Follow (the) Seed תגייס 50 מ' ד' למימון חברות בתחילת דרכן

הקרן כבר קיבלה התחייבות ל-60% מיעד הגיוס שלה, כלומר 30 מיליון דולר, ומלבד ישראל, יש לה מרכזי פעילות בסין, אוסטרליה וארה"ב ■ את הפעילות הישראלית שלה ינהל אליאב אללוף ■ ל"גלובס" נודע כי הקרן כבר השקיעה בשתי חברות ישראליות

בעולם ההון סיכון יש מושג שנקרא A Round Crunch שפירושו יובש של אפשרויות מימון עבור חברות טק צעירות בין סבב Seed (סיד, סבב הגיוס הראשון) לסבב A (הראשון שאחרי סיד). בישראל, לדוגמה, גיוס סיד נע בין 400-700 אלף דולר וגיוס A נע בין 2-4 מיליון דולר, וזה בהנחה שיזמי החברה לא ממש מוכרים במיליה ההייטקיסטית, דהיינו הם מגייסים בעיקר על בסיס הרעיון שהגו ולא על סמך היסטוריית ההצלחות הקודמות שלהם.

וזה לא קל, מכיוון שלכל חברה באשר היא צ'ק של כחצי מיליון דולר בקושי מספיק כדי להוכיח שהיא ראויה להשקעת המשך - דהיינו אין לה מספיק הוכחות שהיא יכולה להפוך לסיפור הצלחה. לפי מחקרים, יש יחס של 1:100 בין חברות שמקבלות השקעת סיד לחברות שמקבלות השקעת A, וזו סטטיסטיקה שמעידה על בעיית מימון.

לתוך הוואקום הזה נכנסת כעת קרן הון סיכון גלובלית חדשה (ואפשר אפילו להגיד קרן סינית-ישראלית-אמריקאית-אוסטרלית), Follow (the) Seed שמה והיא יוצאת לגייס 50 מיליון דולר. הקרן כבר הבטיחה התחייבות ל-60% מיעד הגיוס שלה, כלומר 30 מיליון דולר והיא תשקיע בין חצי מיליון דולר ל-2 מיליון דולר בחברה. כאמור, הקרן מגדירה עצמה כגלובלית והיא תשקיע בעיקר בחברות טק ישראליות, סיניות, אמריקאיות ואוסטרליות. ל"גלובס" נודע כי הקרן כבר ביצעה 8 השקעות, 2 מהן בחברות ישראליות. הקרן כבר גייסה עבור קרן אוסטרלית ראשונה שלה (שביצעה השקעה בחברה האמריקאית WorkSpot ובחברה האוסטרלית (ClassCover, וכעת כאמור היא מגייסת עבור הקרן שלה.

את הקרן הקימו 4 איש: קורט שי (Curt Shi) הסיני, משקיע טלקום ומדיה מנוסה; אנדריי שירבן (Andrey Shirben) האוסטרלי, שהוא ישראלי במקור שירד לסידני, ומשקיע בעשור האחרון בחברות טק, כולל 24 חברות אוסטרליות; ג'וי מליק (Ajoy Mallik) ההודי, מומחה אנטפרייז (תאגיד) שניהל בעבר את קרנות ההון סיכון התאגידיות של Tata ושל Cognizant. במקרה של Tata, לדוגמה, מליק ניהל השקעות של 160 מיליון דולר ב-33 חברות שבהווה יוצרות לתאגיד ההודי הכנסות של כמיליארד דולר בשנה. ולבסוף, השותף הישראלי הוא אליאב אללוף, שיטפל בהשקעות הקרן בישראל, בעיקר בחברות של התנהגות צרכנית.

אללוף ידוע כאחת הדמויות המובילות בשיווק הדיגיטלי בישראל. הוא הקים וניהל את מחלקת המדיה החברתית של "גלובס", ולאחר מכן, בשותפות עם רני רהב, הקים את רהב מדיה חברתית שם טיפל במותגים דוגמת ישראכרט, בנק הפועלים, סטימצקי, זארה וקניוני עופר. כמו כן, אללוף שותף (25%) ב-Like and Share, המובילה את תחום שיווק באמצעות מובילי דעה ברשת. לפני כ-4 שנים הקים חברת ייעוץ עצמאית שעל לקוחותיה נמנו The Weather Channel האמריקאי, טבע ועוד. אללוף מרצה על התנהגות צרכנים ומעביר סדנאות על בניית אסטרטגיה שיווקית.

"הקרן Follow (the) Seed מגשרת על הפער שבין גיוס של חצי מיליון עד 2 מיליון דולר - שלב שבו להרבה חברות קשה לגייס כי הן כבר גדולות מדי עבור אנג'לים אך קטנות מדי עבור קרנות הון סיכון שרוצות להשקיע בסבב A", מציין שי.

וכיצד הקרן תנסה לאתר את הפייסבוק או הווייז הבאה? ובכן, הקרן פיתחה אלגוריתם, RavingFans שמו, שמנתח דפוסי שימוש של משתמשים במוצר ומחפש דפוסי שימוש שמצביעים על שימוש החורג מהנורמה - הקרן אף מגדירה את זה כשימוש לא רציונלי - כלומר שהמשתמש ממש התאהב במוצר, וזה אומר שהוא משתמש בו על בסיס יומי, דוגמת אפליקציית משחק, מסרים מיידיים, מסחר אלקטרוני, פינטק וכדומה.

לדבריה, זה יכול להיות כל מוצר שנופל תחת ההגדרה של Habit Forming כלומר מוצר שמייצר הרגל, מכיוון שההיגיון אומר שאי אפשר לבדוק מוצר שהמשתמש עושה בו שימוש רק פעם בשנה. לכן, רוב החברות שייבדקו על ידי הקרן יהיו כאלו שמפתחות אפליקציות ווב וסלולר צרכניות שנותנות שירות שהוא חלק מהיומיום של כל אחד ואחד מהמשתמשים. לפי מחקר של חברת L2, בחמש השנים האחרונות רוב החברות שהביסו משמעותית את מדד P500&S - על בסיס שיעור הצמיחה של ההכנסות שלהן - הן חברות אלגוריתמיות (ראו גרף) כלומר חברות שככל שמשתמשים במוצר שלהן הוא נהיה יותר טוב דוגמת פייסבוק, גוגל, אמזון ונטפליקס.

Follow (the) Seed

שנת הקמה: 2015

מה ייחוד הקרן: קרן הון סיכון גלובלית, שרוצה לפתור את בעיית המימון שבין סבבי גיוס Seed לסבבי גיוס A

מודל השקעה: בין חצי מיליון עד 2 מיליון דולר פר חברה

יעד גיוס: 50 מיליון דולר, 60% ממנו כבר הובטח

מספר מרכזי פעילות: 4 בתל-אביב (ישראל), בייג'ין (סין), סיליקון ואלי (ארה"ב) וסידני (אוסטרליה)

שותפים-מייסדים: אליאב אללוף (ישראל); קורט שי (סין); ג'וי מליק (ארה"ב); אנדריי שירבן (אוסטרליה)

חברות S&P 500
 חברות S&P 500