בדיקה: עלות רכישת דירה התייקרה ב-425 אלף שקל ממינוי כחלון

לפי נתונים שבדקה חברת AMG משכנתאות, מאז נכנס כחלון לתפקידו ב-2015, עלה מחירה של דירה ממוצעת בשווי של 1.4 מליון שקל בכ-9% או כ-126 אלף שקל ■ הגורם המרכזי להתייקרות: עלייה תלולה בריבית המשכנתאות

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

אחת המטרות המרכזיות של שר האוצר משה כחלון היא להוזיל באופן משמעותי את מחירי הדיור והוא אף נקט לשם כך בשורה של צעדים ותוכניות במרכזן תוכנית מחיר למשתכן. אולם, מבדיקה שערכה חברת ייעוץ המשכנתאות של AMG עולה כי מאז בחירתו של כחלון, עלות רכישת דירה התייקרה באופן ממוצע של כ-425 אלף שקל. 

הבדיקה, שמבוססת על נתוני הלמ"ס, מראה כי מאז שכחלון נכנס לתפקידו ב-מאי 2015, עלה מחירה של דירה ממוצעת בשווי של 1.4 מליון שקל בכ-9% וכעת מחירה של אותה דירה עומד על 1.526 מליון שקל, התייקרות של כ-126 אלף שקל. הבדיקה הראתה בנוסף כי הגורם המרכזי להתייקרות הדירה היא עלייה במחירי המימון. כך, מחירה של משכנתא ל-25 שנה עבור הלוואה ממוצעת של שקל, המהווה 65% משווי דירה, זינקה מאז כניסתו של כחלון לתפקידו בכ-281 אלף שקל. ההחזר החודשי עבור אותה הלוואה זינק, מאז כניסתו של כחלון לתפקידו כשר האוצר, בכ-681 שקל בכל חודש.

יתרה מזאת, באם זוג צעיר ירצה לקנות היום את אותה דירה, שעולה כעת כ-1.526 מליון שקל וירצה לקחת עבורה הלוואת משכנתה בגובה של 65% ל-25 שנה, הוא ישלם מדי חודש כ-5,133 שקל, קרי, 1,223 שקל יותר ממה ששילם זוג שקנה דירה בעת שכחלון נכנס לתפקידו. ההחזר הכולל של ההלוואה לזוג הרוכש את אותה דירה היום יעמוד על כמעט 2 מיליון שקל או כ-426 אלף יותר ממי שקנה דירה ביום השבעתו של כחלון לשר האוצר.

 

בשנה וחצי האחרונות טיפסה ריבית המשכנתאות בעשרות אחוזים, כתוצאה ממגבלות רגולטוריות על הבנקים, שגילגלו את התייקרות ההון במתן המשכנתא אל הלקוחות. העלייה גם נבעה בשל ירידה ברמת התחרות בשוק, בעקבות החלטת הבנקים הגדולים למקד את צמיחתם באפיקים אחרים.

כך, לפי ניתוח של AMG, הריבית עבור משכנתא קבועה לא צמודה זינקה בכ-31% מרמה של 3.5% במאי 2015 לרמה של 4.6% כיום. המשכנתא המשתנה כל 5 שנים וצמודת מדד זינקה בכ-131% מרמה של 1.6% בעת השבעתו של כחלון כשר האוצר לרמה של 3.7% כיום. גם הריבית צמודת הפריים זינקה ב-114% מרמה של 0.7% (פריים מינוס 0.9) לרמה של 1.5% (פריים מינוס 0.1) כיום.

ב-AMG טוענים כי מבחינת גופי הרגולציה, משרד האוצר וממשלת ישראל, מפקירים לחלוטין את הזירה לבנק ישראל ולפריזמה הצרה של "שמירה על יציבות הבנקים" דרכה הוא מסתכל ועבורה הוא מאפשר לבנקים להטיל עול כבד מנשוא על נוטלי המשכנתאות. אין שום מגזר אחר בו חלה עליית מחירים דרמטית בשנתיים האחרונות, כמו בתחום זה. בחברת ייעוץ המשכנתאות מציעים בהיבט זה לשקול להחזיר את המשכנתא לזכאים שהייתה נהוגה בעבר ולהפחית משמעותית את הריבית המשולמת על חלק ניכר מהמשכנתא. מדובר בפתרון זמין שניתן ליישמו מיידית.