סגן יו"ר סמסונג יואשם בשוחד; צפוי ל-20 שנות מאסר אם יורשע

התביעה בדרום קוריאה מסרה היום כי תגיש נגד סגן יו"ר סמסונג, לי ג'אה-יונג, כתב אישום בגין שוחד ומעילה

סמסונג / צילום: צחי הופמן
סמסונג / צילום: צחי הופמן

התביעה בדרום קוריאה מסרה היום (ג') כי תגיש נגד סגן יו"ר סמסונג, לי ג'אה-יונג, כתב אישום בגין שוחד ומעילה. במקביל הודיעה סמסונג, הקונגלומרט הגדול ביותר במדינה, על פירוקו של משרד האסטרטגיה התאגידית. אלה ההתפתחויות האחרונות בשערורייה המטלטלת את המדינה כבר כמה חודשים.

ב-17 בפברואר נעצר לי ג'אה-יונג בן ה-48 בגין תפקידו לכאורה בפרשת שחיתות שבה מעורבת גם נשיאת המדינה המודחת פארק גאון-הייה. מעצרו הנחית מהלומה נוספת על חברת הדגל של דרום קוריאה, שכלכלתה היא הרביעית בגודלה באסיה.

היום - היום האחרון לחקירה - הודיע משרד התובע המיוחד כי יאשים את לי, בן הדור השלישי למשפחת מנהיגי ענקית הטכנולוגיה, בשוחד ומעילה. סעיפי אישום דומים יוגשו גם נגד 4 בכירים אחרים בחברה.

כמו כן אמר משרד התובע כי יאשים את לי בהבטחה להעניק שוחד לחברה ולארגונים קשורים לאשת סודה של הנשיאה פארק, צ'וי סון-סיל, האישה הניצבת במרכז השערורייה. לפי החשד, לי הציע את השוחד כדי להבטיח לעצמו את השליטה באימפריית העסקים שפעילותה מתפרסת על פני תחומים רבים, מסמארטפונים ועד תרופות ביולוגיות.

"אנו מתנצלים על המחלוקת החברתית ועל המצוקה שגרמנו", אמר לכתבים סגן הנשיא הביצועי של סמסונג, לי ג'ון.

סמסונג הכחישה כי שילמה שוחד לפארק, או ביקשה מפארק טובות מיוחדות, וסירבה להגיב על כתב האישום. פארק, צ'וי ולי הכחישו כי עברו על החוק.

על בסיס סעיפי האישום העיקריים נגד לי, הוא עלול להישלח ל-20 שנות מאסר אם יורשע.

בדצמבר הבטיח לי לסגור את משרד האסטרטגיה התאגידית של סמסונג, מרכז עצבים חשוב שהיה אחראי ליוזמות מרכזיות כגון השקעה בעסקים חדשים. סגירת המשרד מתבצעת בעקבות האשמות מצדם של פוליטיקאים כי המשרד שימש כמכשיר עיקרי לביצוע מאמצי שדולה לא חוקיים. המשרד, שהעסיק כ-200 עובדים שנבחרו בקפידה מחברות בנות של סמסונג, לא היה קיים כיישות משפטית, אך היה לו כוח עצום כמכשיר שליטה בידיה של משפחת לי.

סמסונג הודיעה כי המנכ"לים ומועצות המנהלים של חברות בנות שונות יגבשו בעתיד את מדיניותן בכוחות עצמן.