ממה את פוחדת, קרנית פלוג?

ההתעלמות של האוצר ובנק ישראל מהמניפולציות בשער השקל מסוכנת להחריד

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)

"למשרד האוצר יש הליך מסודר במסגרתו הוא בוחן מניפולציות מטבע, נבצע את התהליך הזה כפי שבצענו בעבר"- כה אמר שר האוצר. שר האוצר שלנו? כחלון? מה פתאום. את הדברים הללו אמר שר האוצר החדש של ארה"ב סטיב מנוחין, שהגיע למשרה מגולדמן זאקס.

עוד מוקדם לומר שמנוחין הוא מקרה קלאסי בו נותנים לחתול לשמור על השמנת (מהיכרותי המעמיקה את גולדמן זאקס ומעלליהם). אולם כשאני שומע משפט כזה על רקע מעלליהם והפללתם של סוחרי מט"ח, ריבית וסחורות ברחבי העולם, אני שואל את עצמי ואתכם - מתי יתעורר שר האוצר שלנו מהתרדמת העמוקה בה שקע, בכל מה שקשור לשוק המט"ח המקומי.

קל מאוד לבוא ולהאשים את בנק ישראל, וגם אני לא חוסך שבטי מדרך פעולתם, אולם הם היחידים שעושים משהו - ולכל הפחות מוכנים להכיר בעובדה שהשקל התחזק משמעותית מעבר לשוויו האמתי. מה שמטריד אותי הוא שבנק ישראל ממשיך לדבוק באותה דרך שבלונית והססנית שאינה משיגה את מטרתה, בטח לא בשנה האחרונה - בה דפוס הפעילות השתנה לחלוטין והפך מספקולציה למניפולציה פרועה וחסרת כל רסן.

יתר על כן, כבר קרוב לשנה שבנק ישראל הפחית באופן דרמטי את היקף ההתערבות שלו, אם עקב הביקורת הקשה שמוטחת בו ואם עקב גורמים תמוהים אחרים. מה שקורה בשוק המט"ח המקומי בשנה האחרונה במיוחד, גלוי לעיני כול. אינני מבין ממה חוששת קרנית פלוג - ומדוע אינה יוצאת בקריאה למשרד האוצר לחבור ולשתף פעולה, על מנת להתמודד מול תופעה חמורה שכל כך פוגעת במשק הישראלי כולו, לא רק ביצוא. ביום שבו בנק ישראל והאוצר יחברו יחדיו להילחם בתופעה, יהיה קל מאוד למגר אותה. אבל לפני הכל, צריך להודות בעובדה שיש כאן מלחמת מטבעות!

קחו לדוגמה את התנהלות שוק המט"ח בישראל השבוע, ובמיוחד בסופו. לאורך השבוע התנהל מסחר מסודר ללא שינויים דרמטיים, בדומה למתרחש בעולם. הצמד דולר/שקל נסחר סביב רמת השפל 3.70 אליה הגיע שבוע קודם לכן.

ביום חמישי נעשה ניסיון לרדת מרמות אלה, ואז התערב בנק ישראל במסחר. התערבות מוגבלת, שבלונית, שכבר הפכה ללעג ולקלס בקרב סוחרי המט"ח. הדולר התאושש קלות וחזר חיש מהר ל 3.70. כך היה גם ביום שישי עד שעות אחר הצהרים. אז התחזק במקצת האירו לעומת הדולר ובו ברגע "הונחת" הצמד דולר/שקל ל3.68. מאז ועד סוף המסחר התחזק הדולר לעומת האירו והוא סיים את היום ברמות השיא שלו. האם הצמד דולר/שקל תיקן בהתאמה ? בוודאי שלא. נכון לרגע כתיבת הטור מצביעות אופציות הבורסה על פתיחת מסחר סביב 3.685.

סוף שבוע זה מצטרף ל-5 סופי שבוע רצופים בהם מתחזק השקל, ברוב הזמן בניגוד למגמה העולמית. 10 אגורות לעומת הדולר בסופי שבוע בלבד - להזכירכם, מדובר בשעות בהן המסחר דליל והנזילות אפסית. הוסיפו לכך 3-4 אגורות התחזקות בימי פקיעת האופציות, עוד מניפולציה מוכרת וידועה לכל - ותקבלו נתון מדהים: 70% מהתחזקות השקל בשנה האחרונה היא פרי של מניפולציות פרועות בשער המטבע. שום דבר שקשור לכלכלה, להיי-טק, לגז או להליך מסחר תקין.

ממירי המט"ח העסקיים אינם פועלים כגנבים בלילה, ואין בכוונתם להשפיע על מהלך המסחר. טיעוני בנק ישראל כאילו המניפולציות שמתבצעות בסופי השבוע "מתקנות" את עצמן עם פתיחת המסחר בימי שני, פשוט אינן נכונות. או שבבנק ישראל באמת לא מבינים מה קורה וכיצד להתמודד, או שזו דרכם של אלה שאינם מצליחים להתמודד עם התופעה, לנסות ולהסתיר את העובדות מהנגידה ומשר האוצר.

אנחנו נמשיך להציג כאן את העובדות, היות והמשך ההתעלמות המוזרה בירושלים ממה שקורה כאן עלול להפוך את הישגי שנת 2016 שכולם כל כך ששים לנפנף בהם, לשנה שכולם בירושלים ירצו לשכוח.

עוד עסקים קטנים יפשטו רגל, עוד מפעלים יעבירו קווי ייצור לחו"ל ועוד חברות יעתיקו את מושבן מישראל. אנחנו נישאר עם אינטל ועוד כמה חברות שנהנות מהחזרי מס, יבוא זול, יצוא דועך, תעשיה מקומית חלשה, דפלציה (אמתית הפעם) וצמיחה מאופסת.

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

■ אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי. 

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.