נפסלה החלטת עיריית רמת-השרון להגביל תמ"א 38 בעיר

ועדת הערר המחוזית פסלה את המדיניות שאישרה הוועדה המקומית רמת-השרון, לפיה לא תאפשר פרויקטים של תמ"א 38 בצמודי קרקע ובבתים נמוכים

פרויקט בראשית ברמת השרון/ קרדיט הדמיה משרד אדריכלים מזור פירשט
פרויקט בראשית ברמת השרון/ קרדיט הדמיה משרד אדריכלים מזור פירשט

הפסד לעיריית רמת-השרון: ועדת הערר של מחוז תל-אביב, בראשות עו"ד תמר עיני-ורדון, החליטה השבוע כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-השרון אינה יכולה למנוע בקשות למימוש פרויקטי תמ"א 38 באזורי מגורים של צמודי קרקע ובניינים של עד שתי קומות.

כזכור, בחודש יוני 2016 אישרה הוועדה המקומית מדיניות חדשה לגבי יישום תמ"א 38 בעיר, המפחיתה את זכויות הבנייה הניתנות במסגרת התמ"א באזורי מגורים המאופיינים בבתים צמודי קרקע ובבניינים של עד שתי קומות. זאת, במטרה לשמר את אופי השכונות ולא להעמיס עליהן בבנייה עודפת.

על-פי ההחלטה שאושרה, זכויות הבנייה יופחתו בבנייה נמוכה ותיקה של שתי קומות על עמודים, מתוספת של 2.5 קומות לתוספת של 1.5 קומות - וגם זאת רק במסלול הריסה ובנייה מחדש - ובמסלול חיזוק תתאפשר הוספת קומה אחת. עוד נקבע כי תמ"א 38 לא תחול על בנייה צמודת קרקע בעיר. המשמעות היא שכמעט כל חלקה המערבי של העיר יוצא ממפת התמ"א.

תמ"א 38 חלה על מבנים שנבנו לפני 1980 ואינם עומדים בתקן רעידות אדמה (תקן 413). אלא שביוני 2016 שונה התקן שמשמעותו כי אין צורך בחיזוק מבנים נמוכים. השינוי בתקן הוציא את רוב המבנים הנמוכים באזור המרכז מתחולת תמ"א 38. עם זאת, התקן קבע שבמשך שנתיים מיום אישורו ניתן לנהוג גם לפי התקן הישן. רמת-השרון קיבלה החלטה עקרונית לפיה היא מחילה את התקן החדש על בתים צמודי קרקע ושתי קומות (או שתי קומות על עמודים). במילים אחרות, רמת-השרון החליטה למנוע באופן גורף תמ"א 38 בבתים נמוכים.

לוועדת הערר הוגשו כמה עררים על-ידי בעלי נכסים במבנים נמוכים שנתקלו בסירוב הוועדה המקומית לדון בבקשות להיתרי בנייה לפי תמ"א 38. בין היתר דנה ועדת הערר בסירובה של הוועדה המקומית לדון בבקשה להיתר בנייה לפי תמ"א 38 בבניין ברחוב אושיסקין 75. בעלי המגרש טענו, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ואופיר כהן ממשרד כהן וילצ'יק ושות', כי הקביעה מתי יחול התקן החדש או הישן אינה עניין של מדיניות של ועדה מקומית אלא עניין הנדסי, שנקבע על-ידי מתכנן השלד של הבניין.

עוד טענו הבעלים כי רק לאחרונה הפקידה העירייה תוכנית ליישום תמ"א 38 בעיר ושם במפורש הותרה בנייה לפי תמ"א 38 על מבנים נמוכים. לכן, טענו הבעלים, אם העיריה רוצה לקבוע מדיניות חדשה עליה לעשות זאת בתוכנית המופקדת החלה על כל העיר ולא במסגרת אימוץ תקן הנדסי כזה או אחר.

ועדת הערר קיבלה את טענות הבעלים וקבעה כי לא ברור כיצד שני תקנים יכולים להיות בתוקף בו זמנית למשך שנתיים. עם זאת, הוועדה המקומית איננה יכולה להסתמך על תקן הנדסי כדי לקבוע מדיניות. אם הוועדה המקומית רוצה לקבוע מדיניות של אי התרת תמ"א 38 בבתים נמוכים, עליה לעשות זאת בתוכנית שפתוחה להתנגדויות הציבור.

כיוון שכך, החזירה ועדת הערר את הבקשה לדיון בפני הוועדה המקומית על-מנת שתבחן אותה לפי הכללים הרגילים של תמ"א 38, ולא תדחה אותה על הסף בגין מדיניות המתבססת על תקנים הנדסיים.