לשון החוק נגד אפליה. לכן, משרדי החינוך והמשפטים נסוגים מן ההחלטות. המשרד נשאר מחויב לאכיפה ראויה של החוק נגד אפליה לגבי כל הסטודנטים, כולל סטודנטים מקהילת הלהט"ב מפני הטרדה ובריונות".