מייסדי LightCyber שנמכרה לפאלו אלטו יקבלו 27 מיליון שקל כ"א

הפרטים מאחורי האקזיט הישראלי האחרון, במסגרתו נמכרה LightCyber לפאלו אלטו נטוורקס של ניר צוק ■ שני מייסדי החברה, חברי ילדות ויוצאי 8200, יקבלו 27 מיליון שקל כל אחד

תעשיית הסייבר סקיוריטי הישראלית ייצרה אמש אקזיט נוסף, צנוע אך עדיין מכובד: LightCyber נמכרת לפאלו אלטו (Palo Alto) תמורת 130 מיליון דולר. לפי הודעת פאלו אלטו מאמש, עיקר התמורה היא במזומן, 105 מיליון דולר והיתר במניות. ל"גלובס" נודע כי המרכיב המנייתי יעמוד על 25 מיליון דולר (לפני הירידה במניית פאלו אלטו אחרי סגירת המסחר אמש, ראו בהמשך), ולכן סך התמורה הוא 130 מיליון דולר.

LightCyber גייסה מהקמתה 32 מיליון דולר - 20 מיליון מתוכם ביוני האחרון - ולכן מדובר בהחזר ממוצע של פי 4 "על הכסף" - יפה אבל לא גבוה במיוחד במונחי תעשייה שלוהטת ללא הפסקה. ממוצע, אגב, מכיוון שכל משקיע קיבל שיעור החזר אחר לפי מועד ושווי ההשקעה.

מבדיקת "גלובס" עולה כי מכירת LightCyber היא האקזיט המשמעותי הראשון של שנת 2017. גרעין השליטה בחברה הישראלית Servotronix Motion Control נמכר באחרונה לחברה הסינית Midea לפי שווי כולל של 170 מיליון דולר, אך הראשונה אינה חברת טק טהורה אלא יותר חברה תעשייתית עם נגיעה טכנולוגית.

LightCyber, שיצאה לדרכה במהלך שנת 2011, הוקמה על ידי גיורא אנג'ל (סמנכ"ל מוצר) ומיכאל מומצ'וגלו (סמנכ"ל טכנולוגיה). בשלוש השנים האחרונות מנהל את החברה גונן פינק, והוא למעשה האיש שחיבר בינה לבין הרוכשת שלה. פינק היה מראשוני העובדים בצ'ק פוינט, ענקית אבטחת המידע הישראלית. פאלו אלטו, נזכיר, הוקמה על ידי ניר צוק (כיום סמנכ"ל הטכנולוגיה שלה), שגם הוא היה מראשוני העובדים בצ'ק פוינט. פאלו אלטו היא אחת המתחרות המשמעותיות של צ'ק פוינט.

ומה הייחוד של LightCyber ומה מצאה בה פאלו אלטו? LightCyber פיתחה תוכנה שמאפשרת לאתר התקפות סייבר מתקדמות שמאוד קשה לאתרן בכל האמצעים הישנים יחסית. מכיוון שכיום התוקפים יודעים להתקדם בתוך הרשת בצורה מאוד איטית, שמאוד מקשה על זיהויים, הטכנולוגיה של LightCyber מאפשרת לאתר גם תוקפים מהסוג הזה בלי ליצור התרעות שווא. אחת הבעיות של תעשיית הסייבר סקיוריטי היא ריבוי התרעות שווא, והפתרון של LightCyber נועד לנטרל התרעות כאלו.

החברה החלה לשווק את המוצר שלה לפני 3 שנים ובישראל דווקא, ורק אחרי סבב A באוגוסט 2014 - במסגרתו גייסה 10 מיליון דולר - העלתה הילוך במכירות. הסבב האחרון, B, התרחש ביוני אשתקד ועמד על 20 מיליון דולר. לחברה יש כ-100 לקוחות בארה"ב, אירופה וישראל, ול"גלובס" נודע כי הכנסותיה השנתיות נעות סביב 10 מיליון דולר כאשר בשנתיים האחרונות היא שילשה הכנסותיה מדי שנה.

בחזרה לפן הטכנולוגי: כיום יש מעט מאוד טכנולוגיות שאכן מזהות מי אכן פרץ, כלומר מייצרות התרעות אמת על בסיס ניתוח התנהגותי של המשתמשים בתוך הרשת הארגונית. בארגונים גדולים, שמעסיקים אלפי עובדים, יכולות להתקבל הרבה מאוד התרעות שווא. LightCyber מנתחת את כל הפעילות ברשת הארגונית באמצעות טכנולוגיית למידת מכונה וידע על פרופיל של האקר ממוצע.

תוכנת החברה מנתחת מידע מהרבה מאוד מקורות, החל מהמכשירים עצמם (מחשב נייח או טאבלט ועוד) וכלה ברשת כולה, וכך מגיעה לרמת דיוק מאוד גבוהה, כלומר 3-4 התרעות ביום במקום מאות או אלפים. בין היתר, עושה את זה החברה על ידי בניית פרופיל משתמש של כל עובד בארגון וזיהוי חריגות בהתנהגותו שהן משמעותיות ואינדיקטיביות לפעילות עוינת. כלומר, האקר שגונב סיסמה של עובד בארגון, יזוהה כהאקר ולא כעובד כי בהגדרה הוא יעשה ברשת דברים אחרים מהמשתמש שבשמו הוא פועל. וכך המערכת מתריעה על שינוי בדפוסי הפעילות של אותו משתמש, ובצורה כזו שלא כל שינוי יוגדר כהתקפה.

לפי רשם החברות, בעלת המניות הגדולה בחברה היא קרן ההון סיכון באטרי (Battery) לה החזקה של 26% ואילו בעלת המניות השנייה בגודלה היא קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל שמתמחה בחברות סייבר סקיוריטי ולה החזקה של 21%. לפי הידוע גלילות השקיעה ב- LightCyber בערך 4 מיליון דולר ותקבל כעת 27 מיליון דולר. בהחלט לא רע. קרן גלילות הייתה המשקיעה הראשונה בחברה, והיא אחת הקרנות היותר טובות מבין אלו המתמחות בתעשיית הסייבר סקיוריטי.

האנג'ל הכי גדול בחברה הוא שלמה קרמר, ממייסדי צ'ק פוינט וגורו סייבר סקיוריטי, שכל מילה נוספת עליו מיותרת. לקרמר יש בערך 12% מההון, כלומר הוא יקבל 16 מיליון דולר. כל אחד משני מייסדי החברה נותר עם 6% מההון (ראו טבלה), וזה אומר שיקבל 7 מיליון דולר (27 מיליון שקל, ברוטו לפני מס ולפי שווי מרכיב האקוויטי לפני הירידה במניית פאלו אלטו אמש).

מקורבים לחברה מספרים כי פאלו אלטו יצרה עמה קשר והצליחה לעניין את משקיעיה עם חזון מספיק מעניין כדי שימכרו, ולמעשה - לא יפספסו את רכבת המיזוגים והרכישות. שוק הסייבר סקיוריטי מתחיל להיות מאוד צפוף, ויש הרבה מאוד חברות נישה קטנות שחלקן הניכר לא ישרדו לבד. לכן, כפי שמעריכים מומחים בתעשייה, תיווצר קונסולידציה שבסופה בעיקר חברות בינוניות וגדולות ישרדו.

בחזרה למייסדי החברה והנהלתה: אנג'ל ומומצ'וגלו, באמצע שנות ה-30 שלהם, הם חברים מהתיכון. השניים שירתו, איך לא, ב-8200 וצברו הרבה ניסיון בסייבר התקפי ברמת המדינה, כלומר איך מתנהג תוקף ומה אילוציו. אחרי השירות הצבאי הקימו השניים סטארט-אפ לא בתחום הסייבר סקיוריטי, MeterLive שמו, ורק כשהתקפות סייבר החלו להתפשט בשוק האזרחי הגו השניים את הרעיון ל-LightCyber. כשסיימו לפתח גרסה ראשונה של המוצר, גייסו את פינק לתפקיד המנכ"ל. אנג'ל חי בקליפורניה שבארה"ב ואילו מומצ'וגלו מנהל את מרכז הפיתוח בארץ שמעסיק כמחצית מסך 100 עובדי החברה בעולם.

פינק, כאמור, נמנה על העובדים הראשונים בצ'ק פוינט, וכיהן בה בתפקידים ניהוליים שונים במשך 12 שנה. אחרי צ'ק פוינט רצה פינק להתנתק קצת מתעשיית הסייבר סקיוריטי והקים את Pythagoras Solar שייצרה חלונות סולריים אך נסגרה לאחר שלא צלחה. עם צוק, שעבד עמו בצ'ק פוינט בימיה הראשונים, שמר על קשר לא רציף במהלך השנים עד שהצטרף ל-LightCyber. השניים נפגשו מספר פעמים, פינק סיפר לצוק על LightCyber עד שפאלו אלטו החליטה שהתחום שבו פועלת LightCyber מעניין אותה.

LightCyber היא החברה השנייה שפאלו אלטו רוכשת בישראל. הראשונה הייתה Cyvera אותה רכשה בתחילת 2014 תמורת 88 מיליון דולר במזומן, והיתר במניות. אז המרכיב המנייתי היה שווה 112 מיליון דולר, אך מכיוון שמניית פאלו אלטו הכפילה פי 2 את שוויה מאז, כנראה שהוא שווה היום הרבה יותר. פאלו אלטו הודיעה אמש על הרכישה במסגרת תוצאותיה הכספיות לרבעון השני הפיסקלי של השנה (שמסתיים בינואר).

על רקע תחזית מאכזבת שפרסמה לרבעון השלישי הפיסקלי איבדה המניה לאחר סגירת המסחר כחמישית משווה. לפני ירידה זו, הייתה שווה החברה 14 מיליארד דולר. תעלה או תרד בהמשך, מניית פאלו אלטו היא אחת המניות החזקות בתעשיית הסייבר סקיוריטי וסביר להניח שעבור בעלי המניות של LightCyber ירידה זו אינה ממש מדאיגה אותם באשר לשווי מרכיב האקוויטי בתמורה.

מייסדי החברה
 מייסדי החברה