קרוסאוברים חדשים יטלטלו את שוק הרכב הישראלי

תנופת סגמנט רכבי הפנאי-שטח צפויה להימשך גם בשנת 2017 עם מגוון דגמים חדשים שינחתו בקרוב בארץ, וצפויים לטלטל את הפלח הפופולארי ביותר היום בשוק הרכב הישראלי

חדשות הרכב, מיצובישי isx / צילום: נטקאר שואו
חדשות הרכב, מיצובישי isx / צילום: נטקאר שואו

האם גנרל מוטורס עומדל למכור את החטיבה האירופית שלה, אופל, לידי ענקית הרכב הצרפתית פיג'ו סיטרואן? כך לפחות נדמה, אך מכשולים רבים עומדים לפני שהעסקה תחתם, עוד לפני פתיחת תערכות הרכב של ג'נבה בתחילת החודש הבא לפי הערכת רבים. ממשלת גרמניה צפויה להוות את החסם העיקרי לפני החתימה הסופית, כדי שתוכל להבטיח את המשך הפעילות של אופל בגרמניה. זאת כדי להבטיח שלושים ושמונה אלף משמרות במדינה, כחצי מכלל כוח העבודה הכולל של החברה, כפי שדווח ברויטרס. ממשלת אנגליה, שדואגת לכארבעת אלפים וחמש מאות משרות של הזרוע הבריטית של אופל, ווקסהול, צפויה גם היא להערים קשיים משלה.

מומחי רכב רבים תוהים אודות כדאיות העסקה, בעיקר לזו מהצד הצרפתי. זאת משום שהזרוע האירופית של ג'נרל מוטורס הפסידה בשש השנים האחרונות מעל לשמונה מיליארד דולרים, כפי שמצויין באוטומוטיב ניוז, סכום שמגיע על פי הערכות אחרות לשישה עשר מילארדי דולרים. יש להזכיר כי ג'נרל מוטורס ניסתה למכור את אופל בשנת אלפיים ותשע, אך העסקה לא יצאה לבסוף אל הפועל. בשנת אלפיים וארבע עשר, כאשר לקח קרלוס ט.ב.רס את מושכות הניהול של פיג'ו סיטרואן, הוא הבטיח להוציא את החברה מהמצב הקשה בו היא הייתה.

אמנם החברה הצרפתית תפרסם את הדו"חות השנתיים בימים הקרובים, אך עם רווח תפעולי של קרוב לשבעה אחוזים ושישה מיליארדי יורו רווח נקי במחצית הראשונה של אלפיים ושש עשרה, הוא הצליח בדיוק לעמוד במילה שלו. האם ט.ב.רס יצליח לעשות את אותו הדבר לאופל, שרק נזכיר כי נמצאת בשליטת ג'נרל מוטורס משנת אלף תשע מאות עשרים ותשע, איש לא יודע. אבל כולם חושבים שאם יש מישהו שיכול לעשות זאת, ט.ב.רס הוא האיש למשימה.

בד בבד עם עסקת אופל, פיג'ו סיטרואן שוקלת לרכוש את יצרנית הרכב פרוטון, מלזיה, שבבעלותה נמצא גם מותג בריטי נחשק, לוטוס הספורטיבית. דובר החברה הצרפתית אמר לאוטוקאר כי הם כרגע בתהליך של משא ומתן, ואין לו מה להוסיף בנושא. עם זאת מוסיפים שם כי יצרנית הרכב הסינית ג'ילי, בעלת הבית של וולוו השבדית, נמצאת גם במגעים לרכישת החברה המלזית, אך עושה רושם כי בהחלט תסתפק גם ברכישה של לוטוס בלבד.

מה שבהחלט יכול להתאים לפיג'ו סיטרואן שאינם מעוניינים במותג הבריטי, אלא בבסיס של פרוטון כאמצעי להגיע לשוק הדרום מזרח אסייתי, כחלק מתוכנית ההתרחבות של החברה. הערכות בעולם הרכב מדברות על כך שפיג'ו סיטרואן מתכוונות לעלות את היקף הייצור של פרוטון לשתי מיליון יחידות, ממאה וחמישים אלף יחידות כיום.