אושרה בניית שני מגדלים מול שוק מחנה יהודה בירושלים

למרות ההתנגדויות שכינו את התוכנית ככזאת המביאה "קטסטרופה תחבורתית" על מרכז הבירה, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה את התוכנית, שמסגרתה יתווספו 184 יח"ד למגורים - מתוכן 44 יח"ד להשכרה

מתחם כי"ח בירושלים / הדמיה: אדריכל איאן באדר ממשרד PCF & Partners
מתחם כי"ח בירושלים / הדמיה: אדריכל איאן באדר ממשרד PCF & Partners

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים שבמינהל התכנון אישרה תוכנית במתחם כי"ח בירושלים, במסגרתה תיבנה תוספת של 184 יחידות דיור, מתוכן 44 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף אושרו במסגרת התוכנית 70 חדרי מלון.

התוכנית מתפרסת על שטח כולל של כ-8 דונם, והיא ממוקמת בתחום שבין שוק מחנה יהודה, רחובות כי"ח, אגריפס ומתחם עץ חיים. לאורך הרחובות המקיפים את המתחם ייבנה קומפלקס המשלב מסחר בקומות הקרקע, ומעליהן ייבנו שני מגדלי מגורים בגובה של 24 קומות.

כמענה לעומסי החניה, אישרה הוועדה כי תקן החנייה שיישמר ויועבר לחניון תת-קרקעי בן 5 קומות שיוקם מתחת למתחם. הוועדה המחוזית בחרה בחלופה השניה שהוצגה מולה ולפיה יהיה שיקוע של מרכז רחוב כי"ח כגישה אל החניון (בדומה ליציאה מחניון עזריאלי במחלף השלום בתל אביב) וזאת על מנת שלא לפגוע בתנועת הרכבת הקלה, להפחית חיכוך בין עוברים ושבים ומכוניות יוצאות על המדרכות ולמתן את הפגיעה ליוצאים מבניין כלל. כמו כן, במסגרת התוכנית יבוצע שימור למבנה ההיסטורי של בית הספר שעומד כיום ללא שימוש, והמבנה יוסב לבית מלון.

בנובמבר 2015 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים את התוכנית להתנגדויות. בינואר האחרון התקיים דיון בהתנגדויות שכללו שלל גורמים וביניהם, מפעילי החניון במקום, משטרת ישראל שמשרדיה נמצאים בבית כלל הסמוך, עמותת כי"ח שהיא בעלת זכויות בבית כי"ח ועוד. תמצית טענתם הינה כי מרכז העיר ירושלים בין כה עמוס עד מאד כעת. לפיכך הוספת מגדלים יגבירו את עומסי התנועה באופן לא סביר.

מתכננת המחוז, שירה תלמי, אמרה: "מדובר בתוכנית בעלת תרומה ניכרת להתחדשות ולפיתוח המרחב העירוני והציבורי, בדגש על החייאת מרכז העיר ירושלים. התוכנית נותנת מענה לצרכי הפיתוח של העיר תוך שימוש בעירוב שימושים והשתלבות במרקם הבנייה הקיים. המדיניות של עיריית ירושלים היא ציפוף העיר פנימה. הדבר מעורר, באופן טבעי, יותר התנגדויות מכיוון שהבניה היא במקומות קיימים. למרות זאת שתוכניות אלו משתמשות בתשתיות קיימות, היא גם מחזקת אותן ותוכנית זאת מקדשת את השימוש בתחבורה הציבורית. בבד בבד החניון הגדול מתחשב בבאי השוק שצריכים גם רכב פרטי וחניה זמינה".

התוכנית מאפשרת את פתיחת המתחם לציבור, תוך יצירת חיבורים שיקשרו את השכונות הסובבות אל השוק הסמוך. הכיכר הנמצאת במרכז המתחם תיצור מרחב ציבורי פתוח המתחבר למוקדים העירוניים המרכזיים בהם שוק מחנה יהודה, ציר יפו של הרכבת הקלה, רחוב אגריפס רחובות כי"ח וכיכר הדוידקה.

התוכנית תוכננה ע"י האדריכל איאן באדר ממשרד PCF & Partners בשיתוף האדריכל מנדי רוזנפלד. את התוכנית יזמה חברת מחנה יהודה נדל"ן.