עוד שליח מעופף

נדמה שטראמפ מאמין כי בנושא ישראל צריך לעסוק אדם יהודי, רצוי שומר מסורת. לא בטוח שהוא צודק

ג'ון קרי / צילום: ראלף אלסוונג
ג'ון קרי / צילום: ראלף אלסוונג

כמה שנים הסתובב ג'ון קרי אצלנו? כמה פעמים טס מפה לשם ומשם לפה? כמה תוכניות נהגו בעת שקרי הסתובב פה? ובסוף מה היה לקרי להראות על עמלו? - רק תסכול ומפח-נפש. זה גם מה שקרה לרוב השליחים של הנשיאים השונים שבאו לבדוק את המצב ולנסות לתקן אותו.

אני בטוח שכאשר הסתיימה שליחותם, בדרך-כלל במקביל לסיום נשיאותם של שולחיהם - הם לא ידעו על מה שקורה כאן יותר משידעו, או בעצם לא ידעו, בימים טובים יותר שבהם לא טולטלו בדרכים ולא הוטרדו בשיחות אין-סוף עם מנהיגי האזור, שכולם תחמנו אותם בדרך כזאת ואחרת.

היוצא מן הכלל

היוצא מן הכלל היה הנרי קיסינג'ר, שליחו של הנשיא ריצ'רד ניקסון. אבל זה היה משהו שונה, הוא הגיע לכאן אחרי מלחמה קשה ומורכבת, והוא בא לעשות סדר בבלגן שהמלחמה, מלחמת יום הכיפורים, הותירה אחריה.

והוא גם היה קיסינג'ר, אישיות חזקה ודומיננטית שהייתה די עצמאית אצל ניקסון המוכה מפרשת ווטרגייט. ובעיקר: לאחר המלחמה שני הצדדים היו מעוניינים, מאוד מעוניינים, שהשליחות תעלה יפה. לכן קיסינג'ר הצליח להשיג את מטרותיו, הסכמי הפסקת אש והפרדת כוחות - אולי השליחות היעילה היחידה של שליח אמריקאי באזור.

פורפרה ושמה קרי

במקרה של ג'ון קרי הוכיחו הצדדים שהם לא באמת מעוניינים. הם שיחקו בשר החוץ האמריקאי, איש תמים וישר דרך שלא התחיל להבין את המנטליות של הנפשות הפועלות. כמובן שלא קרי הפסיד מכך, אלא הצדדים לסכסוך שלא אפשרו את סיומו.

אבל גם לקרי היה חלק בכישלון, הוא לא ידע לדפוק על השולחן, להציג עמדות חד-משמעיות, להנהיג, להבדיל מלנהל, את המגעים. זה גם לא היה הסגנון של שולחו, הנשיא ברק אובמה. ואצלנו באזור כל מה שהצדדים צריכים זה אדם תמים כדי לעשות ממנו פורפרה.

היהודי גרינבלט

עכשיו יש לנו נשיא חדש, וכמובן, בהתאם למסורת, גם הוא שיגר שליח שנמצא פה עכשיו. קוראים לו ג'ייסון גרינבלט. נדמה כי דונלד טראמפ מאמין כי בנושא שבו קשורה ישראל צריך לעסוק אדם יהודי, רצוי שומר מסורת. כך זה נראה על-פי האנשים שהוא ממנה לנושא, בראשם חתנו ג'ראד קושנר.

לא בטוח שהוא צודק. אני חושב שאנחנו, למשל, היינו מתקשים לעבוד עם שליח מוסלמי. אין סיבה שהמוסלמים והערבים לא ירגישו אותו הדבר ביחס לאנשי טראמפ היהודים. אם כי בסופו של יום מה זה משנה? מישהו מאמין שבמציאות הנוכחית אפשר לעשות פה משהו?