ייצוגית: גודל מגבוני פרש וואנס קטן - החברה לא הודיעה לצרכנים

לטענת התובע, השוואה שערך בין שתי אריזות העלתה כי לא מצוין על האריזה החדשה שהמגבונים הוקטנו, כפי שדורש החוק בעת שינוי בתכולה או בגודל של מוצר - ומכאן טענתו להטעיה צרכנית

מגבוני פרש וואנס / צילום: מתוך כתב התביעה
מגבוני פרש וואנס / צילום: מתוך כתב התביעה

בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של 2.5 מיליון שקל: מגבוני פרש וואנס הוקטנו מבלי שהחברה דאגה לעדכן את השינוי על גבי האריזה, כפי שדורש החוק.

הבקשה להכרה בתביעה כייצוגית הוגשה נגד חברת ההפצה והשיווק דנשר ונגד יצרנית המגבונים, על בד משואות יצחק. הטענה בתביעה היא שמגבוני פרס וואנס הוקטנו כך ששטחם קטן ב-9% לעומת גודל המגבון לפני כן (רוחב המגבון קטן מ-14 ס"מ ל-12.8 ס"מ).

התובע, שיוצג בידי עורכי הדין עמית בן-ארויה וגרגורי פאוסט קורצ'מני, רכש את חבילת המגבונים לפני ואחרי השינוי, וטען כי שילם את אותו הסכום עבור שתי האריזות, אולם רק בעת השימוש במגבונים הוא הבחין כי גודלם קטן. הוא השווה את גודל המגבון לזה שהיה באריזה ישנה שנותרה בביתו והבין כי תחושתו מוצדקת. לטענתו, השוואה נוספת בין שתי האריזות העלתה כי לא מצוין על האריזה החדשה שהמגבונים הוקטנו, כפי שדורש החוק בעת שינוי בתכולה או בגודל של מוצר - ומכאן טענתו להטעיה צרכנית.

עוד נטען כי שתי האריזות, עם המגבונים הקטנים יותר והגדולים יותר, נמכרו בו -מנית על המדף ובאותו המחיר.

נושא הקטנת באריזות מסוקר רבות במדור הצרכנות ב"גלובס", ולא בכדי. שיטת העלאת המחיר מהדלת האחורית נשמטת פעמים רבות מעיני הצרכן, והיא מתבררת אם בכלל רק בדיעבד.

החוק שדורש מחברות לעדכן את השינוי באריזה לא נולד יש מאין. עם זאת, במקרים רבים גם לאחר הודעה זו המחיר נותר בעינו, או שעובר שינוי שלא עומד בהלימה לגודל השינוי בתכולה.

בעקבות חוק המזון, המחיר לצרכן לא נקבע על-ידי הספקים, והוא נשאר בידי הקמעונאים בלבד. עם זאת, מחיר המחירון צריך לשקף את השינוי בגודל האריזה, וזה אמור להיות מגולגל לכיסו של הצרכן.

פסיקות קודמות בנושא כוללות למשל תביעה שהוגשה לפני למעלה מעשור נגד גורי הפצות לאור הקטנת אריזה של אבקת כביסה קולון מ-1.5 ק"ג ל-1.25 ק"ג, מבלי לשנות את גודל האריזה ועם עדכון באותיות זעירות בלבד בדבר השינוי. אז פסק בית המשפט כי מדובר בהטעיה "על-פי המבחן החזותי". בעקבות תביעה זו הוציא הממונה על הגנת הצרכן ביאור באשר לאופן הצגת השינוי בהודעה על גבי המוצרים, כלומר גודל הפונטים ואופן הבלטת ההודעה.