שוק קרנות הנאמנות גדל בפברואר בכ-2.2 מיליארד שקל

את המגייסות הובילו ילין לפידות, מור, אילים ואנליסט ■ בולטת בתחתית: אקסלנס עם פדיונות של 1.35 מיליארד שקל מתחילת השנה ■ ומה עם אלטשולר שחם?

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

"חודש פברואר היה המשך ישיר לינואר שקדם לו, וזהה לו בכל הפרמטרים אך בעוצמה יותר אינטנסיבית. מדובר בהתגברות של קצב זרימת הכספים לנכסים עתירי התשואה והסיכון, כשהתשואות בשווקים המשיכו להיות חיוביות", אומר גורם בשוק קרנות הנאמנות, שמנהל נכון לסוף פברואר 2017 נכסים בהיקף כולל של כ-218 מיליארד שקל.

סך נכסי שוק קרנות הנאמנות צמח בחודש פברואר בכ-3.5 מיליארד שקל בהשוואה לסוף 2016, וזאת כתוצאה מגיוסים מצרפיים בסך כולל של יותר מ-1.6 מיליארד שקל, "בצירוף עליית שווי כתוצאה מתשואה חיובית, בסך של כ-600 מיליון שקל בחודש החולף", אומר אותו גורם, שמוסיף כי "מדובר בחודש שני ברציפות בשנת 2017 של גיוסים חיוביים גבוהים ועליית שווי משמעותית מתשואה".

מהיכן הגיעו הגיוסים לקרנות הנאמנות? הקרנות המסורתיות רשמו גיוסים גבוהים למדי בהיקף מצרפי של כ-2.2 מיליארד שקל, "רובם ככולם בקרנות אג"ח כללי עם חשיפה מנייתית כלשהי", אומרים בשוק ומוסיפים כי "התשואות של כלל האפיקים החודש היו גבוהות, בדגש על האפיקים בקרב נכסי הסיכון: קרנות מנייתיות וגמישות, כך שבממוצע של כלל השוק, המשקיעים בכלל קרנות הנאמנות רשמו מתחילת השנה מתשואה ממוצעת של 1.1%".

פדיונות גדולים באג"ח מדינה

אל מול הגיוס נטו החיובי בחודש פברואר בקרנות המסורתיות, נרשמו פדיונות של כ-410 מיליון שקל בקרנות כספיות, שממשיכות להתרחק מהשיאים האדירים שרשמו לפני שנים, ושל כ-80 מיליון שקל בקרנות המחקות. "הקרנות הכספיות והקרנות המחקות ממשיכות במגמת השחיקה שלהן ומשקלן הכולל מתעשיית הקרנות מבחינת שווי נכסים הולך ופוחת בשנתיים האחרונות וביתר שאת בשנה האחרונה בהשוואה לקרנות המסורתיות המנוהלות", אומר גורם בשוק, אשר מנהל את שלושת סוגי הקרנות. נזכיר שהקרנות המסורתיות הן מנוע הרווחים המרכזי של חברות ניהול קרנות הנאמנות. על כל פנים, הוא מוסיף, "נכון לסוף חודש פברואר מנהלות הקרנות הכספיות והמחקות יחדיו כ-20% בלבד מסך הנכסים בתעשייה".

האפיק הבולט בגיוסים בפברואר, כמו קודם, הינו קרנות אג"ח כללי, עם גיוס נטו של כ-2.2 מיליארד שקל, כמו כן, גם קטגוריית הקרנות המנייתיות בארץ עם גיוסים חודשיים של 820 מיליון שקל, שלדברי גורמים בשוק כ-85% מהכספים הללו גויסו לקרנות מנוהלות. מהצד השני, זה של הפדיונות, המשיכו לבלוט האפיקים הסולידיים: קרנות אג"ח מדינה, עם פדיון מצרפי של כ-1.2 מיליארד שקל, וקרנות שקליות, עם פדיון מצרפי של כ-470 מיליון שקל.

עוד נציין כי הקרנות הקונצרניות רשמו בחודש פברואר כניסת כספים בגובה 730 מיליון שקל לאחר גיוסים של כ-610 מיליון שקל בינואר השנה. "זרימת הכספים לקטגוריה מתחילת השנה בהשוואה לזרימת הכספים השלילית מקטגוריות אג"ח מדינה ושקליות, מעידה כי גם במקרה זה המשקיעים מעדיפים לפנות לנכסי סיכון בעלי פוטנציאל התשואה הגבוה יותר", אומר גורם בשוק קרנות הנאמנות.

ומה לגבי הגופים המנהלים? בימים אלה התרחשו כמה שינויים מבניים בשוק, שמשפיעים על נתחי השוק של השחקנים השונים. המרכזי בהם הינו יציאת מנורה מבטחים פיננסים משוק קרנות הנאמנות, כשפעילותה בתחום מוזגה לשני גופים אחרים: אלטשולר שחם ומגדל שוקי הון.

אלטשולר שחם לקחה לתוכה את עיקר פעילות קרנות הנאמנות של קבוצת מנורה מבטחים, להוציא הקרנות המחקות, והיא מנהלת כיום נכסים בהיקף של כ-23 מיליארד שקל. עם זאת, אלטשולר שחם רושם פדיונות של מעל 300 מיליון שקל בפברואר ושל כמעט חצי מיליארד שקל מתחילת שנה, כשהקרנות המסורתיות שלה מדממות.

מגדל שוקי הון, שמנהלת עתה נכסי קרנות נאמנות בהיקף כולל של כ-26.2 מיליארד שקל, לקחה ממנורה מבטחים את הקרנות המחקות. מגדל שוקי הון קרנות נאמנות, בניהול שגיא שטיין, דווקא רושמת תקופה טובה יותר ומציגה גיוסים הן בחודש פברואר והן מתחילת שנה, ובעיקר - גיוסים נאים של כ-840 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, מתחילת השנה.

לצד אלה, החל מחודש מארס, חברת פורסט תתחיל לנהל עצמאית את קרנות הנאמנות שלה, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, וזאת לאחר שנים שניהלה את הקרנות שלה באמצעות שירותי ההוסטינג של מיטב דש. מיטב דש, נציין, הינו השחקן הגדול בשוק קרנות הנאמנות עם נכסים מנוהלים של כ-27.6 מיליארד שקל , כשהחברה, בניהול רפי ניב, ממשיכה לרשום גיוסים נטו בשיעור תלת-ספרתי במיליוני שקלים מתחילת שנה, בעיקר הודות לקרנות המסורתיות.

תנודתיות בשוק הנאמנות

לצד אלה, שלוקחים חלק בשורת מהלכים מבניים, בצמרת הגופים המגייסים בשוק קרנות הנאמנות ניצבים, גם בפברואר, כמה גופים: ילין לפידות שגייס בחודש אחד כ-666 מיליון שקל ובחודשיים - כ-1.35 מיליארד שקל; מור, שכבר מנהל כמעט 13 מיליארד שקל בנכסים (יותר מאקסלנס ואי.בי.אי וכבר מתקרב להראל פיא), ושגייס מתחילת השנה כ-1.2 מיליארד שקל; אילים ואנליסט - שנמצאים בתקופה מצוינת לא פחות, והודות לתוצאות טובות בתשואות, גם גייסו מתחילת השנה מעל למיליארד שקל, כל אחד.

מהצד השני, של הפודים, נציין לצד אלטשולר שחם גם את הראל שממשיכה להצטמק בשוק זה, פסגות, אלומות שבעבר הייתה הדבר החם בשוק ועתה נמצאת בצד השני, ומעל כולן (בהיבט השלילי) - אקסלנס, עם פדיונות מצרפיים של כ-1.35 מיליארד שקל מתחילת השנה, מתוכם פדיונות של כ-940 מיליון שקל רק בקרנות המסורתיות.

נתונים אלה מספקים עדות חותכת לתנודתיות הרבה של שוק קרנות הנאמנות, בו מצטיינים בתשואות יכולים להפוך משחקנים קטנים לגדולים, ואילו שחקנים גדולים יכולים להצטמק במהירות ולאבד נתח שוק בקצב אדיר.

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות בפברואר 2017 במיליוני שקלים
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות בפברואר 2017 במיליוני שקלים