"יש להיטות יתר של המדינה לתכנן במספרים גדולים ודמיוניים"

אבי גרובר, ראש עיריית רמת-השרון: "אנחנו בסוג של צונאמי תכנוני שרמת-השרון לא בנויה לקלוט אותו בממדים שהוא בא אלינו מכל הכיוונים בהיקפים אדירים"

בשבוע שעבר אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תוכנית "קדמת השרון" לבניית 23 אלף יחידות דיור במתחם תע"ש הנמצא על שטחי רמת-השרון, הרצליה, הוד-השרון והמועצה האזורית דרום השרון. לפי התוכניות, נתח הדירות הכבד ביותר (10,000 יח"ד) יהיה בשטחה המוניציפלי של רמת-השרון, ואם וכאשר תמומש הבנייה, תכפיל, פחות או יותר, העיר את אוכלוסייתה.

"אנחנו בסוג של צונאמי תכנוני שרמת-השרון לא בנויה לקלוט אותו בממדים שהוא בא אלינו מכל הכיוונים בהיקפים אדירים. עיר צריכה זמן כדי לגדול, ולא יכולה לעשות את זה בבת-אחת. זה לא יעבוד ולא יילך", מצהיר אבי גרובר, ראש העירייה.

- אז מה מבחינתך צריך להיות על הקרקע של תע"ש? איציק רוכברגר, ראש העיר הקודם, הציע בזמנו פארק לרכיבת סוסים.

"התוכנית עם הסוסים לא רלוונטית. מבחינתי מדובר בעתודת קרקע לפיתוח עתידי ואפילו שלא תהיה מוגדרת למגורים. עתודת קרקע ללא ייעוד. מחסנית לעתיד. נראה איך התקדמנו עם יתר התוכניות. אנחנו מקדמים הסכם גג ותוכנית מתאר, ואלה יעשו סדר בכל ההתפתחות העתידית של העיר.

"צריך לנהל את האופן שבו רמת-השרון מתפתחת. יש תוכניות תקפות ל-7,000 יח"ד ברצועת הנופש, יש במערב היישוב תוכניות לבנייה ויש בפי גלילות כ-10,000 יח"ד. זו בנייה בהיקפים עצומים.

"כל התוכניות הללו צריכות להיות מוזנות גם בתעסוקה. 70% מהארנונה של רמה"ש באה ממגורים, אנחנו עיר שאין בה כמעט תעסוקה. שום עיר לא מחזיקה מארנונה רק למגורים, גם אם היא רמת-השרון. רמת-השרון עם דירוג סוציואקונומי 8-9 של התושבים, אבל לא בהכרח של העירייה".

- אם מה שמטריד אותך זה עניין של ארנונה לעסקים, למה שלא תוביל מהלך לאיחוד עם הרצליה?

"אני לא רואה צורך באיחוד רשויות. אלה לא ערים שיושבות וטסות עם טייס אוטומטי ומנהלות מערכת קבועה של הקיים. תוכנית המתאר שלנו מדברת על 220 אלף תושבים. בונים פה שכונות חדשות, אזורי תעסוקה חדשים. נכון שיהיה להרצליה ולרמת-השרון יהיה מנגנון שעושה זאת בנפרד.

"נורא מגזימים עם העלות כביכול של ראש העיר. זה הכי בטל בשישים בתוך תקציב של עירייה. בסופו של דבר אגף ההנדסה בעירייה מאוחדת יהיה אדיר ולא נחסוך כספים".

- אז בעצם רמת-השרון תטרפד את התוכניות עם עתירה לבג"ץ?

"אני לא יודע אם נגיש בג"ץ, אבל בטוח שיוגשו עתירות. אני אביא לוועדה המקומית את התוכנית ומבחינתי ברור שעד שלא יהיה סקר קרקע אני לא מתכוון לתכנן מטר. נוסף לכך, התוכנית לא מדברת על פתרון תחבורתי וברור שאי אפשר לבנות בלי תשתיות, ואני לא אתן לזה לקרות. נשמע שיש להיטות יתר לתכנן כמה שיותר בנייה במספרים גדולים ודמיוניים בלי להתחשב ולחשוב. אני לא רואה את אותה להיטות יתר בתכנון תשתיות משלימות. תפקידנו כעירייה להבטיח שזה לא יקרה".

- גם בלי תע"ש רמת-השרון עולה לגובה, בעיקר במתחם מורשה, האם ההתחדשות העירונית בעתיד תהיה בצורה של פינוי-בינוי או תמ"א 38?

"ההתחדשות העירונית תאופשר בצורה מדודה ואחראית. אני הולך לכיוון תמ"א 38 עם בנייה והריסה מחדש, ולא למתחמי פינוי-בינוי. בנוסף, לא נאפשר תמ"א 38 באזורי וילות. אפשר לחדש בניינים, אבל לא להשתולל עם זה".

- ראש העירייה הקודם עדיין פופולרי בעיר, ונראה שאצלך דברים לא עוברים חלק. אפילו חברי המועצה מתנגדים לתוכנית המתאר.

"נבחרתי לראשות העיר, אבל המועצה אותה מועצה. קיבלתי המון ירושות לא טובות. גירעון בתקציב ועוד. איציק הוא אקס מיתולוגי ולא רלוונטי בשנים הקרובות לרמת-השרון. אישור תוכנית המתאר על ידי המועצה הוא תמרור אזהרה ראשון ואני מקווה שחברי המועצה יבינו שמדובר בדבר הנכון.

"התושבים צריכים לתת יותר אמון ולסמוך על ההנהגה ועליי ולהבין שמדובר בתהליכים מורכבים ואנחנו לוקחים את מיטב אנשי המקצוע. אני בטוח שהתושבים ייהנו מהפירות והתוצאות יראו בעתיד".