דור אלון אנרגיה גייסה 435 מיליון שקל להקמת תחנת כוח

החברה, שבשליטת מוטי בן משה, תקים תחנה בהספק 73 מגה-ואט במפעל סוגת בקריית גת ■ חברת סימנס הבינלאומית תשמש קבלן ההקמה והתפעול של תחנת הכוח

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

דור אלון אנרגיה, שבשליטת איש העסקים מוטי בן משה, דיווחה היום (ג') על סגירה פיננסית של 435 מיליון שקל להקמת תחנת כוח בהספק 73 מגה-ואט בטכנולוגיית קוגנרציה, במפעל סוגת בקריית גת. את המימון מוביל בנק מזרחי-טפחות, ואת התחנה תחזיק שותפות אלון מרכזי אנרגיה גת, שבה מחזיקה דור אלון אנרגיה 55% ושותפות סיגמה מסד 45%. מנכ"ל השותפות הוא עמית מסד. 

מסגרת האשראי לזמן ארוך שקיבלה השותפות תישא ריבית צמודת מדד המבוססת על תשואת אג"ח ממשלתי מסוג גליל הנסחר בבורסה, במח"מ זהה למח"מ ההלוואה הרלוונטית. בתקופת ההפעלה המסחרית שיעור הריבית לא יפחת מ-4%. הפירעון הסופי של ההלוואות יחול לא יאוחר מ-17 שנה מתום תחילת ההפעלה המסחרית של תחנת הכוח.

לשותפות אלון מרכזי אנרגיה גת יש רישיון מותנה להקמת תחנת הכוח, ואחת מאבני-הדרך הייתה הכרזה על מימון עד מחר. התחנה היא האחרונה שתוקם במסגרת אסדרה מסוף העשור הקודם, והיא משלימה את המכסה של 1,000 מגה-ואט שהוקצתה באותה אסדרה.

החשמל והקיטור שיופקו בתחנת הכוח יימכרו ברובם לסוגת ולמפעלים נוספים, וכן לרשת החשמל, בתעריף קבוע של 26 אגורות לקילו-ואט שעה ל-18 שנה. המכירה לרשת מוגבלת לעד 50% מהחשמל, אך בדרך כלל מעדיפים יצרנים פרטיים למכור למפעלים במחירים גבוהים יותר בשעות צריכת השיא.

חברת סימנס הבינלאומית תשמש קבלן ההקמה והתפעול של תחנת הכוח בשיטת "עד למפתח" (turn key) וכנגד ערבות ביצוע. הקמת תחנת הכוח צפויה להתחיל בשבועות הקרובים ולארוך 27 חודשים, כך שהיא תתחיל לפעול בקיץ 2019. סימנס תעניק את מלוא שירותי התפעול והתחזוקה לתחנה למשך עד 20 שנה.

יושב ראש דור אלון, ישראל יניב, ציין כי פרויקט תחנת הכוח מהווה צעד ראשון למימוש יעדי הקבוצה ובעל השליטה החדש, להפוך לשחקן משמעותי בתחום ייצור ואספקת החשמל במדינה. "לתחום ייצור החשמל הפרטי במדינה פוטנציאל צמיחה רב שטרם מומש. יש כאן פוטנציאל להתייעלות אנרגטית משמעותית, הורדת עלויות ייצור והפחתת זיהום אוויר וחיסכון משמעותי לצרכני האנרגיה בישראל".

עודד בלום, מנכ"ל דור אלון, אמר כי הסגירה הפיננסית היא "עוד צעד בהפיכתה של דור מחברת דלק לחברת אנרגיה".