איי.די.איי ביטוח: צניחה של כ-40% ברווח הנקי ב-2016

הקיטון ברווח נבע בעיקר בשל ירידה חדה ברווח מביטוחי הרכב ■ עברה לראשונה רף של 2 מיליארד שקל בפרמיות

רביב צולר/ צילום: תמר מצפי
רביב צולר/ צילום: תמר מצפי

איי.די.איי ביטוח , שבשליטת משפחת שנידמן ובניהול רביב צולר, ממשיכה לצמוח בהיקפי הפעילות, אך למרות זאת את 2016 היא סיימה עם ירידה של כ-40% ברווח הכולל, שהסתכם בכ-101 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של כ-167.7 מיליון שקל ב-2015. ברבעון הרביעי ב-2016 הסתכם הרווח הכולל בכ-34.1 מיליון שקל, המהווה ירידה של כ-23% ביחס לרווח רבעוני של כ-44.1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2015.

מהיכן הגיעה הירידה ברווחיות של החברה, המוכרת לציבור הרחב כביטוח ישיר (ושפועלת באמצעות המותגים "9 מיליון" ו"הקש על החמש")? חיתוך חד של כמחצית ברווח מביטוחי הרכב רכוש (ביטוחי המקיף וצד ג'), לצד מעבר להפסד של 60 מיליון שקל ברכב חובה.

בחברה מסבירים כי ההרעה בתוצאות פעילויות מרכזיות אלה הנה תולדה של כמה סיבות ובהן: "הגדלת ההתחייבויות הביטוחיות בענף רכב חובה, בעקבות השלכות אפשריות של פרסום התיקון לתקנות ההיוון (הפרשות בגובה 47 מיליון שקל בשל המלצות ועדת וינוגרד, ר' ש'); השפעת תוצאות הפול המועמסות על החברה, שגדלו משמעותית, לרבות הפרשה לפרמיה בחסר (בהיקף של 12 מיליון שקל, ר'ש'); אי-השגת רווח חיתומי בענף רכב חובה כתוצאה מהקפאת עדכון תעריפים על-ידי הפיקוח במשך מרבית חודשי השנה, ולמרות השלכות אפשריות של פרסום תקנות ההיוון; וכן - הרעה בתוצאות החיתומיות בענף רכב רכוש, הנובעת מגידול ביחס התביעות".

לכאורה מדובר על חולשה בדוחות, ואולם, בשורה חשובה לא פחות, של ההכנסות מהפרמיות, הציגה החברה גידול של כ-17% בפרמיות ברוטו, שהסתכמו ב-2016 ביותר מ-2.1 מיליארד שקל. בחברה ציינו בהקשר זה, כי "הצמיחה בפרמיות ברוטו נובעת בעיקר מגידול מתמשך במספר הלקוחות ובהיקף הפעילות בכל הענפים שבהם פועלת החברה". החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף נאה של כ-50 מיליון שקל.

לדברי המנכ"ל צולר, "2016 הייתה שנה יוצאת דופן שבמהלכה נאלצנו להתמודד עם אתגרים בלתי צפויים, בדגש על השלכות מסקנות ועדת וינוגרד וההרעה ביחס התביעות בענפי הרכב בכל שוק הביטוח. פעלנו לאורך השנה להתאים את פעילותנו לסביבה העסקית שהשתנתה, וכיום אנו מסתכלים קדימה על שנת 2017 בציפייה רבה".

כיום נסחרת איי.די.איי ביטוח לפי שווי של כ-2.72 מיליארד שקל - החמישי בהיקפו בשוק. מאז הונפקה לראשונה, באוגוסט 2013, היא נסקה בכ-172%. היבט נוסף שמעיד על הצמיחה של הקבוצה, לצד הפרמיות, הנו מספר המשרות בה - בסוף 2016 היו בחברה 1,224 משרות (שאוישו על-ידי 1,315 עובדים), וזאת לעומת 1,138 משרות (ו-1,241 עובדים) ב-2015.