ועדת השרים דחתה ההחלטה אם למנוע מלוביסטים לייצג בניגוד עניינים

גורמים במערכת הפוליטית ובתעשייה: דחייה ב-3 חודשים היא "קבורת חמור" להצעת החוק ועדות להשפעה הגדולה של חברות הלובינג הגדולות על השרים

אלי אלאלוף / צילום: יונתן בלום
אלי אלאלוף / צילום: יונתן בלום

ועדת השרים לענייני חקיקה, בראשות שרת המשפטים איילת שקד, דחתה היום (ג') ב-3 חודשים את ההחלטה בדבר קידום הצעת החוק שנועדה למנוע מלוביסטים לייצג לקוחות עם ניגוד אינטרסים מול לקוחות אחרים.

ההצעה - שהוביל יו"ר ועדת העבודה והבריאות, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), והוגשה גם על-ידי חברי הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), מיכל רוזין (מרצ), סתיו שפיר (המחנה הציוני) ועבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת) - הייתה יכולה להביא לצמצום משמעותי בריכוזיות של משרדי הלובינג הגדולים, ובראשם "פוליסי" של בוריס קרסני ו"גלעד לובינג".

הכוונה הייתה, בין היתר, למנוע ייצוג של לקוחות המתחרים אחד בשני ולהביא בכך להגברת התחרותיות במשק; וכן לאסור על ייצוג שיש בו ניגוד אינטרסים מובנה, כמו ייצוג מקביל של קופת-חולים וחברת טבק.

במערכת הפוליטית ואפילו בקרב גורמים העוסקים בפעילות לובינג באופן עצמאי טוענים כי "ההחלטה שלא להחליט", עליה חתומה היום ועדת השרים לענייני חקיקה, מהווה "קבורת חמור" להצעת החוק ומעידה יותר מכל על הריכוזיות בתחום, כמו גם על ההשפעה הגדולה של חברות הלובינג החזקות על חברי הכנסת ושרי הממשלה.

"החוק למניעת ניגוד עניינים של לוביסטים נחוץ כדי לקיים שקיפות והיגיינה ציבורית", אמרה היום ח"כ גרמן ל"גלובס". "אני מקווה שהדחייה היא אמיתית ולא תירוץ להימנע מהחלטה אמיצה", היא הוסיפה.

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שהובילה גם היא את קידום הצעת החוק, מסר כי "יש לשבח את ח"כ אלי אלאלוף על קידום החוק האמיץ מול 'הרשות הלוביסטית הנעלמה'. אני בטוח שזה לא קל לפעול כנגד גורמים אלה, אך לצערי נדמה שהיום בעלי אינטרסים הצליחו 'לקבור' כרגע את החוק החשוב ב'קבורת חמור'. ההחלטה שלא להחליט ממחישה לכל את צדקת טענתנו לגבי כוחה העצום והמסוכן לדמוקרטיה של אותה רשות לוביסטית נעלמה.

"ההחלטה מעלה שאלות קשות המתייחסות למחויבות השרים לאינטרס הציבורי, ונראה שוב שכשמדובר בפעילות הלוביסטים, השרים נמנעים מפעולה - ייתכן שמפחד, ייתכן כיוון שהם יודעים היטב 'היכן מרוחה החמאה' או בשל סיבה אחרת. מה שיקרה הוא שעוד 3 חודשים נהיה קרובים יותר ב-3 חודשים לבחירות הבאות, שלאחריהן חלק מהשרים יצטרכו לחפש עבודה אצל לקוחות חברות הלובינג הגדולות. ללא לחץ ציבורי מסיבי, אני פסימי לגבי גורל החוק החשוב".