הורדת המסים בדרך? ההכנסות ממסים זינקו 10% בפברואר; כ-51.8 מיליארד שקל מתחילת השנה

שר האוצר משה כחלון הבטיח בתחילת השנה כי יבצע מהלך נוסף של הורדות מסים, אם נתוני ההכנסות ממסים ימשיכו להפתיע לטובה ■ האמנם? ■ דף כלכלת ישראל

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

זינוק של כ-10% בהכנסות המדינה מגביית מסים בחודש פברואר לעומת החודש המקביל אשתקד, כך עולה מנתוני ביצוע תקציב המדינה המעודכנים לסוף פברואר שמפרסם היום (ד') האוצר. הכנסות המדינה ממסים מתחילת השנה מסתכמות ב-51.8 מיליארד שקל, ומדובר בגידול של 6.4% בהכנסות ממסים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שר האוצר משה כחלון הבטיח בתחילת השנה כי יבצע מהלך נוסף של הורדות מסים אם נתוני ההכנסות ממסים ימשיכו להפתיע לטובה. הערכות באוצר הן כי כחלון יקבל את ההחלטה על סמך נתוני הסיכום לרבעון הראשון של השנה (כפי שעשה אשתקד) - ולפיכך נותר רק להמתין לנתוני חודש מרץ. המסים שנמצאים הפעם על הכוונת של שר האוצר הם מס ההכנסה והמע"מ, שאותו הפחית כחלון ב-1% לפני שנתיים.

הגירעון המצטבר ל-12 החודשים האחרונים נותר בשפל של 2.1%, בעוד שהוצאות המשרדים האזרחיים ממשיכות לטפס בקצב איטי מהמתוכנן (גידול של5.2% לעומת 8.9% בתכנון). הוצאות מערכת הביטחון לעומת זאת זינקו בשיעור של 23.9% אך באוצר מסבירים זאת ב"שינויים טכניים במבנה התקציב ובהתפלגות הביצוע" וטוענים כי הדבר "אינו מעיד בהכרח על חריגה מהמסגרת התקציבית השנתית" בביטחון.

 

העלייה בגביית המסים נרשמה כמעט בכל האפיקים - אינדיקטור חיובי המעיד על המשך מגמת ההתרחבות בפעילות הכלכלית במשק. בין הנתונים הבולטים מדווח האוצר על עלייה של 50-80% בהכנסות מגביית מס שבח במחצית מחלק ממשרדי השומה בארץ - נתון שעשוי להעיד על גל מכירות מצד משקיעים לקראת החלת המס על בעלי שלוש דירות ומעלה. גם שוק ההון מפגין סימני חיים עם גידול של 95% בהכנסות ממס. ההכנסות ממיסי קנייה על רכב לעומת זאת צנחו ב-42% לעומת פברואר 2016, בגלל שרבים הקדימו את רכישת כלי הרכב לסוף 2016.