נציגות פיליפס בישראל תוביל שיתוף-פעולה מדעי בתחום הסרטן

חברת המכשור הרפואי ופתרונות הבריאות תשתף פעולה עם חברת הריצוף הגנטי אילומינה ■ חקר הגנטיקה של הגידול הסרטני מסתבר כקריטי להתאמת הטיפול הטוב ביותר לאותו גידול, אך המחקר בתחום הזה נמצא בראשיתו

גנטיקה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גנטיקה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברת המכשור הרפואי ופתרונות הבריאות פיליפס וחברת הריצוף הגנטי אילומינה הודיעו על שיתוף-פעולה שמטרתו לפתח פתרונות לאבחון גנטי של סרטן. תחום הגנומיקה בפיליפס מנוהל מחיפה בראשות הישראלי רונן סולומון, ולכן גם פרויקט זה ינוהל מצד פיליפס מישראל.

פיליפס פיתחה לאחרונה מערכת מבוססת ענן לרכישה, עיבוד וניתוח של מידע גנטי בתחום חקר הסרטן. אילומינה תספק את הטכנולוגיה שמאפשרת לבצע, במהירות ובמחיר נמוך יחסית את פענוח הגנום של המטופלים ושל התאים הסרטניים שלהם, ותזין את המערכת של פיליפס במידע זה, כדי שניתן יהיה לבצע עליו את המחקר. אם וכאשר יופק מן המערכת מידע בעל ערך להתאמת טיפול או לפיתוח תרופות, החברות ישווקו את הפתרונות הללו במשותף. בנוסף החברות ישאפו ליצור שיתופי-פעולה עם גורמים אקדמיים וגורמי מחקר במערכת הבריאות, אשר מעוניינים להשתמש במידע כדי לבצע מחקר בתחום הרפואה המותאמת אישית בסרטן.

חקר הגנטיקה של הגידול הסרטני מסתבר כקריטי להתאמת הטיפול הטוב ביותר לאותו גידול, אולם המחקר בתחום הזה נמצא בראשיתו. המורכבות נובעת מכך שלכל גידול עשויות להיות מאות מוטציות ייחודיות לאותו גידול (לעומת התאים הבריאים של המטופל), אולם רק חלק קטן מן המוטציות הללו אכן מעורבות בתהליך הסרטני אצל חולה מסוים. לכן, תקיפה רק של חלק קטן מהן תאפשר התמודדות מוצלחת עם הגידול.

כיום יש מעט מידע לגבי המוטציות הרלוונטיות וכיצד כדאי לתקוף אותן. מערכת שתפענח את הדפוס הזה, תצטרך לשלב את המידע הגנומי יחד עם ההיסטוריה הרפואית של המטופל, בדיקות מעבדה שלו וההשפעה של תרופות שונות. משימה זו היא מטרת שיתוף-הפעולה. העובדה שהיא מנוהלת מישראל מביאה לארץ ידע בחזית הטכנולוגיה של חקר הגנום.