קליל: האלומיניום נתן, האלומיניום יקח?

בסיכום חמש השנים האחרונות המריא מחיר המניה בכ-391% ■ ביום ראשון הקרוב צפויה החברה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2016

צורי דבוש / צילום: תמר מצפי
צורי דבוש / צילום: תמר מצפי

חברת קליל עוסקת בפיתוח, עיצוב, ייצור וגימור ושיווק של מערכות אלומיניום לבנייה ותעשייה עם נתח שוק של 25% בתחום זה, האחראי לכ-92% מהכנסותיה. תחום פעילות נוסף של החברה האחראי לכ-8% ממכירותיה הוא פיתוח, ייצור ושיווק של ארגזי תריס ושלבי תריס. בתחום השלבים לתריסים לחברה נתח של כשליש מהשוק. קליל, שבשליטת צורי דבוש, פועלת אך ורק בשוק המקומי, לאחר שבעבר ניסתה לפעול באנגליה ופעילות זו אכזבה ונסגרה.

מניית קליל היא אחת מן הכוכבות של בורסת ת"א ומחירה עלה מתחילת 2017 ב-33%, לאחר שבשנת 2016 זינק מחירה ב-68%. בסיכום חמש השנים האחרונות המריא מחיר המניה בכ-391%.

ביום ראשון הקרוב צפויה החברה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2016. לנוכח ביצועי המניה, והעובדה שמדובר בשנה שבה ביצעה קליל קפיצת מדרגה ברווחיה, צפויים הדוחות הכספיים למשוך תשומת לב רבה. השגשוג בשנים האחרונות בשוק הדיור המקומי מספק רוח גבית לפריחתה של קליל, ואנו מעריכים כי הסביבה בשוק הדיור והשיפוצים תוסיף להיות תומכת בעתיד הנראה לעין.

בשנים האחרונות לא צמחו מכירות החברה באופן מהותי, בין השאר כתוצאה מהפסקת הפעילות באנגליה. מקור השיפור בביצועיה אשתקד הוא בראש ובראשונה קיטון מהותי בעלות המכר, שהזניק את הרווח הנקי.

שיעור הרווח הגולמי ברבעון השלישי עמד על 34.7%, בהשוואה לשיעור של 25.7% ברבעון המקביל בשנת 2015. החברה ביצעה השקעות לא מבוטלות בארבע השנים האחרונות בהיקף מצטבר של כ-80 מיליון שקל, והשקעות אלו תורמות לגידול בכושר הייצור ולהתייעלות.

עם זאת, קיים ספק רב באשר ליכולתה של קליל לשמר את שולי הרווח הגולמי האמורים בהינתן העלייה החדה במחירי האלומיניום בחודשים האחרונים. הוצאות החברה בגין רכש אלומיניום מהוות כ-40% מהיקף המכירות בתחום הפעילות.

הראלי במחיר האלומיניום החל ברבעון הרביעי אשתקד, כשבינואר 2017 כבר עמד המחיר הממוצע על 1,790 דולר לטון, וזינק לרמה של 1,856 דולר לטון בממוצע בחודש פברואר. סביר להניח כי לאורך זמן יעודכנו מחירי המכירה של קליל, כך שלפחות חלק מהתייקרות חומר הגלם תגולגל על לקוחות הקצה.

שווי שוק של מעל מיליארד שקל

העובדה שמחיר האלומיניום נקוב בדולרים גורמת לכך שייסוף בשער החליפין של השקל מוזיל את עלות חומר הגלם, ולהיפך. הייסוף החד בשערו של השקל מתחילת 2017 יקטין חלקית את העלייה החדה בעלות האלומיניום, אך ברבעון הרביעי של 2016 השקל נחלש אל מול הדולר, מה שצפוי להגדיל את התרומה השלילית של התייקרות חומר הגלם על תוצאות החברה ברבעון זה. מחירי האנרגיה טיפסו אף הם בחודשים האחרונים, והדבר עתיד להקשות על החברה לשמר את שולי הרווח הגולמי הגבוהים באופן חריג.

לאחר הראלי במחיר המניה, שווי השוק הנוכחי של החברה הוא מעל מיליארד שקל, וזאת כאשר יש לה עודף נכסים פיננסיים של כ-103 מיליון שקל. המניה נסחרת במחיר המשקף מכפיל רווח נקי של 5.16 על הרווחים החזויים בשנת 2016, ומכפיל EV/EBITDA על בסיס ה-EBITDA החזוי ב- 2016 של 9.9. לא מדובר על שווי מניה חריג כלפי מעלה בנוף המניות המקומי, ואולם תמחור שכזה ניתן לשמר רק באמצעות המשך צמיחה בשורה התחתונה.

עודף המזומנים של החברה והרווחיות השנתית מקנים לה את הגמישות להגדיל את הדיבידנד מבלי להגדיל מהותית את הסיכון הפיננסי. הגדלת שיעור הדיבידנד, אם תבוצע, תתמוך בביצועי המניה. ברבעון הרביעי של 2016 חלו חגי תשרי, אשר חלק לא מבוטל מהם חל בימי חול, ולפיכך עשויות מכירות החברה ברבעון הרביעי לסבול מעונתיות שלילית זו.

קליל היא חברה טובה הנשענת על מותג מוביל, ואולם בנתונים הנוכחיים - אנו חוששים כי יקשה עליה להציג בשנת 2017 שיפור בביצועיה. במקרה כזה, הרבה כסף חם שנכנס לאחרונה להשקעה במניה, מתוך ציפייה כי ביצועי 2016 יחזרו גם ב-2017, עלול לחוות מפח נפש.

*** הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון