פירמת רוה"ח זיו-האפט מיזגה לתוכה את משרד דיביני הערבי

המשרד בראשות רוה"ח אסעד טאנוס ועימאד קאסם פועל בנצרת ובצפון ומונה 10 עובדים, כולם מהמגזר הערבי ■ ב-2008 פירמת BDO זיו-האפט זיהתה את הפוטנציאל בכוח העבודה החרדי ופתחה שלוחה מקצועית בבני-ברק

קאסם (מימין), זיו וטאנוס. "שמים דגש על המגזר הערבי" / צילום: איל יצהר
קאסם (מימין), זיו וטאנוס. "שמים דגש על המגזר הערבי" / צילום: איל יצהר

במדינת ישראל חיים כ-1.78 מיליון ערבים, שהם 20.8% מכלל האוכלוסייה. שילובו של המגזר הערבי בכלכלה, בחברה ובחינוך עדיין לוקה בחסר, ורבות כבר נאמר ונכתב על אי-השוויון בחלוקת המשאבים ועל ההפליה של המגזר בתחומים שונים. אולם בשנים האחרונות נראה כי חל שינוי לטובה במצב. בין היתר נרשמה עלייה בייצוג של החברה הערבית באקדמיה ובמקומות עבודה פרטיים וממשלתיים (גם לאור ייעוד משרות למגזר במסגרת מדיניות "האפליה המתקנת").

ולא מדובר רק במגזר הערבי. נראה כי גלגלי השינוי בשילובם של כלל המגזרים במשק - חרדים ומיעוטים נוספים - החלו לנוע. במסגרת מגמה זו, החברה והמדינה החלו להפנים את כוח העבודה האיכותי שאינו מנוצל גם בתוך המגזר הערבי.

גם בפירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט, הנמנית עם 5 הפירמות המובילות בישראל, זיהו את הפוטנציאל במגזר הערבי והחלו לקדם יוזמות לשילוב ולהרחבת העסקת רואי חשבון ערבים בפירמה. במסגרת זו הוחלט לאחרונה למזג אל תוך הפירמה את משרד רואי החשבון הערבי דיביני ושות', בראשות רואי החשבון אסעד טאנוס ועימאד קאסם. המשרד פועל בנצרת ובצפון ומונה 10 עובדים, כולם מהמגזר הערבי.

לדברי רו"ח שחר זיו, שותף-מנהל בקבוצת BDO זיו-האפט, לא מדובר ביוזמה חדשה אלא בהרחבת תוכניות קיימות של הפירמה לשילובם של מגזרים שונים בפעילותה. "מצד אחד, התפיסה הרחבה שלנו היא לקיים פעילות עם הרבה ענפים ומגזרים, ומצד שני, להתחבר לאותם מגזרים וגם לתרום להם. אנחנו רוצים להתערות בכלל המגזרים ולצמוח ביחד עם מגזרים שונים - וכעת אנחנו שמים דגש על המגזר הערבי.

"כבר ב-2008 הייתה BDO זיו-האפט החלוצה בקרב הפירמות הגדולות שזיהתה את הפוטנציאל הטמון בכוח העבודה החרדי בישראל, ופתחה שלוחה מקצועית בבני-ברק שבה מועסקות רואות חשבון חרדיות בלבד. כעת מקדמת הפירמה מהלך דומה במגזר הערבי, עם מיזוגו של משרד דביני לתוכה והפיכתו לשלוחה מקצועית של הפירמה בנצרת".

- מה הניע אתכם לעשות זאת עכשיו?

רו"ח זיו: "המגזר הערבי, שמהווה כ-20% מאוכלוסיית ישראל, מאוד צומח, ולהערכתנו גם פוטנציאל הצמיחה שלו העתידי הוא מאוד-מאוד גבוה. המדינה זיהתה שיש מקום לצמיחה גבוהה במגזר והקדישה תוכנית שלמה על-מנת לתמוך בו - ברמת התעסוקה, ברמת התשתיות, ברמות השכלה ועוד. אנחנו זיהינו את המגמה הזאת כבר מזמן בתחום ראיית החשבון, ועכשיו אנחנו מעצימים את הנוכחות שלנו במגזר.

"בשנים הקרובות נראה גידול במספר העסקים במגזר וגידול בגודל העסק הממוצע. חלק לא מבוטל מהעסקים הם עסקים משפחתיים, שעוברים התבגרות והחלפת דורות וגידול; ותוך כדי כך הם צריכים לקבל החלטות שמאפשרות לעסק לקפוץ את המדרגה הבאה, אם בתוך המסגרת המשפחתית או בשינוי במודל העבודה, וזה עוד משהו שאנחנו נשים עליו דגש".

רו"ח זיו מציין כי "למיטב ידיעתי, אנחנו המשרד היחיד שהחליט לעשות פעולה כזאת, לרכוש ולהקים סניף במגזר הערבי, וגם למקם אותו פיזית במקומו בנצרת, ולא לחתור ליעילות תפעולית על-חשבון המיקום".

בשנים האחרונות הושם זרקור על המגזר הערבי גם על-ידי לשכת רואי החשבון בישראל, שהעמיקה את פעילותה בחברה הערבית, והשנה היא אף מקיימת לראשונה כנס שנתי מקצועי בנצרת. מטרת נשיא הלשכה, רו"ח יזהר קנה, היא להפוך את המפגש למסורת, אשר בה חברי הלשכה ממרכז ומדרום הארץ יצפינו לנצרת לקראת תום השנה האזרחית למספר ימים. זאת, הן כדי שהם ישתתפו בכנס מקצועי וגם ישהו בעיר כתיירים, וכצרכני תיירות יעמיקו את הקשר המקצועי והחברתי עם הקולגות במגזר הערבי.

לדברי נשיא הלשכה, רו"ח קנה, "הכנס מציין את שיתוף-הפעולה של לשכת רואי חשבון עם כל קבוצות האוכלוסייה החברים בלשכה, לרבות החברה הערבית. נצרת היא עיר ערבית גדולה המשמשת גם כמרכז כלכלי ותרבותי של החברה הערבית בישראל. נוסף לנצרת, בכוונתנו להעמיק את הקשר המקצועי באמצעות פעילות הלשכה בכל רחבי הארץ, ומול מגזרים וקהלים המייצגים את כלל החברה הישראלית".

רו"ח טאנוס: "משרדי ראיית החשבון במגזר הערבי הם one man show"

רואי החשבון עימאד קאסם ואסעד טאנוס, מנהלי סניף נצרת של BDO זיו-האפט,מתמחים בביקורת דוחות כספיים, הנהלת חשבונות, שירותי מסים וליווי בדיוני שומות, והעניקו גם שירותי חשבות, ליווי בנקאי וייעוץ עסקי. המשרד נתן שירותים לעסקים בנצרת ולכל אזור הצפון, הן למגזר הערבי והן למגזר היהודי. המשרד התבסס על מומחיותם של השניים ושל 8 עובדים שכירים שעבדו תחתם. כעת הפכו השניים לחלק ממערכת ענק.

את הוויתור על משרד הבוטיק העצמאי שלהם והפיכתו לשלוחה של משרד ענק, מסבירים השניים במציאות המודרנית ובצורכי הלקוחות, המחייבים תשתית מקצועית ויכולות שרק משרד גדול יכול לספק.

לדברי רו"ח טאנוס, "החלטנו להיכנס למיזוג, כי העסקים במגזר מתפתחים, ומשרד מקומי לא יכול לתת את כל השירותים ללקוחות הגדולים. חייבות להיות מחלקות מקצועיות עם התמחות של כל אחת מהן. התנהלות כזו לא יכולה להתבצע על-ידי רואה חשבון אחד. לפעמים מגיע אליך מפעל, שהופך עם הזמן להיות מפעל מאושר ו/או מפעל שמייצא, וכדי לתת לו את השירות המלא, יש צורך בידע רחב יותר ובהיכרות עם כל הרגולציות שמשתנות בקצב מהיר בישראל".

רו"ח טאנוס מציין כי "הסקטור העסקי במגזר הערבי צומח בקצב מהיר, ובהתאם גדלים גם צרכיו בשירותים עסקיים. בשנים האחרונות רואים בקרב העסקים במגזר יותר ויותר דרישה לסל שירותים מקיף בתחומי הביקורת והייעוץ. המיזוג של דיביני ושות' עם BDO הוא הזדמנות עבורנו למנף את המוניטין והקשרים של דיביני ושות' במגזר לטובת הענקת שירות מקיף, תוך שימוש בניסיון הרב של BDO והידע הרב-לאומי שלה, שיתרמו לצמיחת העסקים במגזר".

רו"ח קאסם מוסיף כי "שיקול נוסף לגבי המיזוג היה גם השינוי שהתחולל מבחינה עסקית במגזר, העסקים במגזר הערבי השתדרגו. זה לא כמו שהיה פעם - עסקים סגורים שמעדיפים לעבוד רק עם המגזר. בין הלקוחות שלנו יש מפעלים מאושרים, חברות היי-טק, עסקים שהמוצרים שלהם משווקים בכל העולם, וזה מצריך היערכות בהתאם. כיום משרדי ראיית החשבון בנצרת מבוססים על אדם אחד או שניים, והם לא יכולים להיות בקיאים בכל הנושאים וההתמחויות".

- מה מאפיין את משרדי רואי החשבון במגזר הערבי? האם הם פונים בעיקר למגזר?

רו"ח טאנוס: "אחד המאפיינים המרכזיים של המשרדים במגזר הערבי הוא שהם ONE MAN SHOW. רוב המשרדים בנויים על דמות אחת שהיא בקיאה בכל הנושאים. זה מאוד קשה כשאדם אחד מטפל בכל השירותים בקרב כל לקוחותיו. הרעיון שלנו הוא לבנות מחלקות ולשדרג את השירותים. זאת, לאור השדרוג שמתחולל בעסקים במגזר הערבי".