קשה כפליים

האם פקידי בנק ישראל יוכלו לעמוד בפרץ חולשה בדולר העולמי?

דולר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דולר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

היה זה קשה למורל הלאומי לראות את מאמצי ההצלה מצד פקידות הבנק המרכזי שלנו כאשר הדולר-שקל הגיע לאזורו הנמוך האחרון סביב 3.626. כותרות הודיעו על כך שה-"אסימון נפל" במוחם, ושהפעם תתנהל מלחמת חורמה מול מי שמנסה להוריד את הדולר מול השקל מסיבות ספקולטיביות. אבל, כאשר העולם עומד בפני שאלת התקדמות הריבית הדולרית בארה"ב, ייתכן שלפני קובעי המדיניות המקומיים המלאכה תהיה קשה מן המתוכנן.

כזכור, המטבע האירופי נמצא בתחתיות היסטוריות, והדולר בגבהים יחסיים ביחס למטבעות אחרות בעולם. לא רק מול האירו אלא גם מול היין, האוסטרלי, ועוד, הוא הצליח לתפוס תאוצה גדולה לאחרונה. כך, מול פקידי הבנק שלנו מצב שבו יש סיכוי סביר שהדולר העולמי דווקא יתחיל לבצע גל של מימושים, ולא גל של תיסופים נוספים.

ואיפה הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, בכל זה? בינתיים מדיניות העלייה בריבית, דהיינו זו התומכת בדולר חזק, עדיין מתקיימת רשמית ומדברת על כוונה לשלוש פעימות מעלה. אך מה יקרה אם שוק המניות, הנמצא גם הוא בשמים, יתחיל להתממש קצת ברצינות? האם אז המדיניות המוצהרת הזו תהיה אכן זו המיושמת? לא בטוח, וזהו אחד השיקולים שאנו שומעים כאשר לוחשים על מימוש אפשרי מטה של המטבע האמריקאי.

איך אז בנק ישראל יתנהג? האם הוא יעמוד מול מגמה עולמית יורדת? כאשר הוא לא הצליח לייצר מגמה עולה לדולר המקומי בזמן שהדולר העולמי דווקא עלה? כמדומני שיש הגיון בלהטיל ספק ביכולותם של אותם "פקידם-סוחרים מטבע", "אשר ראו עכשיו את האור", לבצע מעשי ניסים כאלו. הבה נסתכל על הגרף השבועי של יחס המטבעות, וזאת על מנת לראות אם יש במצב הטכני משהו התומך, או המפריך, יכולת תיאורטית כזו?

 

 יציאת "הידיים החלשות" מהזירה

בינתיים, שום דבר אינו מרמז בכיוון יכולת לייצר מגמה עולה חדשה בכוח. להיפך. כל הסממנים מעידים על כך שהדולר המקומי נמצא בעמדת סבל אסטרטגית דווקא. מדוע? הבה נבחן נקודה נקודה:
ראשית, ההגעה ל-3.626 הייתה מהירה, ויחידה (נא ראו את 1 סגול). אני מזכיר כאן את המושג "יחידה" כי נדירות הפעמים בו תחתית לא תיבדק שוב ושוב לפני שהנכס מבצע ביסוס מחיר לקראת מגמה הפוכה. אגב, אזור זה של מחיר מהווה את תיקון השני שליש מן העלייה הגדולה שהייתה ב-2014, ואשר הביאה את הדולר מ-3.4 ועד 4.4066.

שנית, האם שני שליש זה לא התיקון העמוק הלגיטימי האחרון? הוא אמנם עמוק, ולגיטימי, אבל לא האחרון האפשרי. ישנו עוד לגיטימי, סביב 3.55. שם הדולר יגיע לעשות תיקו של 78.6%.
שלישית, ברמת המומנטום, ב-2 סגול, אנו רואים היטב שלמרות ההרגשה הקשה שאנו חשים כלפי התנועה האחרונה במחיר של הדולר אצלנו לא הושגו רמות נמוכות במיוחד של קיצוניות שלילית. זאת אומרת שכל זמן הדשודש, והשבירה האחרונה עצמה מטה, המומנטום נמצא בתחום של תנודתיות ותאוצה רגילים וסבירים, המוכלים היטב במלבן הסגול שלפנינו.

וכך, אסכם ואומר שבמידה ונראה חולשה גלובלית בדולר העולמי יש לי קושי להאמין שהתחתית סביב 3.626 תהיה זו האחרונה, ושאנו לא צריכים לצפות לנמוכה ממנה. או, לפחות, לבדיקה נוספת, עוד ועוד, של אזור זה כאשר נדרש ליווי של קיצוניות מומנטום גדולה ממה שראינו עד כה לאישור היציאה של כל ה-"ידיים החלשות" שבזירה. רק אז, יש סיכוי לשינוי חיובי אשר אז יגובה על ידי הפקידים הרדומים מבנק ישראל. אגב, הם רוב הזמן אכן מצטרפים למגמות כי הרבה יותר קשה להתנגד למגמה אמיתי של שוק.

משה שלום דולר 14-03
 משה שלום דולר 14-03

*** משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים