"במקום שהורים ילוו לילדים כסף, שילוו להם דירוג אשראי"

חברת Backed של קרן סיהוק ונצ'רס רוצה לגייס ממוסדיים בישראל ובחו"ל עשרות מיליוני דולרים ■ הייעוד: מתן הלוואות צרכניות בארה"ב ללווים צעירים, שעדיין לא צברו דירוג אשראי ולכן מתקשים לקבל הלוואות ■ מדריך הלוואות חברתיות

כפיר מויאל (מימין) וגלעד וולצוביץ'. פיילוט ב–6 מדינות בארה"ב / צילום: סיון פרג'
כפיר מויאל (מימין) וגלעד וולצוביץ'. פיילוט ב–6 מדינות בארה"ב / צילום: סיון פרג'

מייסדי אדסמרקט (כיום מטומי), כפיר מויאל ואסף בן אשר ביחד עם שותפם גלעד וולצוביץ', נכנסים לפעילות בתחום עולם ההלוואות המקוונות בארה"ב. Backed, חברת ההלוואות המקוונת שהשלושה הקימו' יוצאת בימים אלה לרוד שואו בקרב מוסדיים בישראל ובחו"ל לאחר שהשלימה פיילוט ב-6 מדינות בארה"ב. החברה מתכנתת גיוס של כמה עשרות מיליוני דולרים. אחד המשקיעים שכבר התחייב להשקעה בחברה הוא קבוצת הביטוח הראל, שלפי הערכות תשקיע כמה מיליוני שקלים. הגיוס של Backed הוא בשני מסלולים - גם במניות בחברה עצמה, וגם כספים שישמשו כמקור לאותן ההלוואות.

אמנם הפוקוס והניסיון של מייסדי הקרן מגיע מתחום עולם השיווק הדיגיטלי והפרסום ברשת, אולם מהפיכת הפינטק (סטארט-אפים בתחום הפיננסים) קרצה להם, והם החליטו להקים את Backed, כשהייחוד שלה הוא האפשרות לצרף ערב להלוואה, ובכך להוזיל את הריבית ללווים שאין להם דירוג אשראי. ישנם כיום כ-45 מיליון תושבים בארה"ב ללא דירוג אשראי, או עם דירוג נמוך בשל מידע מועט על יכולת ההחזר של הלקוח.

"שוק האשראי החוץ בנקאי מתבסס על דירוג האשראי של הלקוחות, אלא שהדירוג עובדי בשיטה הבאה: כל עוד עמדת בהתחייבות, הדירוג משתפר. אבל בתחילת הדרך כל עוד לא לקחת הלוואות, אין לך בכלל דירוג, כי אין על מה לבסס אותו", אומר וולצוביץ'. עוד הוא מוסיף: "בעקבות המשבר של 2008, הבנקים הפכו שמרניים יותר, וכמעט והפסיקו להעניק הלוואות למי שאין לו דירוג אשראי. נוצר מצב שאתה נקנס מראש, על כך שלא צברת רקורד בהלוואות".

אלא שהעובדה שאין ללקוח דירוג אשראי, משפיעה לא רק על היכולת לקחת הלוואה. "חוויתי באופן אישי את המשמעות של להיות ללא דירוג אשראי", אומר וולצוביץ'. "כשעברתי לגור בארה"ב, לא היה לי דירוג אשראי, וכשבאתי לשכור דירה נאלצתי לשלם מראש 6 חודשים שכר דירה. גם לא יכולתי לקבל כרטיס אשראי, והתנהלתי עם מזומן".

מתמקדים בדור ה-Y

Backed מתמקדת במתן הלוואות ללווים מדור ה-Y (גילאי 18-35), המהווים כשליש מהאוכלוסיה האמריקאית. "דור זה נולד לעולם יותר מאתגר מבחינת היכולת ליצור היסטוריית אשראי", אומר מויאל. "דור המילניום נתמכים כלכלית ע"י ההורים שלהם. אלא, שההורים נותנים דגים במקום חכה - כלומר, נותנים כסף במקום לסייע להם לבנות דירוג אשראי, כדי שיוכלו לקבל אח"כ הלוואות בעצמם. ניסינו למצוא מנגנון אופטימלי שיאפשר להורים ולילדים - שילוו דירוג אשראי ולא כסף".

- לא המצאתם את נושא הערבות, אז מה למעשה החידוש שלכם?

מויאל: "אנחנו מנגישים את תהליך מתן הערבות. היום מדובר בתהליך ביורוקרטי במסגרתו צריך להגיע פיזית לסניף הבנק כדי לזהות את הערב - זו טרחה גדולה למישהו שעושה טובה, ואנשים נרתעו מכך. עשינו דיגיטציה מלאה לתהליך".

וולוצוביץ': "בנוסף לכך כיום בהלוואות הרגילות, למוסד פיננסי אין אינטרס לערב את הערב כשמתעוררת בעיה. עדיף לו שההלוואה תהיה חדלת פירעון, תצבור ריבית פיגורים, ואז הוא גם יגבה תשלום גבוה יותר, אך כך גם ייפגע דירוג האשראי של הערב. אצלנו, על כל תשלום שמאחר אפילו ביום, אנחנו מיד מתריעים ללווה ולערב, ויש להם תקופת חסד של 15 יום שבה מאפשרים להם לשלם רק את הסכום החסר, ללא ריבית פיגורים או השפעה על הדירוג. את הגרייס לא המצאנו, אבל החידוש הוא שאנחנו מאפשרים לערב להיכנס עוד לפני שהצטברה ריבית פיגורים".

Backed הוקמה לפני כשנתיים. במסגרת הפיילוט שביצעה בשנה החולפת בארה"ב - בין היתר בניו יורק, פלורידה ואריזונה - ניתנו כמה עשרות הלוואות. החברה מעניקה הלוואה בגובה של עד 25 אלף דולר, כשגובה ההלוואה הממוצעת עומד על 13.4 אלף דולר. ההלוואות ניתנות ל-1-3 שנים. עיקר מטרת ההלוואות היא מיחזור הלוואה ישנה, אך גם שיפוץ ואפילו רכישת בית.

באשר לריביות, לא מדובר בהלוואות זולות - הריבית המקסימלית היא 15.99%, כאשר לדברי ווצקוביץ' הריבית הממוצעת כולל עמלת החיתום עומדת על 11.6%. כהשוואה, הריבית הממוצעת שגובות בהלוואות חברות כרטיסי האשראי בישראל עומדת על כ-8%. "מדובר בריביות סבירות לעומת המקובל בשוק האמריקאי. בלנדינג קלאב למשל הריבית מגיעה ל-35%, וחברות המעניקות הלוואות קצרות מועד לכמה ימים גובות על כך ריבית שמגיעה ברמה שנתית עד לרמה של מאות אחוזים", אומר וולוצוביץ'.

אלא שבהתאם לפוטנציאל התשואה כך גם הסיכון. "כשיצאנו לדרך הערכנו שהדיפולט יעמוד על מעל 4%, ועכשיו כששיפרנו את הפעילות, הפחתנו את ההערכה ל-3.3%", אומר וולצוביץ'. בישראל, אגב, היקף הדיפולט בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי בהלוואות למשקי בית עומד על 1%-2%.

מודל החיתום של החברה מתבסס על פרמטרים מסורתיים, כגון הכנסה, מצב מגורים (שכירות או בעלות על בית), גובה ניצול קו האשראי ועוד. החברה בנתה מודל ניהול סיכונים עם פרופ' יעקב זהבי המתמחה בניתוח וחיזוי אנליטי, וגייסה מנהל סיכונים שעבד 9 שנים בברקליס בתחום זה.

- איך זה שכסטארט-אפ אתם לא נעזרים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כמו שימוש במידע מהרשת בתהליך החיתום?

וולוצוביץ': "אנחנו נעזרים בכלים טכנולוגיים בעיקר בנושאים של הלבנת הון, הונאה והתחזות. יחד עם זאת, אסור לבצע חיתום לפי פרמטרים חברתיים, שכן בארה"ב הדבר נחשב כאפליה".

- איך אתם מונעים זיוף של ערב?

"הערב נשאל מספר שאלות זיהוי, שרק הוא יודע את התשובה, וגם צריך לצלם ולשלוח לנו מסמכים כמו תלושי משכורת. כמו כן, יש לנו כמה נורות אזהרה, שמזהות ניסיון התחזות, כולל למקרה בו הלווה גונב לאחד מהוריו מסמכים בניסיון לרשום אותם כערבים ללא ידיעתם".

לאחר השלמת הפיילוט, השלושה רוצים כעת להתחיל בפעילות מהותית, ולצורך כך מתכננים לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים במטרה להעמיד הלוואות בהיקף של 30-50 מיליון דולר בשנה הקרובה. הגיוס הוא כאמור הן למניות בחברה, והן לכספים לגוף שמעמיד את ההלוואות. כספי ההלוואות נחלקים לשני מסלולים - במסלול הראשון התשואה מובטחת מראש למלווים, כשהסיכון לדיפולט הוא על Backed עצמה. במסלול זה נגבה דמי ניהול של 1%, והתשואה המוצעת היא 5%-10%. במסלול השני Backed היא רק המתפעלת והמתווכת בהלוואות, והתשואה והסיכון במלואם הוא על המלווים. במסלול זה דמי הניהול הנגבים עומדים על 0-1.5%.

- מה היעדים שלכם?

וולוצוביץ': "אנחנו רוצים להגיע בטווח הרחוק יותר להיקף הלוואות של מאות מיליוני דולרים ברבעון. יחד עם זאת, 'החתונה' של פיננסים וטכנולוגיה היא בעייתית: טכנולוגיה זה עולם נורא מהיר, ואילו בפיננסים צריך לגדול לאט ולצבור קרדיט. לכן ראינו גם שהיה משבר בחברת ההלוואות לנדינג קלאב. אנחנו רוצים להתקדם בצורה מושכלת, ולצאת לדרך עם מערכות משומנות ומודל שיודע לכייל את עצמו".