80 מעובדי חברת נמלי ישראל הכריזו על שביתה

 על פי ההסתדרות, השביתה נובעת מהמבוי הסתום במו"מ שנמשך יותר משנתיים על הסכם קיבוצי חדש ■ חברת נמלי ישראל: אין הצדקה לשביתה, החברה ערוכה להשלמת המו"מ

אבי ניסנקורן אבי אדרי פרופ' ירון זליכה ראשי הוועדים בנמלי הים /  צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות
אבי ניסנקורן אבי אדרי פרופ' ירון זליכה ראשי הוועדים בנמלי הים / צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות

80 מ-135 עובדי חברת נמלי ישראל (חנ"י) הכריזו היום על שביתה, בהמשך להכרזת סכסוך עבודה בתחילת פברואר האחרון. העובדים השובתים מאוגדים בהסתדרות, בשונה מהעובדים שאינם שובתים ורובם מועסקים בחוזים אישיים.

בהודעת ההסתדרות בנושא נמסר כי השבתת החברה היא "על רקע המבוי הסתום במו"מ על הסכם קיבוצי חדש, ובעקבות צעדים חד צדדיים של רשות החברות הממשלתיות הפוגעים בזכויות העובדים. בעקבות הצעדים שהחלו לפני כ-72 שעות, צפויים עיכובים בפרויקטים רבים שנמצאים באחריות חנ"י, בהם: פיתוח ושדרוג תשתיות בנמלים הקיימים, הטמעת מערכות טכנולוגיות מתקדמות והקמת הנמלים החדשים".

ההסכם הקיבוצי הקודם בחנ"י הסתיים ב-2014, והמו"מ להשגת ההסכם החדש מתנהל יותר משנתיים. לטענת ההסתדרות, רשות החברות הממשלתיות החליטה להתנות את מתן תוספת השכר שמגיעה לעובדי חנ"י מתוקף הסכם המסגרת במגזר הציבורי, בוויתורים מצד העובדים בסוגיות עקרוניות המונחות על שולחן המו"מ על ההסכם הקיבוצי החדש.

לדברי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, "העובדה כי רשות החברות הממשלתיות מחליטה למנוע מעובדי חנ"י תוספת רטרואקטיבית שמגיעה לכל עובדי המגזר הציבורי, רק על מנת למנף את כוחה מול העובדים במו"מ על הסכם קיבוצי חדש, משקפת היעדר תום לב והתנהלות לקויה שאין לה מקום ביחסי עבודה קיבוציים, בייחוד כשהמעסיקה היא מדינת ישראל".

לדברי אדרי, הוויתורים שמבקשת רשות החברות בתמורה לחתימת ההסכם הם בין השאר הסכמה להעברת מחלקות הים של הנמלים - נתבים ועובדי גוררות - לחנ"י, וכן הסכמה להנפקת אג"ח מבלי להתחשב בהשפעות שעשויות להיות לה על העובדים. "אלה שני תנאים שהם הכניסו בדקה ה-99 ויוצרים לנו בעיה", אומר אדרי. "מה הקשר בין זה לזה?".

מחברת נמלי ישראל נמסר כי אין הצדקה לשביתה, "משום שהחברה היתה ועודנה נכונה להשלים את הדיונים שקיימה עם נציגי העובדים וההסתדרות במטרה להגיע להסכם קיבוצי חדש, תוך שמירה על צרכי החברה כמו גם על תנאי עובדיה". בחנ"י טוענים כי החברה ערוכה למנוע פגיעה במיזמי פיתוח הנמלים.