"MX1 משלמת שוחד לגופים שונים כדי לשמר את לקוחותיה"

לטענת הבכירים לשעבר, "שוחד שולם ע"י MX1 במחשכים לסוכנים ולגורמים המקורבים ללקוחותיה" ■ הטענות עלו במסגרת כתב ההגנה שהגישו העובדים לתביעת החברה בטענה לגניבת סודות מסחריים

 שוחד / צילום אילוסטרציה:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוחד / צילום אילוסטרציה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הסכסוך בין חברת MX1, העוסקת בהפצת תוכן דיגיטלי, לבין שלושה מבכיריה לשעבר, שפתחו עסק מתחרה - הולך ומחריף, וכולל הטחת האשמות קשות של שני הצדדים על תרמית, הונאה, שוחד ובזבוז כספי החברה.

בעוד החברה טוענת כי בכיריה לשעבר גנבו את לקוחותיה וכן סודות מסחריים והקימו עסק מתחרה על גבה; טוענים הבכירים לשעבר כי הסיבה האמיתית לעזיבתם של לקוחות רבים נובעת "מניהולה הקלוקל של החברה ובעקבות גילויים לגבי מתן תשלומים בלתי לגיטימיים והתנהלות לא חוקית".

חברת MX1, לשעבר RR מדיה, העוסקת בניהול ובהפצה של תוכן דיגיטלי ללקוחות בפריסה עולמית, נרכשה לפני כשנה וחצי על-ידי תאגיד הענק האירופי SES ב-242 מיליון דולר. טרם הרכישה הייתה RR מדיה חברה ציבורית שמניותיה נסחרו בנאסד"ק. כיום החברה היא חברה-בת בבעלותה המלאה של חברת SES הנסחרת בבורסות בצרפת ובלוקסמבורג, ומנוהלת על-ידי המנכ"ל אבי כהן. החברה מתמחה בשירותי מדיה גלובליים ללקוחות מכל העולם (בעיקר ערוצי טלוויזיה) ומפיצה יותר מ-2,500 ערוצי טלוויזיה.

יריית הפתיחה בסכסוך נורתה בדצמבר אשתקד, כאשר חברת שירותי המדיה הגישה תביעה בהיקף של כ-60 מיליון שקל נגד 3 בכירים לשעבר שלה, בטענה כי הונו את החברה ופעלו, עוד בהיותם עובדיה, להעביר לקוחות שלה לחברה מתחרה שהם הקימו באיי הבתולה הבריטיים ובשווייץ.

כתב התביעה - שהוגש נגד שמואל קורן, ששימש כסמנכ"ל הכספים של MX1; שלום איצקוביץ', ששימש כמנהל המכירות העולמי של החברה; ורמי גולדברג, ששימש כמנהל מכירות אירופה והמזרח התיכון - כלל האשמות קשות נגד השלושה, ובהן טענות כי קשרו קשר להקים פעילות מתחרה לחברה, תוך שהם גונבים את רשימות הלקוחות, את תנאיהם המסחריים, אנשי קשר ומתווכים עסקיים וכן מידע נוסף.

הכנת תשתית בסתר

בתביעה, שהגישה החברה באמצעות משרד עורכי הדיו מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל, נטען כי שלושת המנהלים הכינו מתוך החברה את התשתית לפעילות המתחרה, וכי "עשו זאת בעורמה ובסתר", בין היתר כדי לזכות בסכומי כסף מהחברה (מעל 5 מיליון שקל), במסגרת בונוסים שונים (מכירה ושימור) ומימוש אופציות ששולמו להם.

כעת הגיע תורם של הבכירים לשעבר להשיב אש. בכתב ההגנה החריף שהגישו, באמצעות עורכי הדין בועז בן-צור, אורי שנלר וגיא רוה, מטיחים קורן, איצקוביץ' וגולדברג האשמות קשות נגד מנכ"ל החברה, אבי כהן, שלטענתם דאג להעשרת כיסיהם של מקורביו על-חשבון החברה; וכן טענות חמורות על כך שעד לרכישת החברה על-ידי SES, שילמה MX1 תשלומי שוחד במחשכים לסוכנים ולגורמים שונים המקורבים ללקוחותיה, ש"דאגו" להמשך ההתקשרות בין הצדדים. לטענתם, תשלומי השוחד נמשכים עד היום.

ההתנהלות, שאותה מתארים בכירי החברה לשעבר, גובלת בפלילים לכאורה; וכעת נשאלת השאלה - האם בעקבות חשיפת הדברים תיפתח חקירה.

אחת הטענות החמורות העולות מכתב ההגנה מתייחסת לתשלומי שוחד לכאורה ששולמו ומשולמים על-ידי החברה, ושחלקם הופסקו עם רכישתה. הפסקתם והפחתתם, נטען, הובילה בין היתר להידרדרות במצבה של MX1 ולעזיבת לקוחות.

בכתב ההגנה נכתב כי "בעקבות דרישתה של החברה-האם SES, קודם להשלמת הליך המיזוג, הופחתו (ולעתים הופסקו) על-ידי התובעת תשלומי שוחד ששולמו על-ידה במחשכים לסוכנים ולגורמים שונים המקורבים ללקוחותיה, ואשר 'דאגו' להמשך ההתקשרות בין הצדדים. בעקבות כך הפסיקו לקוחות רבים את ההתקשרות עם התובעת, הגם שלאחר המיזוג נמשכו תשלומי השוחד מצדה".

עוד צוין כי "לקוחות נוספים הפסיקו את ההתקשרות עם החברה, לאחר שנודע להם על תשלומי השוחד ששילמה לשם יצירת/שימור התקשרויות".

הבכירים לשעבר טוענים עוד כי הם לא "גנבו" את לקוחות MX1, וכי אלה עזבו אותה מרצונם ממגוון רחב של סיבות, מלבד השוחד הנטען. כך, נטען כי "מאז נכנס לתפקידו מנכ"ל החברה אבי כהן, חלה הידרדרות ניכרת במצב החברה", וכי בין היתר, היחס המזלזל שלו "זכו" חלק מלקוחות החברה מצד המנכ"ל גרם להם לנתק את קשריהם העסקיים עם MX1.

עוד נטען כי MX1 פעלה מול ערוצי טלוויזיה בעולם הערבי באמצעות חברות-קש. "לאחרונה, וגם קודם לכן, התגלה כי החברה מחזיקה באותן חברות-קש וערוצי הטלוויזיה מהעולם הערבי - של-פי דין המקום אינם יכולים להתקשר עם חברה ישראלית - החלו לבטל עימה הסכמים".

באשר להתנהלותו של המנכ"ל הנוכחי, בכתב ההגנה נכתב כי "אופן ניהולו המתעמר של כהן (שבעיקר דאג למקורביו תוך בזבוז כספי החברה) הוביל להקמתו של ועד עובדים פעיל ולוחמני. לאחר מכן הלכו וגברו הטענות לתקלות טכניות משמעותיות מצד הלקוחות ולטיפול לקוי באותן תקלות (שנגרמו, בין היתר, בשל שביתות עובדים ומורל ירוד). בעקבות כך, ערוצים רבים הפסיקו את התקשרותם עם התובעת".

עורכי הדין ליויאן סגל ואיתי סעדי ממשרד מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל, המייצגים את MX1, מסרו: "החברה מתנהלת מאז ומעולם על-פי כל דין. כתב התביעה שהוגש נגד שמואל קורן, שלומי איצקוביץ' ורמי גולדברג חושף כי הנתבעים, עוד בהיותם עובדים בכירים בחברה, פעלו כדי להעביר לקוחות לפעילות מתחרה שהקימו, גזלו את סודותיה המסחריים והפרו באופן בוטה את התחייבויותיהם המפורשות ואת חובות האמון ותום-הלב.

"עתה, לאחר שנתפסו בקלקלתם, מנסים הנתבעים להטיל רפש במנכ"ל ובשמו הטוב, באמצעות טענות, שמלבד היותן שקריות לחלוטין, הן גם חסרות רלוונטיות לתיק ונטענו לצורכי פרסום. מצער לראות כיצד בוחרים עובדים בכירים לנהוג, לאחר שנים שבהן תוגמלו בנדיבות ואף זכו לבונוסים נאים בגין מכירת השליטה.

"תזמון הפרסום של כתב ההגנה, שהוגש לפני כחודש, קשור כפי הנראה לעובדה שנגד סמנכ"ל הכספים לשעבר בחברה, שמואל קורן, הוגשה לפני ימים ספורים תביעה נוספת לבית המשפט המחוזי, בסך 38 מיליון שקל, על-ידי תאגיד הענק האירופי SES, שבה נטען כי קורן הסתיר ממנה מידע, רימה והונה אותה".