בעלי 3 דירות ומעלה? לא בטוח שכדאי לכם למכור דירות היום

למרות שחוק מס דירה שלישית כבר בתוקף, שום דבר עוד לא סגור, ויש הרבה יותר שאלות פתוחות היום משהיו לפני חודשיים ■ מי ששוקל בעיתוי הנוכחי למכור דירות כדי לזכות בהטבות שהמדינה מציעה, כדאי לו מאוד להמתין להתפתחויות ■ הטבות גדולות למחזיקי 3 דירות

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי
דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

חוק דירה שלישית לא מצליח לרדת מהכותרות. הוא נכנס לתוקף בתחילת השנה וכל מי שמחזיק בזכויות של למעלה משתי דירות וחצי צריך להתחיל ולחשוב מה הוא עושה עם הדירות או לחשב את המס שיהיה צריך לשלם.

אבל למרות שהחוק כבר בתוקף, שום דבר עוד לא סגור, ויש הרבה יותר שאלות פתוחות היום משהיו לפני חודש או חודשיים. למה? כי בדיון שהתקיים בבג"ץ רק בשבוע שעבר הסתבר שגם שופטי בית המשפט העליון לא הצליחו להבין מה עמדת המדינה בנושא.

אז מה יהיה עם מס דירה שלישית?

חשוב להבין תחילה כי לא מדובר כאן על מהות החוק, לא על הנוסחה המסובכת וגם לא על הטענות הרבות שהוצבו נגד החוק בכל מה שקשור לאי שוויון בין בעלי דירות. לא. הדיון כולו מתמקד עכשיו במשהו אחר לגמרי, השאלה האם הליך החקיקה של החוק היה תקין.

כדי להבין את זה נחזור כמה חודשים אחרונה ונזכיר שאת החוק אישרו בישיבה מרתונית בוועדת הכספים. ישיבה שנכנסה לשעות הקטנות של הלילה במהלכן נדרשו חברי הכנסת לאפשר שינויים חדשים בחוק, ללא יכולת להבין אותם לעומק. את הדברים הללו תיארו חברי האופוזיציה בעתירה שהגישו לבג"ץ, וכמו שאמר לנו פרופסור מנואל טרכטנברג רק לפני כמה ימים - "אי-אפשר להגיד שאני לא מבין בכלכלה, אבל שאני קיבלתי את הסעיפים החדשים לא הצלחתי להבין אותם".

ולא רק חברי האופוזיציה חשבו שהדיון לא התקיים כמו שצריך, גם היועץ המשפטי של הכנסת, והיועצת המשפטית של ועדת הכספים, התריעו על הליך בעייתי עוד בזמן אמת.

עכשיו, חודשיים אחרי שהחוק כבר נכנס לתוקף, הגיעו כל הגורמים לבג"ץ. נציגי הכנסת טענו בפני השופטים שהליך החקיקה אכן היה בעייתי אבל בגלל שהחוק כבר עבר ובגלל שענף הנדל"ן צריך וודאות, השופטים יוכלו להסתפק באזהרה בלבד שדבר כזה לא יקרה שוב.

מהצד השני, עמדת המדינה הייתה שההליך דווקא היה בסדר, ואין לעשות שינוי בחוק.

השופטים בדיון לא עשו לנציגי הכנסת ולנציגי הממשלה חיים קלים וניסו להבין מה העמדה הברורה של שני הצדדים. במקביל, ניסו השופטים להבין למה אם הכנסת מאשרת שנפל פגם בהליך החקיקה צריך להסתפק רק באזהרה. בסופו של דבר החליטו השופטים שבעוד כחודש ימים תעביר המדינה עמדה מנומקת בנושא הפגם שהיה או לא היה בהליך החקיקה.

בקיצור, אם מישהו ציפה לוודאות בעקבות הדיון בבג"ץ, הוא קיבל רק עוד סימני שאלה. אם למישהו יש דירות להשקעה והוא מנסה להבין מה כדאי לו לעשות, גם הוא לא קיבל תשובה אמיתית. נכון להיום נראה שכל האפשרויות פתוחות. גם האפשרות שהחוק יישאר בתוקף, וגם האפשרות שהוא יחזור לדיון חדש בכנסת.

בכל מקרה, מומחי משפט מסבירים כי נכון לעכשיו, צריך להתייחס לחוק כאילו הוא בתוקף ולהתנהג בהתאם. כלומר, להתכונן לתשלום המס ולדיווח שצריך להיעשות על ידי בעלי הדירות. מצד שני, מי שרוצה לקבל החלטה אם למכור את הדירה הנוספת כדי לזכות בהטבות שהמדינה הבטיחה, יכול להיות שכדאי לו להמתין עוד חודש כדי לראות מה יקבע בג"ץ בדיון הבא.

כדאי להזכיר שעל פי החוק היבש, כל מי שימכור דירה עד חודש אוקטובר יהיה זכאי להטבה בתשלום מס השבח, וגם באפשרות השקעה חלופית. הבעיה היא שככל שהזמן עובר ועננת אי הוודאות סביב החוק הולכת וגדלה, מי שימכור את הדירה היום עדיין לא יודע מה יהיה תוקף ההטבות אם החוק עצמו יחזור לדיון נוסף. על השאלות האלו, נכון להיום עדיין אין תשובה.

בשורה התחתונה, כדאי לבעלי הדירות המרובות לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות. עכשיו נותר רק לקוות שבדיון הבא, שמתוכנן ל23 במארס, בהרכב מורחב של שופטי בית המשפט העליון, תתקבל החלטה שתוכל לתת קצת יותר וודאות.