האשראי של הבינלאומי צמח והרווח הנקי גדל ל-521 מ' ש'

 הרבעון האחרון של 2016 היה פושר למדי בשל אירועים חד-פעמיים ■ מנכ"לית הבנק והיו"רית הכחישו פרסומים על מתיחות ביחסים ביניהן

סמדר ברבר צדיק/ צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק/ צילום: תמר מצפי

הבנק הבינלאומי  היה היום לבנק הראשון מבין חמשת הבנקים הגדולים לפרסם את תוצאותיו לשנת 2016. מדוחות הבנק עולה כי בשנת 2016 צמח הרווח הנקי בקרוב ל-17% ל-521 מיליון שקל, המשקפים תשואה על ההון של 7.2%, לעומת תשואה של 6.5% בשנת 2015. יחד עם זאת, הרבעון האחרון של השנה היה פושר למדי, עם רווח של 112 מיליון שקל - ירידה של כ-4% לעומת הרבעון המקביל. הרבעון הרביעי הושפע לרעה מהירידה במס החברות, שגרעה מהרווח 18 מיליון שקל, ומהפרשה בגין מכירת פיבי שוויץ, של 11 מיליון שקל. על רקע התוצאות הודיע הבנק על חלוקת דיבידנד בגובה של 70 מיליון שקל, המצטרף לדיבידנד בגובה של 200 מיליון שקל שכבר חולק אשתקד.

הדבר הבולט בתוצאות הבנק הוא הגידול בתיק האשראי, שצמח ב-2016 ב-6.5%, לרמה של 77.4 מיליארד שקל, וזאת על אף סגירת פיבי שוויץ, שגרעה מתיק האשראי קרוב ל-300 מיליון שקל. הצמיחה באשראי של הבנק נרשמה כמעט בכל תחומי הפעילות.

צמיחת האשראי הושגה בין היתר בזכות העובדה שהבינלאומי כבר הגיע ליעדי הלימות ההון של בנק ישראל, מה שאפשר לו לשחרר קצת את החגורה, ולהאיץ את הצמיחה באשראי. הגידול בתיק האשראי התבטא גם בסעיף ההפרשות להפסדי אשראי, שעמדו על 80 מיליון שקל, לעומת 18 מיליון שקל בלבד בשנת 2015. יחד עם זאת, עדיין מדובר בשיעור הפרשות נמוך של 0.1% מתיק האשראי.

"אין כוונה להוציא את ההנהלה מת"א"

על אף הצמיחה של הבנק, בצד ההכנסות מעמלות נרשמה שחיקה של קרוב ל-6% לרמה של 1.3 מיליארד שקל. הבנק הבינלאומי פעיל בעיקר בתחום שוק ההון, והוא נפגע מהירידה במחזורי המסחר בבורסה. הכנסותיו מתחום ני"ע ירדו אשתקד ב-8% ל-422 מיליון שקל.

הבנק הבינלאומי סובל מחיסרון לגודל, מה שמשפיע לרעה על יחס היעילות שלו. יחס זה עמד על 73.5% בשנת 2016, כלומר מעל 70% מההכנסות נבלעו על-ידי ההוצאות.

הבנק מבצע סדרה של מהלכי התייעלות. כך למשל, בתחום כוח האדם ירדה כמות העובדים ב-254 עובדים אשתקד ל-4,817 עובדים. בבנק גם ביצעו מהלך לצמצום שטחי הנדל"ן, ומכרו בין היתר את שטחי הפעילות במגדל כל בו שלום בת"א, מה שאמור להסב הכנסה של 28 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2017.

באחרונה יצא חוזר של בנק ישראל, המעודד את הבנקים להעביר את המטה שלהם אל מחוץ לת"א, אולם מנכ"לית הבנק סמדר ברבר צדיק אמרה כי אין כרגע תוכניות כאלה: "אין לנו תוכניות לצאת מת"א, הבניין של ההנהלה מאוד יעיל. אנחנו נמשיך בהתייעלות בסניפים עצמם".

במהלך מסיבת העיתונאים נשאלה ברבר צדיק האם לאחר 10 שנים בתפקיד המנכ"לית היא אינה מרגישה מיצוי, וענתה כי "אני ממש לא בתחושת מיצוי. אני מאוד נהנית בתפקיד. הבנקאות כל כך משתנה בשנים האחרונות, שכל שנה זה להיכנס לעולם חדש".

ברבר צדיק ויו"רית הבנק אירית איזקסון , שנכנסה לתפקידה בתחילת השנה, גם נשאלו על מערכת היחסים ביניהן, וזאת לאחר פרסומים בתקשורת לפני מספר שבועות, כי אירע ויכוח פומבי ביניהן בישיבת דירקטוריון. השתיים הכחישו זאת: "אנחנו מכירות הרבה שנים, ורואים בשפת הגוף שלנו שהיחסים טובים. אנחנו משדרות באותו ראש, ואני לומדת הרבה מהניסיון של אירית", אמרה ברבר צדיק. איזקסון הוסיפה: "אחת הסיבות שבחרתי לבוא לכאן, זה בגלל סמדר. אני מכירה היטב את המקצוענות שלה. זה הצחיק אותי לקרוא את הכתבה עלינו".

תוצאות הבינלאומי ב-2016
 תוצאות הבינלאומי ב-2016